بازار مالی مسکن را در کشور راه اندازی می کنیم/ ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن باید تسهیلات باشد

بازار مالی مسکن را در کشور راه اندازی می کنیم/ ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن باید تسهیلات باشد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی گفت: با رقابتی کردن اقتصاد، راه اندازی بازار مالی مسکن و تامین ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن درآینده قادر خواهیم بود زمینه صاحب خانه شدن طبقه متوسط، رونق بازار و جلوگیری از فساد را محقق کنیم.

به گزارش بنانیوز؛ عباس آخوندی پنجشنبه شب در آخرین جلسه خود در نشست با فعالان بخش مسکن و حمل و نقل در سالن باغستان قزوین اظهارداشت: به توانمندی بخش خصوصی بسیار اعتقاد داریم زیرا این حوزه از بخش دولت قویتر است.

وی افزود: برای تحقق توسعه نیازمند همکاری شهروندان و بخش خصوصی هستیم و دولت باید فقط تنظیم کننده روابط و تامین کننده مقدمات باشد که با تغییر این رویکرد برای خود هیچ نقشی خارج از این محدوده قائل نیستیم تا به یک ثبات منطقی برسیم.

آخوندی بیان کرد: متاسفانه در دوران پر پولی ژست هایی می گیریم که انگار بسیار فعال هستیم و می توانیم همه ملت را به کارمند تبدیل کنیم و بعد که ضعیف می شویم و در هزینه ها می مانیم به این مسیر اشتباه پی می بریم لذا معتقدیم باید ابتدا به یک ثبات رویه برسیم و با تنظیم مقررات اجازه دهیم تولید توسط بخش خصوصی در یک رقابت عادلانه محقق شود.

افزایش تعامل با فعالان اقتصادی/ اقتصاد دچار رکود تورمی است

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازمانهای اجتماعی برای ما بسیار مهم است لذا تعامل با فعالان اقتصادی بخش خصوصی را با جدیت دنبال می کنیم و مونولوگ با فرهیختگان را به دیالوگ تبدیل می کنیم تا نه شعاری بلکه عملی کارها انجام شود.

آخوندی یادآورشد: اقتصاد ایران دچار یک رکود تورمی شده و به نظر می رسد به دلیل تصمیمات غلط قطار اقتصاد از ریل خارج شده و دولت با یک وضعیت بغرنج مواجه شده که باید برطرف شود.

وی افزود: در زمینه مقابله با قدرت خارجی هیچ مشکلی نداریم زیرا قوی هستیم و از این ناحیه آسیب نمی بینیم اما از سوء تدبیرها نگران هستیم که باید ابتدا تورم ۴۴ درصدی را در شروع کار دولت کنترل می کردیم که انجام شده و آثار آن در جامعه دیده می شود و بازخورد خوبی در میان مردم داشته است.

 

اقتصاد را قابل پیش بینی می کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: بزرگترین آسیب در اقتصاد غیرقابل پیش بینی بودن آن است که این کار باید اصلاح شود که مقدمات آن انجام شده که شاید یک نوع جراحی تلقی شود و پس از خارج شدن از رکود باید آسیب های اقتصادی را شناسایی و برای آن راه حل ارائه کنیم.

آخوندی یادآورشد: ساختمان سازی یکی از راهکارهای مهم برای خروج از رکود است که در سایر کشورها هم تجربه شده و ما هم در این بخش و سایر موارد مانند فعال کردن صنایع وابسته به نفت مانند پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، مسکن را در دستور کار داریم.

وی گفت: این که همه منابع مالی بخش مسکن از سوی بانک مرکز تامین شود منطقی نیست اما آنچه ما دنبال آن هستیم این است که باید به بازار بازگردیم و تقاضا و عرضه را در ساختمان پاسخ دهیم و تقویت قدرت خرید در این حوزه جدی است.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: استراتژی اصلی وزارتخانه در حوزه مسکن افزایش قدرت خرید مردم است تا با تامین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه ساختمان افراد متوسط بتوان آنها را صاحب خانه کرد و مشکل دهک های یک و دو هم با مسکن اجتماعی برطرف شود.

آخوندی تصریح کرد: اگر این شیوه اجرایی شود بازار اقتصادی رونق می گیرد که تحقق این کار نیازمند پس انداز مسکن است که با همکاری بانکها و طبقه متوسط ما هم تلاش می کنیم سقف وام مسکن افزایش یابد و این کار برای جوانان و کسانی که برای اولین بار می خواهند صاحب مسکن شوند باید ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت خرید توسط تسهیلات بانکی تامین شود.

وی گفت: داشتن پس انداز مسکن می تواند اقتصاد خانواده ها را هم تنظیم کند و خانواده ها می توانند مطمئن شوند در یک دوره دو تا پنج ساله صاحب خانه می شوند.

راه اندازی بازار مالی مسکن

آخوندی راه اندازی بازار مالی مسکن را از دیگر برنامه های این وزارتخانه ذکر کرد و اظهارداشت: باید با استفاده از تجربه دیگر کشورها تسهیلات مسکن توسط همه بانکها تامین شود و بازار سرمایه هم در این حوزه وارد شود تا مطالبات ۱۵ تا ۲۰ سال آینده بانکها را بخرند تا گردش مالی بانکها محقق و نظام باثباتی ایجاد شود که اتفاقات خوبی در مسکن را محقق می کند.

