سناریوی اختلافات شورای تبریز پایانی ندارد/ بلاتکلیفی پرونده های مردمی

سناریوی اختلافات شورای تبریز پایانی ندارد/ بلاتکلیفی پرونده های مردمی

http://www.bananews.ir/این روزها اختلافات اعضای شورای اسلامی چهارم کلانشهر تبریز به اوج خود رسیده و هر از گاهی اعضای شورا علیه هم و سیاست های شورا مصاحبه می کنند و انگار این سناریوی اختلافات شورای چهارم سکانس پایانی ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، این اختلافات از کری های انتخابات شورا در خرداد ماه شروع شد، طوری که شورا به دو قسمت اقلیت و اکثریت تقسیم شد و در انتخاب دیر هنگام شهردار نیز به اوج خود رسید و این چنین باز اختلافات ادامه داشت تا اینکه در این روزها مصاحبه های اعضای شورا و اعتراضات به نحوه اداره و سیاست گذاری های جلسات به اوج خود رسیده و مشخص نیست که چه کسی باید جوابگوی پرونده های مردمی باشد که روی میز نمایندگانشان در شورا خاک می خورد.

اکنون پس از گذشت ماه ها از شروع فعالیت این شورا، کشمکش های میان اعضا بر سر تصمیمات ریز و درشت همچنان ادامه دارد، طوری که این اختلافات سایه ی سنگینی بر سر جلسات و نیز رسیدگی به پرونده های مردمی انداخته است.

گویی چندین جلسه ی اعضای شورا با استاندار هم نتیجه ای در کاهش اختلافات نداشته تا جایی که تذکرهای امام جمعه تبریز را نیز در خطبه های نماز جمعه برای کاهش اختلافات در پی داشته است.

کافیست که روزی به دفاتر اعضای شورا در عمارت شهرداری تبریز سری بزنید تا انبوه جمعیتی را ببینید که برای رسیدگی به پرونده ها و مشکلات کوچک و بزرگشان روزها پشت درهای بسته منتظر مانده اند.

منیّت در جلسات شورا حاکم است/ منافع مردم فراموش شده است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید وجود اختلافات ریز و درشت بین اعضای شورا در جلسات گفت: بزرگترین عاملی که باعث اختلافات شده ، حاکمیت منّیت در جلسات است که روی تصمیم گیری افراد تاثیر بسزایی گذاشته و می گذارد.

 

علی شیاری با بیان اینکه نمایندگان مردم در شورا باید منافع شخصی، گروهی و حزبی خود را کنار بگذارند، گفت: جلسات باید خاص اداره شود و با قانون پیش رویم، چرا که عدم رعایت قانون خیانت به مردم است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از اعضا به منافع شهر فکر نمی کنند، افزود: مدارا در اداره ی جلسات هرچه قدر بیشتر می شود به همان اندازه نیز اختلافات تشدید شده و وقت و سرمایه از دست می رود.

شیاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا جلسه فوق العاده هفته گذشته را ترک کرده است، افزود: این جلسه با هدف رسیدگی و شتاب بخشی به حل مشکلات مردم و بررسی و تصویب تعرفه عوارض محلی تشکیل شده بود، ولی متاسفانه این جلسه در غیاب مردم و برای تصویب هبه برای اشخاص خاصی با اهداف خاص برگزار شد.

وی همچنین ادامه داد: در حالیکه هبه شرایط خاصی دارد و نمی شود پول و بیت المال مردم را که با هزار زحمت برای انجام پروژه ای جمع کرده ای به راحتی برای رسیدن به اهداف نامعلومی هدر داد.

شیاری با بیان اینکه در آن جلسه تذکرات قانونی خود را اعلام کردم ولی با بی توجهی اعضا مواجه شدم، ادامه داد: برای اینکه تنشی ایجاد نشود، مجبور به ترک جلسه شدم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه برخی اعضای شورای بدون ضابطه و مصوّبه اموال عمومی را بذل و بخشش می کنند، گفت: مصوبه کمیسیون بودجه برای ضابطه مند کردن هبه ها باید هرچه سریعتر اجرا شود تا جلوی تخلفات گرفته شود.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد چند ماهه شورای اسلامی تبریز خواستار رسیدگی سریع به امور اساسی مردم و کلانشهر تبریز شد.

