پذیرش سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در آزادراه تهران - شمال منوط به لغو تحریم

پذیرش سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در آزادراه تهران - شمال منوط به لغو تحریم

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فنلاندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در آزادراه تهران - شمال علاقه‌مند هستند اما این موضوع منوط به برداشته شدن تحریم‌هاست چراکه اکنون نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاران اروپایی در این زمینه استفاده کنیم.

به گزارش بنانیوز ؛ علی نورزاد - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن بیان اینکه دولت در ساخت آزاد‌راه به دنبال جذب بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و ارائه مشوق‌های لازم در این زمینه است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران فنلاندی در زمینه با سرمایه‌گذاری در آزادراه تهران - شمال ابراز علاقه کرده‌اند و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم مساله تحریم است و تا زمانی که تحریم وجود داشته باشد نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاران کشورهای اروپایی در این زمینه استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای احداث آزاد‌راه‌ها سیاست دولت استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است تا هر چه زودتر زیرساخت‌های عمرانی و محور‌های اصلی مواصلاتی کشور تکمیل شود.

 آزادراه تهران - شمال به عنوان قدیمی‌ترین پروژه وزارت راه به طول ۱۲۱ کیلومتر قرار است در چهار قطعه ساخته شود که قطعه چهارم آن به طول ۲۰ کیلومتر از مرزن‌آباد تا چالوس ساخته شده و از عید امسال زیر بار ترافیک رفته است.

قطعه یک این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر طبق قرارداد با بنیاد مستضعفان در حال ساخت است که طبق اعلام مسئولان مربوطه طی ۱۸ ماه و حداکثر تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اکثر تونل‌های این مسیر حفر شده اما شرایط آب‌ و‌ هوایی سرد روند عملیات ساخت را با کندی مواجه کرده است و پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال ماهانه حدود یک درصد است و تاکنون حدود ۴۲ درصد پیشرفت داشته است.

 برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال هنوز اقدامی نشده و پیمانکار آن مشخص نیست.

آزادراه تهران - شمال بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس خواهد بود و در ترانزیت منطقه عمده ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

تعداد تونل‌های آن در باند رفت و برگشت ۱۴۵ دستگاه به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های "تالون" و "البرز" هستند و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر است.

    نظرات