وی بیان کرد: رقابت سالم مهمترین عامل توسعه و بزرگترین راه مبارزه با فساد تلقی می شود و دور زدن رقابتها ام الفساد است که با استقرار یک نظام رقابتی سالم می توان به نتایج خوبی رسید و ما هم خارج از این حوزه هیچ کاری نخواهیم کرد.

آخوندی بیان کرد: باید فعالیتهای اقتصادی در مسیر توسعه رقابتهای سالم باشد تا امید به توسعه را شکوفا کند لذا نباید کارها در اختیار گروه خاصی باشد تا جوانان ناامید شوند و ما هم تصمیم داریم افراد حرفه ای را وارد ساخت و ساز مسکن کنیم.

متنوع سازی قیمت در شبکه های ریلی، جاده ای و هوایی

وزیر راه شهرسازی بیان کرد: متنوع سازی قیمت ها در صنعت حمل و نقل از مسائلی است که در قانون هم پیش بینی شده اما به اجرا درنیامده است و ما درصددیم با اجرای تنوع در نرخ گذاری زمینه افزایش کیفیت در خدمات شبکه حمل و نقل را فراهم کنیم.

آخوندی یادآورشد: با این شیوه سرویس دهی در زمان های مختلف با انتخاب شهروندان میسر می شود و شهروندان با انتخاب نوع خدمات زمینه افزایش کیفی خدمات حمل و نقلی را فراهم می کنند.

وی افزود: دولت باید خواهان رفاه، ایمنی و سلامت شهروندان باشد و نظارت کند تا قطار به موقع و اتوبوس ها ایمن و سلامت تردد کند که این کار با تثبیت قیمتها در تضاد است لذا برای تحقق این کار نیازمند نوسازی در ناوگان حمل و نقل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مگر می توان از افزایش ایمنی در جاده ها صحبت کرد اما به نوسازی ناوگان بی توجه بود لذا لازم است همزمان با نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی وهوایی یک بسته مناسب پیش بینی کرد تا در کنار افزایش قیمت سوخت بقیه مسائل هم اصلاح شود.

قزوین سرمایه های اجتماعی فوق العاده ای دارد/ راه اندازی بندر خشک و قطار برقی در قزوین

آخوندی تصریح کرد: استان قزوین سرمایه های اجتماعی فوق العاده ای دارد که نیروی انسانی، بنگاههای خصوصی، کارشناسان و متخصصان از سرمایه های ملی هستند که شهرک های صنعتی، دشت کشاورزی، ظرفیت تردد جاده ای از ثروت هایی مطلوبی است که به همین دلیل شما باید بگوئید تا ما مسئولان دولتی چه باید بکنیم و بخش خصوصی باید هدایت و رهبری ما را بر عهده بگیرد.

وی افزود: تقویت شبکه ریلی در استان باید با سرعت اجرایی شود تا بتوان هم سایر استانها و هم پایتخت را به اروپا متصل کرد که در برنامه های ما اولویت با توسعه شبکه ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: سهم شبکه ریلی در جابجایی حدود ۱۰ درصد است که باید حداقل دو برابر شود و به ۱۸ تا ۲۰ درصد برسد که نوسازی ناوگان در این راستا ضروری است.

افزایش واگن های باری و مسافری

وی گفت: در حال حاضر دو هزار و ۲۰۰ واگن مسافری داریم که برخی فرسوده است و ما باید سه هزار واگن جدید به این ناوگان اضافه کنیم.

آخوندی تصریح کرد: در بخش بار هم در حال حاضر ۲۲ هزار واگن باری داریم که دو هزار واحد فرسوده است و باید ۲۰ هزار واگن دیگر به این شبکه اضافه شود که با افزایش ظرفیت ۵۵ میلیون تن سنگ آهن در کارخانه های فولاد باید از این ظرفیت برای توسعه شبکه ریلی به خوبی استفده کنیم که در این راستا دو خطه کردن مسیر راه آهن تهران به قزوین در اولویت قرار می گیرد.

این مسئول تصریح کرد: به نظر می رسد به جای پیگیری متروی هشتگرد به قزوین که هم هزینه زیاد و هم زمان زیادی خواهد برد بهتر است قطار برقی در این مسیر راه اندازی شود که هم سریعتر و هم کم هزینه است.

بندر خشک در قزوین احداث می شود

وزیر راه و شهرسازی پس از پیشنهاد علیرضا کشاورز رئیس اتاق بازرگانی قزوین در خصوص راه اندازی بندر خشک اظهارداشت: این پیشنهاد بسیار خوب و اجرایی است و می تواند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را هم در این منطقه محقق کند که با آن موافقیم و مطالعه کارشناسی آن را آغاز می کنیم.

وی از شکل گیری شرکتهای بزرگ حمل و نقلی در استان قزوین هم استقبال کرد و برای پیگیری تسهیلات بیمه رانندگان بخش حمل و نقل قول مساعدت داد.

خبرنگار: محمدرضا جباری

    نظرات