جمعیت اجاره نشینهای کرمان در حال افزایش است

جمعیت اجاره نشینهای کرمان در حال افزایش است

http://www.bananews.ir/درحالیکه چندی قبل از احداث گسترده مسکن مهر و رفع مشکل اجاره نشینها در کرمان سخن گفته می شد اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان با اشاره به افزایش تعداد اجاره نشینها هشدار داده که با توجه به سیر صعودی نرخ اجاره امکان بی خانمانی بخشی از این افراد و رواج آلونک نشینی افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این روزها اگر به املاکی های کرمان سری بزنید شاهد رکود بی سابقه معاملات ملکی در استان کرمان و به خصوص شهر کرمان هستیم.

در بررسی میدانی خبرگزاری مهر از املاکی های کرمان به سادگی می توان به این نکته پی برد که در برخی از دفاتر املاکی کرمان طی هفته به زحمت یک معامله صورت می گیرد از سوی دیگر به دلیل افزایش روز افزون نرخ کرایه های مسکن در استان کرمان اکثر اجاره نشینهای کرمان ترجیح می دهند در مناطقی ساکن شوند که کمترین کرایه را پرداخت کنند همین مسئله موجب افزایش حضور مردم در بافت فرسوده شهر کرمان و از همه پر رنگ تر در حواشی شهر شده است.

هم اکنون جمعیت قابل توجهی از اجاره نشینهای کرمان به سمت سکونت در مناطق حاشیه ای کرمان روی آورده اند و رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان اعلام کرد که روند حضور اجاره نشینهای کم درآمدها در این منطقه به زودی افزایش خواهد یافت.

افزایش ۱۵ هزار نفری اجاره نشینها طی سال ۸۵ تاکنون

محمود رشیدی زاده کرمانی از افزایش ۱۵هزار خانواری اجاره نشینان کرمان نسبت به سال ۸۵ خبر داد و گفت:هم اکنون بسیاری از مستأجران کم در آمد شهر کرمان درمعرض"بی خانمانی"قرار دارند و درآلونکهای خارج از محدوده شهر زندگی می کنند.

رشیدی زاده کرمانی، که در جمع هیئت مؤسس انجمن حمایت از مستأجران کم در آمد کرمان سخن می‌گفت، افزود: طبق آخرین آمارهای موجود،بیش از۶۱ هزار خانواده در شهرستان کرمان منزل مسکونی مستقل ندارند و در منازل استیجاری زندگی می کنند.

وی گفت: از این تعداد بیش از ۴۶ هزار خانواده دو تا چهار نفری ،بیش از ۱۴هزارو ۸۰۰ خانواده چهار تا هشت نفره و بیش از ۳۵۰خانواده نیز ۱۰ نفر به بالا هستند.

 

رشیدی زاده خاطر نشان کرد: ۳۶۰۰خانوار از این اجاره نشینان نیز مجرد هستند که ۷۰ درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش داشته اند.

تقاضا از عرضه مسکن اجاره ای بیشتر است

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: درحال حاضر میزان متقاضیان مسکن استیجاری در کرمان از عرضه آن پیشی گرفته است و اکنون با کمبود بیش از دو هزار واحد مسکونی استیجاری در شهر کرمان مواجه هستیم.

وی افزود: از این رو بسیاری از مستأجران شهر کرمان، برای اجاره منزل مسکونی به روستاهای اطراف شهر از جمله شرف آباد، سیدی ،حاجی آباد ،الله آباد و ....پناه برده اند.

افزایش آلونک نشینی در اطراف کرمان

رشیدی زاده با بیان اینکه متأسفانه طی سالهای اخیر، در این روستاها نیز اجاره بهای مسکن ،به صورت نجومی و غیر قابل باور افزایش یافته است گفت: افزایش اجاره بهای مسکن و عدم توانایی در پرداخت آن از ناحیه بسیاری ازمستاجران ساکن در این مناطق، باعث شده است که اکنون بسیاری از این خانواده ها به آلونک‌های اجاره ای خارج از محدودی این روستاها پناه ببرند.

