مرثیه‌ای برای حادثه جمهوری

مرثیه‌ای برای حادثه جمهوری

http://www.bananews.ir/ظاهرا دیگر وقوع حریق در ساختمان‌های تولیدی و مملو از پوشاک، خبری نیست که توجه مسئولان و حتی افراد عادی را به خود جلب کند؛ همانگونه که دیگر گودبرداری غیراصولی و مدفون‌شدن کارگران مقنی در چاه‌ها به «خبری تکراری» تبدیل شده است، اما ساعت ۱۱:۴۳ روز یکشنبه خبرحادثه آتش سوزی طبقه پنجم یک ساختمان تجاری – اداری واقع در خیابان جمهوری خیلی سریع به سرخط اخبار مهم آن روز و روزهای دیگر بدل شد؛ چرا که نقص خودروی آتش‌نشانی (نقص در نردبام بالابر برای نجات آسیب‌دیدگان) سبب مرگ دو زن کارگر آن هم در حضور ماموران آتش‌نشانی شد.

با انتشار عکس‌های سقوط این زنان که از ترس آتش خود را به کام مرگ دیگری فرستادند، آن هم در حضور ماموران آتش‌نشانی ورق برگشت، بازی امدادرسانی و پوشش حوادث آن هم کلانشهری همچون تهران رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

به گزارش بنانیوز؛ ساعت ۱۱:۴۳ روز یکشنبه مرثیه‌ای برای امدادرسانی شهری آن هم در مرکز شهر و در مقابل چشم شاهدان خوانده شد. امدادرسانی که به دلیل نقص فنی در یک خودروی چند تنی سبب شد که اعتماد عمومی به سازمانی عریض و طویل آتش‌نشانی که جنسی ازمقابله با بحران دارد، خدشه‌ وارد شود.

سعی نداریم علل و جزئیات وقوع این حادثه را بار دیگر بیان کنیم اما حادثه جمهوری نشان داد که تمام شعارهای مسوولان شهری در مورد آمادگی در برابر حوادث و بحران همچون سیل، زلزله و ... شعاری بیش نیست و گرنه نباید در حضور ماموران آتش‌نشانی زنی خود را از بالای طبقه پنجم به پایین پرتاب کند و جان بدهد.

علت اولیه حریق تولیدی هر چه می‌تواند باشد در این نوشتار قصد طرحش را نداریم، آنچه تلخ است این است که دو زن کارگر که در روز عید برای امرار معاش اضافه‌کاری می‌کردند، در برابر شعله‌های مهیب آتش و چشمان مردم و ماموران آتشنشانی حاضر در صحنه عرصه را چنان بر خود تنگ دیدند که خود را از بالا به پایین پرتاب کرده و جان باختند؛ آن هم در حادثه‌ای که یک صدم ویژگی‌های یک بحران را نداشت!

با این که جلال ملکی سخنگوی سازمان‌ آتش‌نشانی شهر تهران عنوان کرده است که نقص فنی این خودروی آتش‌نشانی ( باز نشدن نردبام ) در دست بررسی است و قطعا در صورت تعیین قصور، با آن برخورد خواهد شد اما آن چیزی که اهمیت دارد آن است که روز یکشنبه تراژدی دردناکی در خیابان جمهوری رقم خورد.

حادثه دلخراش خیابان جمهوری که در روز عید کام همگان را تلخ کرد، قابل پیشگیری بود اگر شهرداری تذکرات شورا می‌شنید و رییس سازمان آتش‌نشانی تهران بنا به گفته مسجدجامعی (رییس شورای شهر) در برابر همه اعضای شورای شهر عقب‌ماندگی آلمان‌ها را به رخ نمی‌کشید و نمی‌گفت: همه تجهیزات ما کامل است و ما هیچ احتیاجی به اعتبارات و تجهیزات جدید نداریم و حتی ما آنقدر به روز هستیم که آلمان‌ها از ما عقب‌ترند.»

در این نوشتار قرار نیست خدمات و فداکاری‌های مامورانی که به جنگ با آتش‌ می‌روند و حتی بارها از جان مایه گذاشته‌اند نادیده گرفته شود، از جان‌گذشتگی "امید عباسی" را نیز فراموش نکرده‌ایم که جان کودکی را به بهای جانش نجات داد؛ اما واقعیت این است که در این شهر بزرگ مکان‌های ناایمن زیادی وجود دارد که قطعا وقوع آتش در آنها امکان‌پذیر است و ابزارها و افراد سازمان آتش‌نشانی حتی اگر حادثه‌ای رخ ندهد، همیشه باید کنترل شوند و آماده باشند؛ اما درهر صورت این حادثه نشان داد اگر فکری برای حال و روز امداد و نجات کشور نشود و مدیریتش مدیریت نشود، وقوع حوادث مشابه دور از انتظار نیست.

ایسنا

 

    نظرات