استاندارد کردن جاده‌ها نیازمند اعتبار چندهزارمیلیاردتومانی

استاندارد کردن جاده‌ها نیازمند اعتبار چندهزارمیلیاردتومانی

http://www.bananews.ir/آخوندی اظهار کرد: اگر بگوییم برای کاهش تلفات باید جاده‌ ایجاد کنیم که برای این کار به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و اگر بگوییم که بودجه مورد نیاز را نداریم این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید جاده‌ها را ایمن کرد و این یک سوال اساسی است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ برای ایمن‌سازی جاده‌ها و استاندارد کردن آن‌ها سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیارد تومانی نیاز داریم اما بودجه‌ کافی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا؛ عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی ارتقای صنعت حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان این‌که نبود تعادل بین شبکه‌های مختلف حمل و نقل کاملا مشهود است، گفت: شاید یک راهکار بنیادی در این زمینه تغییر مدل است.

۳۰ درصد تلفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد
وی با بیان این‌که ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای عمدتا در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع باید گفت حمل و نقل حومه‌ای سر فصل مستقل از جاده‌ای است و باید ببینیم چگونه می‌توانیم این تغییر مدل را ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که عامل جاده در کاهش تلفات فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود، گفت: از جهت احداث جاده و بهره برداری از آن باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد و اگر بخواهیم تمام جاده‌ها را استاندارد کنیم سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی نیاز است.

تکمیل پروژه‌های راهسازی نیازمند ۸۰۰۰ میلیارد تومان
آخوندی با بیان این‌که پروژه‌های در حال ساخت برای آزادراه‌ها حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، افزود: تکمیل کنارگذر‌ها ۱۷۵۰ میلیارد تومان، تکمیل بزرگراه‌ها ۴۳۰۰ میلیارد تومان، تکمیل راه‌های اصلی و بزرگراه‌های در حال ساخت مجموعا ۱۷ هزار میلیارد تومان و راه‌های اصلی و فرعی که توسط استان‌ها در حال اجراست ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که کل بودجه‌ای که به حوزه راه‌ها اختصاص داده‌اند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که با آماری که عنوان شد تناسبی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در بخش حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر نیز مجبوریم تغییر مدل کلی داشته باشیم، گفت:‌ در برنامه پنجم به این موضوع توجه شده و قرار است ۳۰ درصد از حمل بار و ۱۸ درصد از حمل مسافر به ریل منتقل شود البته در برنامه پنجم مساله حمل و نقل حومه‌ای اساسا مورد توجه نبوده و زیر مجموعه بخش مسافری است.

آخوندی با بیان این‌که حمل و نقل جاده‌ای موضوعی مستقل از حمل و نقل بین شهری است،‌ اظهار کرد: حمل و نقل حومه‌ای باید موضوعی مستقل از بخش مسافری باشد و تلاش من این است که در بخش راه‌آهن برنامه‌ریزی در سه سر فصل باری، مسافر بین شهری و مسافر حومه‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به آزادراه تهران – قم گفت: روزانه حدود ۵۰ هزار نفر از این آزادراه تردد می‌کنند و در ایام پیک، میزان تردد به ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد؛ بنابراین دو راهکار برای این موضوع وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راهکار اول این است که آزادراه دیگری راه‌اندازی شود و راه دوم این است که بخشی از این بار را به بخش حمل و نقل ریلی ببریم.

آخوندی اظهار کرد: اگر بگوییم برای کاهش تلفات باید جاده‌ ایجاد کنیم که برای این کار به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و اگر بگوییم که بودجه مورد نیاز را نداریم این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید جاده‌ها را ایمن کرد و این یک سوال اساسی است.

    نظرات