توسعه هسته‌های تاریخی به جای شهرسازی در بیابان‌های بکر

توسعه هسته‌های تاریخی به جای شهرسازی در بیابان‌های بکر

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی تصریح کرد: نباید در بیابان‌های بکر شهر جدید بسازیم بلکه نسبت به توسعه هسته‌های تاریخی موجود تلاش کنیم.

به گزارش بنانیوز ؛ پیروز حناچی - رییس شورای عالی معماری و شهرسازی ایران - درباره آخرین وضعیت معماری خانه در شهرهای جدید گفت: وضعیت بدی در این شهرها دیده نمی‌شود اما بهتر است توسعه شهرهای جدید در هسته‌های موجود شهری صورت گیرد.

وی با اشاره به نوع معماری و شهرسازی در شهرهای بزرگ اظهار کرد: در حال حاضر نظام مدیریت شهری کمتر روی این دغدغه مهم متمرکز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی تاکید کرد: مدیریت ویژه شهرهای جدید متفاوت است و شورای عالی شهرسازی تنها مصوبات مکان‌یابی را می‌دهد و مدیریت شهرهای جدید خود تصیمیم گیرنده وضعیت این شهرها هستند.

به گفته حناچی کیفیت برای ساخت و ساز اتفاقی نیست و در سال‌های اخیر کمترین توجه و زمان نظام مدیریت شهری به این مورد وارد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی با بیان اینکه باید علاوه بر همکاری نظام مدیریت شهری مالکان هم همکاری کنند،‌ افزود: به طور طبیعی راضی کردن مالکان نسبت به زیباسازی چهره شهر و ساختمان چندان مشکل نیست و در صورتی که شهرداری ایده‌ای داشته باشد سیمای شهر به مراتب زیباتر می‌شود.

وی تاکید کرد: بهتر است مقیاس طراحی شهری مورد توجه بیشتری باشد و مقیاس شهرسازی به یک ۲۵ ام به جای یک هزارم برسد که در این صورت موفق‌تر خواهیم بود.

حناچی گفت: طی مدت اخیر شهرداری‌ها فرصت ورود به این مسائل را ندارند اما شورای عالی شهرسازی به صورت جدی پیگیری می‌کند.

این معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی افزود: باید طرح‌های شهری برای حداقل ۵۰ درصد مردم شهر باشد نه اینکه طرح‌ها دو تا سه درصد مردم را شامل شوند.

رییس شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر معماری ایرانی - اسلامی اظهار کرد: در ابتدا باید از منابع و آثار موجود به خوبی نگهداری و حفظ شود همچنین با توجه به اینکه اوج معماری ایرانی - اسلامی در دوره قاجار بوده، ابتدا باید این آثار به خوبی حفظ شوند و پس از آن ارزش این اثار و معاصرسازی در زندگی امروز در نظر گرفته شود.

به گفته حناچی باید به دنبال احصاء این منابع در زندگی امروز باشیم چراکه حفظ این آثار بزرگترین خدمتی است که می‌توان برای معماری و کشور داشت.

    نظرات