مدعیان دفاع از حقوق مردم اعتقادی به اصول مردم‌ سالاری ندارند!

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص وجود اختلافات شدید در جلسات اعضای شورا گفت: متاسفانه برخی از همکاران فقط شعار می دهند و گوش شنوایی برای شنیدن حرف حق وجود ندارد و این باعث می شود تا اختلافات بر سر تصمیمات تشدید شود.

المیرا خاماچی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مدعیان دفاع از حقوق مردم هیچ اعتقادی به اصول مردم‌سالاری نداشته و احترامی به آرای مردم قائل نیستند، گفت: جلسات شورا به سهم‌ خواهی عده‌ای اختصاص یافته و باید منتظر ماند و دید که چه موقع این اختلافات تمام شده و کار رسیدگی به پرونده های مردم شروع می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از جلسات شورای شهر به مسایل شهری اختصاص نداشته است، گفت: شورای شهر یک پارلمان محلی است و همه اعضا از یک رای برخوردار بوده و هیچ کس بر دیگری ارجحیت ندارد.

خاماچی فضای حاکم بر جلسات را مسموم خواند و گفت: متاسفانه فضای شورای شهر از سوی برخی همکاران آن چنان مسموم شده که برخی اعضا به خود جسارت می ‌دهند و دیگران را تهدید می کنند.

این عضو شورا با بیان اینکه جناح ‌بندی‌های شورای شهر به توسعه شهر در بلند مدت تاثیر منفی خواهد داشت، افزود: گستاخی برخی از اعضای شورای شهر بدان جا رسیده که نزد دیگر همکاران این مجموعه، جوان ‌ترین عضو شورا را به بهانه نداشتن سابقه تهدید می‌کنند و انتظار دارند ما نیز ترسیده و پا پس بکشیم.

خاماچی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از مطالبات و مشکلات مردم به دلیل درگیری‌های جناحی و سیاسی‌ کاری‌ها، بر زمین ماند، گفت: تبریز با معضلات بسیاری همچون ترافیک و آلودگی هوا، کمبود فضای سبز و حاشیه‌نشینی روبه‌ روست ولی برخی از همکاران به جای پرداختن به این موضوعات، به دنبال ایجاد حاشیه و فضای تنش و درگیری برای به کرسی نشاندن حرف خود هستند.

تنش در جلسات نسبت به گذشته کمتر شده است/ با سیاست گذاری دقیق می توان این اختلافات را پایان داد

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه تنش در جلسات نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: به مرور زمان مشکلات کمتر شده و وحدت در جلسات حکم فرما می شود.

سعید حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت رسیدگی هرچه زودتر به پرونده های مردمی گفت: منافع مردم باید در اولویت قرار گیرد و امیدوارم هرچه سریعتر اعضای شورا ید واحدی با هم باشند.

وی همچنین افزود: البته وجود اختلاف و تعدد نظرات تا حدی مفید است ولی نباید اصل کار و ورود به عرصه شورا فراموش شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه با سیاست گذاری دقیق می توان این اختلافات را پایان داد، گفت: در جلسه هفته آینده بودجه سال ۹۳ شهرداری بررسی می شود و گام مهمی برای توسعه شهر در سال آینده برداشته می شود.

با این حال متاسفانه شمار زیادی از مطالبات و مشکلات مردم به دلیل درگیری‌های فردی، جناحی و سیاسی‌ اعضای شورا، بدون تکلیف مانده است و با شرایط فعلی که تبریز درگیر مشکلات زیادی همچون ترافیک، آلودگی هوا، کمبود فضای سبز، مسیر گشایی هایی که به سرانجام نرسیده اند ،بافت فرسوده ،حاشیه ‌نشینی ودیگر مشکلات است، انتظار می رود که اعضای شورا اختلافات را کنار گذاشته و چاره ای برای سامان دادن و رفع مشکلات مردم بیندیشند.

گزارش از محمدرضا علی اشرفی- مهر

    نظرات