کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سیر قطارهای تهران - مشهد

کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سیر قطارهای تهران - مشهد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی برقی کردن راه آهن تهران - مشهد را در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی عنوان و اعلام کرد: با انجام یک سری اقدامات فنی، زمان سیر قطار در مسیر مشهد – تهران بزودی تا ۴۵ دقیقه کاهش می‌یابد.

به گزارش بنانیوز ؛ عباس آخوندی احداث راه آهن سرخس - زاهدان - چابهار را باعث اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس از مسیری کوتاه‌تر برشمرد که خود یکی از طرح‌های مهم شرق کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد حجم جابجایی مسافر از طریق شبکه ریلی مشهد صورت می گیرد، گفت: قطعا با بهبود بخش‌های فنی سرعت سیر قطار در مسیر مشهد – تهران بیشتر خواهد شد همان طور که تاکنون با انجام این گونه اقدامات مدت زمان سیر قطار در مسیر مزبور تا دو ساعت کاهش یافته است.

آخوندی با بیان اینکه بهبود خطوط و نوسازی ناوگان ریلی از اقدامات انجام گرفته برای افزایش سرعت سیر قطار در مسیر تهران – مشهد است، افزود: قرار است خط و لوکوموتیو مسیر ریلی تهران – مشهد برقی شود که کار گران قیمتی است و برای تامین منابع مالی آن از طریق مذاکرات با کشورهای خارجی، فاینانس یا جذب برخی منابع داخلی اقدام خواهیم کرد.

وی نوسازی ناوگان ریلی را از برنامه‌های آینده وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار کرد: نوسازی ناوگان ریلی در دست بخش خصوصی است لذا تنها می توان از طریق صندوق توسعه ملی، تسهیلات را در اختیار متقاضیان نوسازی ناوگان قرار داد.

او افزود: تامین منابع مالی برای نوسازی ناوگان ریلی در حال پیگیری است تا امکان استفاده متقاضیان از تسهیلات صندوق توسعه ملی یا فاینانس های خارجی فراهم شود.

آخوندی تامین مطالبات پیمانکاران پروژه مسکن مهر را خارج از اختیارات دولت خواند و گفت: مطالبات پیمانکاران از طریق تسهیلات بانکی یا آورده متقاضی در این طرح تامین می شود و منبع سومی برای تامین این مطالبات وجود ندارد.

وی درباره معرفی رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: از سوی شورای مرکزی این سازمان سه نفر به وزارت راه و شهرسازی و متعاقبا به رییس جمهوری معرفی شده اند که رئیس جمهوری بزودی درباره انتخاب فرد مورد نظر تصمیم می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۳ گفت: پیش بینی مبلغ مورد نیازبرای تکمیل پروژه های در حال اجرای این وزارتخانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

آخوندی افزود: تخصیص اعتبارات حوزه ساخت راه ها در سال ۹۲ بسیار ضعیف و کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد ریال بود لذا با رقم‌های پیش بینی شده در سال آینده نیز نمی توان اجرای پروژه های این حوزه را تکمیل کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اجرای پروژه ها بیان داشت: دولت تصمیم گرفته است برای جلوگیری از طولانی شدن اجرای برخی پروژها نظیر پروژه حرم تا حرم، پروژه هایی با پیشرفت اجرایی کمتر از ۸۰ درصد را در حوزه راه و شهرسازی حذف کند تا منابع مالی لازم برای پروژه های دیگر با پیشرفت فیزیکی بالا تامین شود.

    نظرات