توقف رشد فصلی قیمت مسکن

توقف رشد فصلی قیمت مسکن

http://www.bananews.ir/همزمان با آرایش جدید در وام خرید مسکن، آمارهای رسمی در بازار از توقف رشد فصلی قیمت مسکن خبر می‌دهد. مرکز آمار ایران روز گذشته اعلام کرد: در تابستان امسال، متوسط قیمت واحد مسکونی در تهران با ۴درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول، به مرز ۴ میلیون تومان در هر مترمربع رسید و قیمت زمین نیز طی همین‌ مدت ۱۰‌درصد ارزان شد. قیمت مسکن در پایتخت ظرف ۱۵ماه منتهی به خرداد ۹۲، همواره صعودی بود و در هر فصل بین ۸ تا ۲۱درصد نسبت به فصل قبل افزایش یافت، اما این روند سرانجام در تابستان مهار شد.
 شرایط اقتصادی محرک‌زا در بازار مسکن برای خرید‌های مصرفی یکی پس از دیگری در حال فراهم شدن است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) همزمان با موافقت بانک‌مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، مرکز آمار ایران توقف شتاب رشد‌قیمت در بازار ملک را تایید کرده و از کاهش ۴ تا ۱۰ درصدی قیمت زمین و مسکن در تابستان امسال خبر داده است. این دو اتفاق (کاهش قیمت و افزایش وام) توان خرید مسکن را به تدریج ترمیم خواهد کرد.
در دو ماه گذشته گزارش‌های مقدماتی و نیمه‌رسمی درباره نوسان قیمت‌مسکن حکایت از خاتمه موج صعودی قیمت‌ها درست از ابتدای تابستان و کاهش ۱۱ تا ۱۵ درصدی متوسط‌قیمت در طول ۴ماه منتهی به پایان مهرماه داشت.
مرکز آمار ایران روزگذشته اگر چه توقف در رشد‌قیمت مسکن را تایید کرد، اما حداکثر میزان کاهش قیمت در بازار ملک طی تابستان۹۲ را ۶/۹ درصد دانست. طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت آپارتمان مسکونی در تهران تابستان امسال ۴ درصد نسبت به فصل بهار کاهش پیدا کرده و به مترمربعی ۴ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۴ درصدی قیمت فصلی مسکن در تابستان۹۲ بعد از حداقل ۱۵ ماه رشد فصلی دو رقمی، نوعی پیام رسمی به متقاضیان مسکن بابت بهبود نسبی شرایط خرید می‌تواند داشته باشد. قیمت مسکن در تهران از بهار۹۱ تا پایان بهار۹۲ همواره حالت صعودی داشته و نرخ رشد فصلی قیمت – میزان تغییر قیمت در هر فصل نسبت به فصل قبل- در این مدت بین ۸ تا ۲۲درصد در نوسان بوده است. تحولاتی که تابستان امسال در قیمت مسکن رخ داد باعث شده هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در ابتدای پاییز۹۲ به طور متوسط ۴ میلیون تومان خرید و فروش شود که این رقم معادل ارزش زمستان سال گذشته املاک تهران است و از بازگشت سطح قیمت‌ها به اواخر سال گذشته حکایت دارد.

عامل کاهش قیمت به روایت مرکز آمار
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مرکز آمار ایران برای اولین‌بار در اعلام رسمی متوسط قیمت مسکن، میزان تغییر حجم معاملات را نیز اعلام کرده است. طبق اعلام مرکز آمار در تابستان امسال خرید و فروش واحدمسکونی در تهران ۲۷درصد کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد، رکود کم‌سابقه در معاملات تابستانی بازار مسکن و بی‌میلی خریداران مصرفی در این فصل عمده‌ترین دلیل برای عقب‌گرد قیمت می‌تواند باشد.
زمین ۱۰ درصد ارزان شد
تخلیه ۱۰ درصدی حباب بزرگی که بهار امسال در قیمت زمین مسکونی در تهران به وجود آمده بود، نکته شاخص در گزارش روز گذشته مرکز آمار ایران محسوب می‌شود. براساس این گزارش، در تابستان امسال قیمت زمین در تهران کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و ارزش هر مترمربع زمین مسکونی به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، طوری که در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته، اما در مقایسه با بهار امسال ۱۰ درصد ارزان‌تر شده است.
قیمت زمین در تهران بهار امسال ۱۶۰ درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش یافته بود. به این ترتیب در تابستان۹۲ نه‌تنها شتاب فزاینده قیمت زمین متوقف شده که در مقایسه با فصل قبل از آن، این بخش از بازار ملک شاهد افت قیمت نیز بوده است. تخلیه حباب زمین نیز مدیون رکود معاملاتی می‌تواند باشد. مرکز آمار در این باره از کاهش ۲۳ درصدی حجم معاملات زمین در سه ماه دوم سال جاری خبر داده است.
شتاب رشد اجاره‌بها کند شد
اجاره‌بهای مسکن معمولا ساز مخالف را در بازار ملک می‌نوازد طوری که به ندرت نرخ‌های اجاره از روند کاهشی قیمت زمین و مسکن تبعیت می‌کند و بیشتر حالت افزایشی دارد. اما در تابستان امسال تحت‌تاثیر کشش ناشی از انتظار روانی در بازارهای اقتصادی بابت تعدیل قیمت، شتاب رشد نقطه‌به‌نقطه اجاره‌بها نیز از ۳۱ درصد در بهار۹۲ به ۲۳درصد در تابستان۹۲ کاهش پیدا کرده است.