رشیدی زاده کرمانی تأکید کرد: این موضوع امنیت روانی این مستأجران رابه خطر انداخته است ،چرا که آنها می دانند اگر این رویه ادامه پیدا کند، در سالهای آتی، توان پرداخت اجاره بهای همین آلونک ها رانیز از دست می‌دهند.

۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان اجاره ماهانه هر آلونک

وی افزود: طبق اطلاعات موجود در اجاره نامه های دفاتر مشاور املاک حاشیه ها ی شهر نزدیک به این مناطق ،اجاره بهای این آلونک ها ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار تومان است و هزینه مصرفی آب و برق آنها نیز صلواتی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: این بدان معناست که انشعاب آب و برق این آلونک ها توسط مالکان آن، به صورت غیر مجاز و"سرقت" از شبکه آب و برق تأمین شده است .

به گفته رشیدی زاده، در معابری که به این آلونکها منتهی می شود، صدها سیم برق از روی زمین کشیده شده است که هر لحظه امکان برق گرفتگی ساکنان این مناطق مخصوصا کودکان را فراهم می کند .

وی با اشاره به نتایج ضعیف طرح مسکن مهردر دولت نهم ودهم، تصریح کرد:هدف دولت گذشته ،در طرح مسکن مهر،شیرین کردن کام بسیاری از مستاجران کشور بود اما اکنون به نظر می رسد کام قاطبه اجاره نشینان همچان تلخ است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: طبق اطلاعات واصله از مشاوران املاک تحت نظارت این اتحادیه ، نه تنها وضعیت مستاجران کرمانی طی سالهای گذشته حادتر شده است ،بلکه بسیاری از شهروندان نیز با فروش خانه خود ،دیگر نتوانستند خانه دیگری راجایگزین کنند ودر نتیجه مجبور به اجاره نشینی شده اند.

وی افزود :انتظار ما از دولت تدبیر و امید در طرح در دست بررسی"مسکن حمایتی و اجتماعی" توجه به مستأجرا ن ضعیف جامعه و تلاش برای ارتقاء وضعیت سکونتی آنهاست.

رشیدی زاده گفت: توقع ما ازآقای روحانی اندیشیدن تدبیرودمیدن روح امید در همه ی بخشهاست وما امیدواریم در بخش مسکن وبه خصوص مسکن اقشارآسیب پذیرو مستضعف جامعه نیز، تدبیری اندیشیده شود.

رشیدی زاده کرمانی گفت: دولت باید بداند که در طرح پیشنهادی مسکن خود ،صرفا به نظرات کارشناسان حوزه ی مسکن در پایتخت اکتفا نکند و نظرات فعالان این حوزه در جای جای ایران اسلامی را مد نظر قرار دهد تا طرح "مسکن اجتماعی "نیزدر آینده متهم به غیر کارشناسی بودن،نشود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرمان، شهرستانهای سیرجان،جیرفت و رفسنجان را پس از کرمان دارای بیشترین اجاره نشین در استان کرمان ذکر و خاطر نشان کرد: پس از کرمان، شهرستانهای سیرجان با بیش از ۲۱هزار، جیرفت با بیش از ۱۳هزار و رفسنجان با بیش از۱۱هزار خانواده مستأجر، بیشترین آمار اجاره نشینان استان کرمان را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: شهرستانهای قلعه گنج ، فاریاب و منوجان نیز کمترین خانواده اجاره نشین را دارا می باشند.

طعم تلخ مسکن مهر درکام اجاره نشینها

محمود رشیدی زاده کرمانی در حالی این اظهارات را عنوان می کند که پیش از این به ساخت هزاران مسکن مهر در کرمان اشاره شده بود.

