«بندر لنگه» کانون ترانزیت خودرو به آسیای میانه

«بندر لنگه» کانون ترانزیت خودرو به آسیای میانه

http://www.bananews.ir/بندرلنگه با بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک خود، ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم و به خدمت گرفتن توان فنی ۳۵ شرکت کارگزار ترانزیتی در این بندر، بستری را فراهم کرده تا به‌عنوان کانونی برای ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه قلمداد شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، بندر لنگه با پشتیبانی از تجارت‌های کم حجم، محصولات پر ارزشی در بخش ارتباطات، الکترونیک، لوازم و کالاهای لوکس و در سال‌های اخیر در بخش ترانزیت خودرو، روند صعودی را در مسیر پیشرفت خود در پیش گرفته و رونق چشمگیری از خود نشان داده است، به‌گونه‌ای که از دیدگاه مشتریان یک کانون بندری جذاب برای سرمایه‌گذاری و فعالیت است.

افزایش شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل که بندرلنگه را محیط کار مناسبی در مقایسه با بنادر بزرگی چون بندر شهید رجایی و بوشهر ارزیابی می‌کنند، سبب رشد ۲۷ درصدی بندرلنگه در ترانزیت کالا(خودرو) طی فصل پاییز شد و این روند صعودی، موکد فراهم بودن شرایط فعالیت برای ۳۵ شرکت کارگزار ترانزیت خودرو در این بندر است.

«اسماعیل مکی‌زاده» مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه با بیان اینکه بستر مناسبی برای رونق تجارت منطقه‌ای در این بندر فراهم شده است، گفت: شرکت‌های فعال حمل و نقلی به‌خوبی می‌دانند که فعالیت تجاری به‌ویژه در بخش ترانزیت خودرو در بندر لنگه برای آنان یک فرصت ارزشمند است.

باوجود آنچه در مطالب فوق ذکر شد اما هم‌چنان این پرسش اساسی جای موشکافی بیشتر دارد که چرا بندر لنگه تا این حد برای شرکت‌های ترانزیتی مهم است؟ به‌گونه‌ای که برخی صدها کیلومتر دورتر از مناطق فعالیت بومی خود، در این بندر فعالیت می‌کنند؟

مکی‌زاده در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ضرورت تعریف و تبیین راهبردهای ترانزیتی با قابلیت تاثیرپذیری از شرایط بومی برای نیل به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انکارناپذیر است. بر همین اساس، سیاست بندر لنگه در ترانزیت متناسب با تقاضای موجود، نیازمندی‌ها و فرهنگ‌کاری مشتریان تنظیم می‌شود.

 

وی همچنین معتقد است که کسب موفقیت در هر یک از اهداف مذکور بستگی به میزان صحیح به‌کارگیری نیروی انسانی، ابزار، زیر ساخت‌ها و تجهیزات، قوانین و مقررات، توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان و ذینفعان بندری دارد و مدیریت کارآ و موثر این منابع در هر بندری، آن مجموعه‌ی اقتصادی را به یکی از قدرت‌های ترانزیتی تبدیل می‌کند.

در پیش گرفتن چنین سیاستی در بندر لنگه طی سال ۹۱ بسیار ثمر بخش بود، به‌گونه‌ای که این بندر رتبه‌ی نخست توسعه‌ی ترانزیت بنادر کشور و لوح زرین نخستین همایش توسعه‌ی ترانزیت غیرنفتی کالا را به خود اختصاص داد. علل کسب این موفقیت را می‌توان از لابه‌لای سخنان مدیر بندر لنگه و با نگاهی به برخی ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌های موجود منطقه‌ای و جغرافیایی این بندر متوجه شد.

از سویی موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندر لنگه آن را به‌عنوان بهترین پایانه‌ی لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه‌ی خلیج‌فارس(سیری، لاوان، کیش، هندرابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) هم‌چنین داشتن حداقل فاصله‌ی دریایی با بنادر امارات متحده عربی از جمله دبی و شارجه، این بندر را از بعد کاهش هزینه‌ی حمل و کاهش استهلاک شناورها از بنادر مشابه دیگر متمایز کرده است.

از سوی دیگر، بهره‌گیری این بندر از کارشناسان و نیروهای جوان، متخصص و کارآمد که با استفاده‌ی حداکثری از امکانات، تجهیزات، تاسیسات، اراضی و امکانات بندری، انبارها و همه‌ی زیربناها و زیرساخت‌ها و روساخت‌های موجود را به‌منظور برآورده کردن تقاضای مشتریان و ذی‌نفعان بندری به‌کار می‌گیرند، سبب شده که بندر لنگه به‌عنوان چهار راه ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه قلمداد شود.

«ایوب خادمی بندری» معاون واحد عملیات دریایی و بندری بندر لنگه می‌گوید: اقدامات برجسته‌ای برای رسیدن به این جایگاه مهم انجام شده است.

وی تشکیل جلسات متعدد با شرکت‌های حمل و نقل کالا به‌منظور شناسایی موانع پیش‌روی ترانزیت در بندر لنگه هم‌چنین برگزاری نشست‌های تخصصی با ارگان‌های ذی‌ربط برای برطرف کردن این موانع هم‌چنین ایجاد تسهیلات گوناگون در زمینه‌های اسنادی، اداری و عملیاتی به شناورها و متقاضیان فعال در زمینه‌ی ترانزیت را از این اقدامات دانست.

خادمی کاهش هزینه و زمان معطلی مشتریان در این بندر با استقرار ارگان‌های مرتبط نظارت بر فرآیندهای گمرکی و بندری از طریق راه‌اندازی سیستم پنجره‌ی واحد تجاری را از دیگر عوامل تاثیرگذار در ارتقای جایگاه بندرلنگه دانست.

در همین رابطه، «سیداحمد حسینی» کارشناس ارشد امور بندری اداره‌ی بنادر و دریانوردی بندر لنگه نیز معتقد است که اختصاص یک پست اسکله ثابت به‌منظور تخلیه‌ی محمولات ترانزیتی، خرید اراضی جدید و احیای اراضی غیر مستعمل بندر و بهره‌برداری از ۸۰ هزار مترمربع از اراضی جدید صرفاً برای انجام فعالیت‌های ترانزیتی، ساخت و نصب سکوی بارگیری از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ترمینال اپراتور به‌منظور برطرف کردن مشکل بارگیری وسایل نقلیه سنگین، بازاریابی و جذب شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا و کشتیرانی‌های جدید و توجه‌ی ویژه به موضوع مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) از طریق افزایش ساعت‌های ارائه‌ی خدمات و پیش‌بینی نیازهای آتی مشتریان، از دیگر اقدامات و عواملی است که سبب شد تا این بندر در کانون توجه فعالان صنعت حمل و نقل دریایی قرار گیرد.

بنابراین گزارش، با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ی دریایی و بندری و گام نهادن در مسیر تبدیل شدن به بندر کانونی برای شناورهای غیرکنوانسیونی، امید است بندرلنگه از وضعیت یک بندر سنتی و محلی به یک بندر ترانزیتی با شرایط مطلوب، بهینه و کارآمد از دیدگاه مشتریان در وضعیت موجود تبدیل شود.

    نظرات