کسب رتبه اول ایران در بخش ترانزیت تا ۵ سال آینده

کسب رتبه اول ایران در بخش ترانزیت تا ۵ سال آینده

http://www.bananews.ir/قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت لجستیکی و ترانزیتی ایران در منطقه و جهان، استفاده از امتیازات حمل و نقل چند وجهی و مزیت های اقتصادی ، ایران تا ۵ سال آینده مقام اول ترانزیت در منطقه را کسب می کند.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر؛ علی محمد نوریان در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی گفت: دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت ویژه خلیج فارس و دریای خزر، موقعیت ویژه لجستیکی برای کشورهای همسایه و منطقه و مزیت اقتصادی ایران برای کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا؛ ایران را به یک منطقه ویژه برای ترانزیت و حمل کالا تبدیل کرده است و برهمین اساس تا ۵ سال آینده به رتبه اول منطقه در بخش ترانزیت دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت های ایران در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند زنجیره مزیت های اقتصادی ایران به عنوان مسیر اصلی حل و نقل در منطقه را تکمیل کند.

 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حمل و نقل چند وجهی ۱۹۸۰، تصریح کرد: برگزاری همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند نقش تعیین کننده ای در تدوین لایحه حمل و نقل چندوجهی کشور داشته باشد و شرایط را برای شکل گیری و اجرایی شدن آئین نامه های مرتبط انکتاد فراهم آورد.

وی در ادامه بر اهمیت برقراری ارتباط میان قطب های حمل و نقل چندوجهی در کشور همانند مناطق (آپرین ، امیر آباد ، رازی ، بافق ، زاهدان و سرخس)، فرودگاه بین المللی ( امام خمینی) و بنادر کشور از جمله بندر عباس تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت باز نشدن کانتینر در مسیر جابه جایی بار، نیاز به توسعه حمل و نقل چند و جهی بیش از پیش مشهود است، که این مهم با ایجاد یک کانون متمرکز و متولی حمل و نقل چندوجهی در کشور تحقق خواهد یافت.

رئیس شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی در بخشی دیگر از سخنانش در تشریح مأموریت و مسؤلیت دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی اظهارداشت: در این همایش به موضوعاتی چون چگونگی طراحی نظام حمل و نقل چندوجهی، ضرورت طراحی لایحه حمل و نقل چند وجهی، برقراری ارتباط با وضعیت قبل از ارائه لایحه، ارتباط این لایحه با قوانین حوزه های مرتبط و معاهدات و قوانین بین المللی و دستاوردهای نظام حمل و نقل چند وجهی برای دیگر حوزه های اقتصادی کشور پرداخته می شود.

وی گفت: این همایش نقش تاثیرگذاری بر ایجاد فضای لازم برای آشنایی و ورود شرکت های حمل و نقلی برای مسئولیت پذیری در قالب فورواردرها ،‌ کریدورهای حمل ونقل ترکیبی و همچنین تعریف و اعطای مجوز شرکت حمل ونقل ترکیبی به شرکت های موجود و یا ایجاد شرکت های جدید در کشور دارد.

نوریان از تعیین حمایت های لازم و ارائه تسهیلات به منظورترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و تقویت، گسترش و حمایت ازسازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی به عنوان دیگر برنامه های این همایش نام برد و اظهارداشت: با توجه به جهانی شدن حمل ونقل چندوجهی در سال های اخیر، اقدامات انجام گرفته در کشور شروع مناسبی برای توسعه این بخش است.

وی در پایان با تاکید براینکه باید برای عضویت و پیوستن به تمامی کنوانسیون ها و معاهدات جهانی و منطقه ای در تمامی زیربخش های چهارگانه حمل ونقل اقدام شود، گفت: در مرحله بعد برای تصویب این عضویت ها در مجلس شورای اسلامی اقدام شود تا فرصت فراهم کردن استنادات قانونی لازم فراهم شود.

دومین همایش توسعه حل و نقل چندوجهی ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه توسط گروه سرمایه گذاری توسعه ترابر ایرانیان با حمایت معاونت اجرایی ریاست جمهوری ، وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

    نظرات