شرط جدید برقی ایران برای پاکستان

شرط جدید برقی ایران برای پاکستان

http://www.bananews.ir/پس از تعلیق توافق گازی ایران و پاکستان و لغو مصوبه گازی دولت دهم توسط بیژن زنگنه وزیر نفت، وزارت نیرو هم شروط جدید خود را به منظور افزایش حجم صادرات برق به این کشور همسایه اعلام کرد.
پس از تعلیق توافق گازی تهران-اسلام آباد، وزیر نیرو هم پرداخت کمک مالی به پاکستان برای ساخت شبکه انتقال و یا ساخت نیروگاه برای صادرات برق به این کشور همسایه را رد کرد تا عملا طرح ساخت شبکه انتقال برق ایران- پاکستان- هند تا اطلاع ثانوی به کما برود.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر،  پس از تعلیق توافق گازی ایران و پاکستان و لغو مصوبه گازی دولت دهم توسط بیژن زنگنه وزیر نفت، وزارت نیرو هم شروط جدید خود را به منظور افزایش حجم صادرات برق به این کشور همسایه اعلام کرد.

ایران و پاکستان سال گذشته تفاهم نامه ای به منظور افزایش حجم تبادل و صادرات برق تا مرز یکهزار مگاوات امضا کردند و مقرر شده بود با پرداختی وامی حدود ۹۰۰ میلیون دلاری، نیروگاه و شبکه انتقال جدید برقی به صورت مشترک توسط دو کشور راه اندازی شود.

 

از سوی دیگر، مسئولان برق و انرژی این دو کشور همسایه به منظور انجام سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث شبکه جدید انتقال برق بین بندر چابهار ایران و بندر گوادر و یا زاهدان به کویته پاکستان توافق رسیدند.

علاوه بر این، مقرر شده بود که با ساخت این شبکه جدید انتقال و نیروگاه جدید برقی، در آینده ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات از مسیر پاکستان به هند صادر شود که بسیاری از کارشناسان از این مسیر به عنوان خط جدید انتقال برق صلح نام می‌بردند.

در همین حال، اواسط دی ماه سالجاری برخی از رسانه های پاکستانی با انتشار گزارشی از تدوین پیش نویس قرارداد انتقال یکهزار مگاوات برق از ایران توسط وزارت آب و نیروی پاکستان خبر داده و تاکید کردند: قرار است مقام‌های تهران و اسلام آباد به زودی تفاهم نامه این پروژه را امضا کنند.

براساس این طرح، نرخ هر واحد برق وارداتی پاکستان از ایران حدود ۸ تا ۱۰ سنت تعیین شد و مقرر شد با ساخت یک نیروگاه جدید، برقی تولیدی از زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران به کویته پاکستان منتقل شود.

حمید چیت‌چیان درباره ادعای جدید پاکستان برای افزایش واردات برق از ایران، گفت: این تفاهم نامه مربوط به گذشته است و طرف پاکستانی به برخی از تعهدات خود پایبند نبوده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون ساخت نیروگاه برق به منظور افزایش صادرات برق به پاسکتان در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد، تصریح کرد: هدف از ساخت نیروگاه زاهدان افزایش پایداری شبکه برق در جنوب شرق کشور است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه ایران هیچگونه وامی به منظور ساخت شبکه انتقال برق به پاکستان پرداخت نمی کند، بیان کرد: با این وجود روند فعلی صادرات برق به پاکستان ادامه می یابد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه ایران حدود ۴۷۰ هزار مگاوات برق به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر می‌کند ضمن آنکه اخیرا در حاشیه افتتاح کمربندی برقی شرق ایران، ایستگاه‌های ۴۰۰ وات زاهدان و سفید راه‌اندازی شد که این طرح‌ها به افزایش صادرات برق ایران به پاکستان کمک می‌کند.

    نظرات