پیشرفت پروژه اطراف حرم امام رضا نیازمند حضور سرمایه‌گذاران

پیشرفت پروژه اطراف حرم امام رضا نیازمند حضور سرمایه‌گذاران

http://www.bananews.ir/وزیر راه وشهرسازی در بازدید از طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی و راه‌های تامین اعتبار منابع مالی آن گفت: حضور فعال سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های مشارکتی و انتشار اوراق مشارکت می‌تواند در پیشرفت و توسعه بافت‌های فرسوده موثر باشد.

به گزارش بنانیوز ؛ عباس آخوندی اظهار کرد: برنامه ریزی جهت احیای بافت فرسوده از مطالبات مردمی است و یکی از برنامه‌های اساسی وزارت راه وشهرسازی بررسی معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده و ارائه راهکارها و پیشنهادات جهت بهسازی آنهاست.

آخوندی افزود: محدوده پیرامونی حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به دلیل فرسودگی ابنیه و کمبود امکانات نیاز به بهسازی دارد و برای گسترش حیات شهری و توسعه اقدامات فرهنگی این امر ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۶۰ طرح تجاری اقامتی در منطقه ثامن درحال احداث است،‌ گفت: تاکنون ۱۶۷ طرح اجرا وبه بهربرداری رسیده و از ۱۳ هزار پلاک موجود در بافت فرسوده ۹۰۰۰ پلاک آن در طرح بهسازی قرار گرفته‌ است.

بر اساس این گزارش، طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر رضوی در راستای اجرای طرح مصوب تاکنون نسبت به خرید املاک در مسیر و احداث بخشی از بولوارها و معابرجدید اقدام کرده و به منظور ایجاد امکانات لازم جهت اجرای پروژه های تجاری و اقامتی و جلب و جذب مردم و بخش خصوصی و مشارکت آنها در اجرای پروژه ها، خدمات زیربنایی عمده ای را به انجام رسانده؛ به طوری که تاکنون ۹۰ پروژه از ۳۰۰ پروژه عظیم تجاری اقامتی اطراف حرم مطهر به اجرا درآمده یا به بهره برداری رسیده است.

بر اساس طرح مصوب تعداد خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی از چهار خیابان به هشت خیابان (به شکل هشت شعاع ساطع شده از مرقد پاک هشتمین خورشید ولایت) افزایش می‌یابد و یک خیابان حلقوی نیز بر گرداگرد حرم مطهر دسترسی های لازم را برای زائرین ومجاورین فراهم می‌کند.

بنابر این گزارش، طراحی شهری محدوده بافت قدیمی اطراف حرم مطهر با بهره گیری از تجارب سایر کشورهای جهان در مواجهه با بافت های قدیمی شهری صورت گرفته است. این طرح در سال ۷۴ در جلسه کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید.

اهداف کلی وعمومی این طرح شامل برجسته کردن نقش فرهنگی-مذهبی حرم مطهر حضرت رضا (ع) به مثابه یکی از قطب های جهان اسلام، تثبیت و تبیین جایگاه مجموعه ی حرم مطهر حضرت رضا (ع) در سه مقیاس بین المللی، ملی و محل، تاکید بر اهمیت و ارزش بی مانند مجموعه زیارتی حرم مطهر حضرت رضا (ع) در نظام شهری مشهد و برقراری ارتباط سازمان یافته میان مجموعه ی زیارتی و بافت شهری مشهد است.

همچنین ایجاد فضایی معاصر برای برگزاری مراسم زیارت و ایجاد یک مجموعه ی ممتاز شهری در تعادل فضایی با مجموعه حرم مطهر حضرت رضا (ع) با کیفیت ممتاز ارزش های طراحی شهری از دیگر اهداف کلی وعمومی طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) محدوده ای به وسعت تقریبی ۳۱۰ هکتار را شامل می شود که خود به چهار قطاع بزرگ تقسیم می شود.

بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که محدوده طرح را شامل می شود با الگوی مرکزی شعاعی شکل گرفته است. بدین معنی که مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) که خود محدوده ای به وسعت حدود ۵۰ هکتار را شامل می شود در مرکزیت طرح قرار داشته و بافت پیرامون به صورت شعاعی در اطراف آن شکل گرفته است.

    نظرات