انتظار می رفت با ساخت این واحدهای مسکونی در استان کرمان حداقل با سیر صعودی نرخ اجاره و قیمت مسکن مواجه شویم اما در واقع این واحدها خود به نوعی تنور معاملات را داغ تر هم کرده اند.

از سوی دیگر اگر سری به بزرگترین سایتهای مسکن مهر کرمان بزنیم هم اکنون اکثر واحدهای مسکن مهر کرمان نیمه کاره مانده اند و بخشی از این واحدها اما به مردم واگذار شده است.

از سوی دیگر برخی دیگر از سایتهای مسکن مهر مانند سایتی که پشت اداره راهنمایی و رانندگی کرمان قرار گرفته به سادگی می توان دید کمتر واحدی از این خانه ها عملا مورد استفاده قرار گرفته که دلیل ان هم نیمه کاره ماندن مسکن مهر در کرمان، دوری از مراکز شهری و امکانات مختلف و همچنین نبود امکانات زیر بنایی در مناطقی است که این مجتمع ها در حال ساخت است.

در حالی مسکن مهر در کرمان با مناطق جمعیتی فاصله قابل توجهی دارد که در مرکز شهر کرمان و بافت فرسوده است شهر در کامل تعجب بسیاری از زمینها خالی، بلااستفاده مانده اند و یا بافت فرسوده به صورت خانه های نیمه ویران رها شده اند.

عملا مسکن مهر نتوانسته است گره ای از مشکلات حل کند در واقع بسیاری از صاحبان مسکن مهر در کرمان همچنان خود اجاره نشین هستند و ترجیح می دهند این واحدهای مسکونی را بفروسند و در قسمتهایی از شهر زندگی کنند که به شهر نزدیکتر باشند.

شیب زیاد صعود اجاره مسکن و اجاره نشینهای بی پول

خبرنگار مهر با عده ای از اجاره نشینهای شهر کرمان به گفتگو نشست زهرا خورانی در گفتگو با مهر افزود: از سال گذشته شاهد جهشی ناگهانی در اجاره های شهر کرمان هستیم.

وی گفت: شهرکهای افضلی پور، نون و القلم، ولایت، مطهری از مهمترین مناطقی است که دارای مجتمعهای متعدد هستند قبل از مهر ماه سال ۹۱ نرخهای کرایه در این مناطق قابل قبول بود اما به یکباره و بدون هیچ دلیلی و به همراه افزایش ناگهانی قیمتها در کرمان نرخ کرایه هم افزایش یافت.

وی ادامه داد: صاحب خانه ها قیمتها را بدون هر گونه قانونی و مقرراتی مشخص می کنند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

محمد اعتمادی نیز در گفتگو با مهر خواستار نظارت جدی در خصوص کرایه خانه و رهن در کرمان شد و گفت: مرکز شهر کرمان که بیشتر بافت فرسوده است نرخ کرایه های پائین است اما شاهد حضور گسترده افاغنه در این مناطق هستیم که طبعا مشکلاتی را نیز به همراه دارد اما چاره ای جز سکونت در این مناطق نیستیم.

اعتمادی ادامه داد: در مناطق حاشیه ای نیز همچنان کرایه ها برای ما قابل قبول است و می توانیم در مناطقی مثل سیدی و شهرک پدر زندگی کنیم در واقع کرایه این مناطق که اکثرا دارای شرایط بد فرهنگی و اجتماعی است همانند کرایه شهرکهای قانونی کرمان شده است.

وی افزود: مثلا الان کرایه یک خانه در بافت فرسوده و یا شهرک پدر مانند کرایه یک واحد مسکونی دو خوابه در شهرک افضلی پور در نیمه اول سال ۹۱ است.

وی گفت: این درحالی است که هزینه زندگی نیز افزایش یافته است و در مقابل درامد مردم افزایش نیافته است و این مسئله موجب شده است فشارها بر اجاره نشینها فشار بیاورد و کسی هم به فکر اجاره نشینها نیست.

گزارش: سید مهدی موسوی

    نظرات