چوب حراج بر خانه مینا و پلنگ/ نمادفرهنگی مردم کجور در حال نابودی

چوب حراج بر خانه مینا و پلنگ/ نمادفرهنگی مردم کجور در حال نابودی

http://www.bananews.ir/خانه مینا و پلنگ خانه ای در اعماق گنجینه های تاریخ هفت هزار ساله کجور است که این روزها در زیر تیشه های حراج حال و روز خوشی ندارد و به سادگی خاطره ماندگار مردمان کجور در حال نابودی است.

به گزارش بنانیوز؛ قصه از آنجا آغاز می شود که مینا -دختر کندلوسی- صدای دلنوازی داشت و هر شب در اتاق خود آواز می خواند و یک پلنگ شیفته آواز او می شود و به نزدیک پنجره می آمد و به آواز مینا گوش می داد.

این آغاز قصه ای عاشقانه و واقعی با طعم افسانه و زیبایی است. شگفتی این حکایت آن‌جا رخ می‌نماید که در سرانجام شبی پلنگ بر اثر گلوله مردمان دهکده با تنی زخمی راه جنگل را در میان زمستان سرد و برفی طی می کند و مینا به هوای یافتنش شب هنگام به سیاهی جنگل و سوز و سرما می زند، در آن شب مینا دلش می خواست دردناکترین ترانه و آوازش را بخواند.. شبی سرد و تاریک، مینا آواز خوانان پا به جنگل مه گرفته گذاشت و برای همیشه در چشم تر جنگل گم شد و هیچگاه دیگر خبری از آمدن مینا و پلنگ در فضای دهکده نپیچید.

قصه مینا و پلنگ در حدود صد سال پیش میان سالهای ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ در یکی از روستاهای ییلاقی مازندران به نام کندلوس در کوهستانهای نوشهر در میان جنگلهای انبوه و دست نخورده آن زمان بوقوع می پیوندد که شاید در جهان بی نظیر بوده است.

قصه های فراوان و اشعار دلنشین زیادی از قصه مینا و پلنگ سالها پس از مرگ این دو نقل شده و سرانجام ناتمام این قصه، ذائقه بسیاری از مردان و زنان دیار کجور را به سرایش وا داشت؛ قصه هایی که هنوز بر لبان اهالی این مرز و بوم زمزمه می شود. هنوز پیرمردها و پیرزن های کندولوس ۷۰ تا ۸۰ سال با چشمانی اشک آلود از این دو تعریف می کردند.

 حالا از میان آن همه قصه های مینا و پلنگ، تنها خانه ای در دهکده کندلوس بر جا مانده که این روزها در سکوت متولیان میراث فرهنگی و گردشگری در حال تاراج و حراج است.

خانه مینا و پلنگ خانه ای کاهگلی و زیبا و کله چوی در دهکده کندلوس که بطور سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می کنند و علاوه بر بافت سنتی و تاریخی خود بواسطه محل وقوع قصه مینا و پلنگ از جاذبه های فرهنگی و غنای آئینی برخوردار است.

هرچند این خانه کاهگلی در مالکیت خصوصی قرار دارد اما بی توجهی میراث فرهنگی به این اثر ماندگار و تعویض بخش های از درها و پنجره های کله چویش به سازه های غیر هم جنس، دل هر رهگذر و دوستدار تاریخ کهن کجور را به درد آورده است؛ خانه ای که در برابر همه دیدگان در بازار حراج در حال فروش است و چشم مینا و پلنگی که این روزها بیشتر از گذشته پر خون شده است.

حالا این روزها دیگر گلوله ای بر قلب پلنگ و مینای قصه ما شلیک نمی شود تنها صدای کلنگ و تیشه ای و بیل های مکانیکی است که قلب خانه مینا و پلنگ را به لرزه در آورده است.

بنیانگذار مجموعه فرهنگی کندلوس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت خانه مینا و پلنگ و با واقعی بر شمردن این داستان عاشقانه گفت: ویژگی های فرهنگی خانه مینا و پلنگ به عنوان نماد فرهنگی این کشور بشمار می رود که در ابعاد عرفانی، زیست محیطی، تاریخی و فرهنگی و البته جامعه شناسی قابلیت ارزش گذاری منحصربفردی دارد.

دکترعلی اصغر جهانگیری معتقد است: یکی از شاخصه فرهنگ و تمدن تاریخی در مشرق زمین رابطه عارفانه انسان و حیوان است که در رابطه مینا و پلنگ این بدرستی یافت می شود و مستندات فراوان و عینی هنوز بر جا مانده که این داستان کاملاٌ واقعی است.

وی با انتقاد از فروش خانه مینا و پلنگ و عدم حساسیت متولیان میراث فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: واقعاٌ این ظالمانه است که به این راحتی نماد فرهنگی به حراج زده می شود.

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: در کشور فرانسه که کشوری با تنوع ۴۵۰ نوع تولید پنیر است یک کارگاه پنیرسازی با قدمت ۷۰ ساله و متعلق به خانم ایزابل را به عنوان یک خانه گردشگرپذیر معرفی می کنند و برای هر توریست ۵ تا ۱۰ دلار دریافت می کنند اما ما در کشورخودمان یک خانه فرهنگی و تاریخی را اینگونه به حراج می زنیم.

بنیانگذار مجموعه فرهنگی کندلوس افزود: در سال گذشته ۱۶۷ هزار توریست داخلی و خارجی و ۱۲ برنده جایزه نوبل و شخصیت های ایرانی مستقر در آمریکا از خانه مینا و مجموعه کندلوس بازدید کردند اما متاسفانه هنوز متولی مشخصی در این منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به قدمت ۵ هزار ساله دهکده کندلوس خاطرنشان کرد: تنها راه حل این مشکل این است که با همت همه مسئولین بومی خصوصاٌ میراث فرهنگی این خانه خریداری شود و تبدیل به موزه شود.

محمد حسین ملایی روزنامه نگار و از اهالی کندلوس در گفتگو با مهر در خصوص فروش خانه مینا و پلنگ گفت: ظرف دو سال پیش این خانه توسط فردی غیر بومی خریداری شد و در آن زمان متعهد شده بود تا هیچ دخل و تصرفی در سازه و نمای خانه ایجاد نکند اما متاسفانه کمتر از یک سال این تغییرات صورت گرفت.

وی افزود: کاش سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور و استان مازندران نسبت به فروش این مکان فرهنگی ارزشمند حساسیت ویژه ای به خرج داده و آب رفته به جوی را بازگردانند.

ملایی خاطرنشان کرد: بطور حتم قابلیت های فرهنگی و توریستی خانه مینا و پلنگ در کندلوس با ورود میراث فرهنگی می تواند به چرخه و اقتصاد گردشگری در این منطقه کمک کند نه آنکه به همین راحتی این خانه به حراج زده شود.

وی معتقد است: محیط زیست مینا و پلنگ بیش از آنکه خانه او باشد محیط زیست طبیعی و محیط زیست فرهنگی تاریخ کهن این سرزمین بویژه کجور است که باید حفظ شود.

بدون شک خانه مینا و پلنگ را باید از آثار با ارزش میراث فرهنگی و گردشگری و منحصر بفرد کشور و استان مازندران برشمرد که با همت و ورود جدی میراث فرهنگی می توان به احترام مینا و پلنگ این مکان را به محلی برای بازدید عموم علاقمندان به داستان واقعی مینا و پلنگ تبدیل کرد.

    نظرات