نخستین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان برگزار شد

نخستین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان برگزار شد

http://www.bananews.ir/نخستین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان دیروز با حضور بیش از ۶۰۰ کارشناس و محقق و با مشارکت گسترده سازمان‌ها، نهادهای دولتی، شهرداری‌ها و فعالان بخش خصوصی در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، در این همایش بزرگ، مسئولان و کارشناسان ضمن بررسی موانع و مشکلات پیش روی اجرایی نشدن قانون صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان ها ، راهکارهای اجرائی شدن این قانون را بررسی کردند.

نخستین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان در شش بخش تاثیر صدور شناسنامه فنی ملکی بر صنعت ساختمان کشور، استاندارد و شناسنامه فنی ملکی ساختمان، تاثیرات اقتصادی صدور شناسنامه فنی ملکی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی صدور شناسنامه فنی ملکی، نقش دستگاه های قانونگذاری و اجرایی کشور در صدور شناسنامه فنی ملکی و نقش شناسنامه فنی ملکی در تحقق حقوق شهروندی برگزار شده است.

۱۸ سال از تدوین و وضع قانون صدور شناسنامه فنی ساختمان می گذرد و تاکنون بسترهای واقعی و اجرای این قانون فراهم نشده است. همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان؛ اولین همایشی است که پس از این مدت زمان برگزار می شود تا ضمن بررسی علت ها و موانع اجرائی نشدن این قانون طی مدت ۱۸ سال گذشته ، راهکارهای اجرائی آنرا نیز ارائه کند.

در نخستین همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان؛ با حضور مقامات وزارت راه شهرسازی ، شهردادری ها ، کارشناسان و صاحبنظران ، مشاوران املاک ، مهندسان و طراحان ساختمانی و سازندگان و انبوسازان، اهداف شناسنامه فنی ملکی ساختمان ، نقش شناسنامه فنی ملکی ساختمان در مقاوم سازی ، نقش شناسنامه ساختمانی در قیمت ها ، موانع اجرائی این قانون ، چگونگی اجرای آن ، فواید و مزیت های این شناسنامه و دیگر مسائل مرتبط به آن ، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

شناسنامه فنی ملکی یک نوع بارکدگذاری در مورد املاک انجام می دهد که با استفاده از این بارکد می توان از تغییرات از قیمت واقعی ملک آگاه شد و مالکان می توانند با استفاده از آن از تغییرات قیمت املاک با توجه به مولفه های تورم آگاه شوند و در این شرایط فروشنده نخواهد توانست قیمت های غیرواقعی را برای ملک ، تعیین کند.در واقع یکی از مبانی ای که شناسنامه فنی ملکی ساختمان منهای مشخصات فنی، تضمینی و بیمه ای ایجاد می کند، موضوع قیمت ملک خواهد بود است. به این معنا که هر چند شهروندان در زمان خرید و فروش مساکن خود از راهنمایی های مشاوران املاک استفاده می کنند، اما با استناد به شناسنامه فنی ملکی از قیمت واقعی املاک خود مطلع می شوند.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است، حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان که از سوی سازمان نظام مهندسی استان صادر و چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در این شناسنامه قید می شود.

مجریان مکلفند پس از اتمام کار برای تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به ترتیبی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می کند، اطلاعات فنی و ملکی ساختمان گواهی مهندس ناظر و تاییدیه های لازم را در اختیار سازمان نظام مهندسی استان قرار داده و یک نسخه از این شناسنامه را در اختیار شهرداری و یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای پایان کار قرار دهند.

    نظرات