نقطه‌ بهینه وام‌مسکن کجاست؟
 موافقت بانک‌مرکزی با نیمی از پیشنهادی که دولت برای تعیین سقف جدید وام خرید مسکن ارایه کرده بود، شاید نتواند قدرت مالی متقاضیان در یکی دو کلان‌شهر از جمله تهران را به رقابت با قیمت مسکن وادارد، اما برای سایر شهرهای کشور ابزار بانکی مناسبی به حساب می‌آید.
کارشناسان اقتصادی در واکنش به تصویب اولیه وام ۵۰ میلیونی خرید مسکن، ضمن تایید این رقم و اظهار رضایت از در اولویت قرار نگرفتن پیشنهاد بالای ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد: سقف جدید وام خرید مسکن برآیندی از نیاز طرف تقاضا، پیشنهاد دولت و بضاعت بانک‌مرکزی در تامین منابع‌ و اعتبارات بانکی است و با توجه به میانگین کشوری قیمت مسکن، وام ۵۰میلیونی در نقطه‌بهینه تسهیلات خرید قرار دارد ضمن اینکه هیچ آثار منفی یا شوک ‌لحظه‌ای برای قیمت مسکن نخواهد داشت. به این ترتیب در شرایطی که رقم مورد نظر دولت برای افزایش سقف تسهیلات مسکن عددی برابر با نیمی از هزینه ساخت یا خرید است که براساس محاسبات رقم ۱۰۰ میلیون تومان برای این منظور ملاک قرار گرفته بود، بانک مرکزی سقف ۵۰ میلیونی تسهیلات خرید و ۶۰ میلیونی تسهیلات ساخت مسکن را برای تصویب به شورای پول و اعتبار فرستاده است. فردین یزدانی، کارشناس مسکن، درباره این اقدام بانک مرکزی به «دنیای اقتصاد» گفت: رقم نهایی در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن برآیندی از نیاز بازار و خواسته مسوولان مسکن و همچنین امکانات و محدودیت‌های سیستم بانکی و مسائل اقتصاد کلان کشور است. وی افزود: به طور قطع بانک مرکزی ملاحظات تورمی را هم در تعیین رقم پیشنهاد شده از سوی بانک مسکن به‌عنوان سقف وام خرید و ساخت مسکن در نظر گرفته است که این رقم هر چند در شهرهای کوچک اثرگذاری مطلوبی را خواهد داشت، اما در شهر تهران پوشش‌دهنده مناسبی از هزینه‌های خرید مسکن نخواهد بود. یزدانی تصریح کرد: در عین حال افزایش سقف تسهیلات به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانست اثرات شوک گونه در بازار مسکن داشته باشد. وی با اشاره به قدرت بالای تسهیلات ۶۰ میلیونی ساخت مسکن گفت: با توجه به اینکه متوسط هزینه‌های ساخت یک واحد مسکونی بدون احتساب قیمت زمین مترمربعی یک میلیون تومان و همچنین متوسط مساحت بنا در تهران هم ۹۰ مترمربع است، وام ۶۰ میلیونی دو سوم هزینه ساخت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد که اثر پرقدرتی محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: اگر ترتیبی اتخاذ شود که وام ساخت قابل تبدیل به فروش اقساطی باشد، می‌تواند اثرگذاری بهتری در بازار مسکن داشته باشد.

    نظرات