هجوم ریزگردها سلامت هوا را تهدید می‌کند

هجوم ریزگردها سلامت هوا را تهدید می‌کند

http://www.bananews.ir/مدیرعامل انجمن دوست‌دار محیط‌زیست «هیلو» گفت: برای مقابله با آلودگی هوا پیشگیری بهتر از درمان است و اگر برای مقابله با آلودگی هوا برنامه‌ریزی نشود، کلانشهرها یکی پس از دیگری درگیر این معظل خواهند شد.

به گزارش بنانیوز ؛ حافظ جعفرپور به مناسبت هفته هوای پاک در گفت‌و گو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه هوای پاک نباید تنها به یک روز یا یک هفته محدود شود، اظهارداشت: همه روزها روز هوای پاک است و باید برای حفظ پاکیزگی هوا تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر آلودگی هوا ادامه پیدا کند شهرهای بزرگ کشور را یکی پس از دیگری درگیر می‌کند و بعد از تهران و تبریز و... نوبت به کلانشهر کرمانشاه خواهد رسید.

مدیرعامل انجمن هیلو معتقد است، برای مقابله با آلودگی هوا پیشگیری بهتر از درمان است و باید قبل از آن که آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی به مرز هشدار برسد برای مقابله با آن چاره‌اندیشی کرد.

جعفرپور با بیان اینکه تلاش برای پاک نگه‌داشتن هوا تنها وظیفه یک سازمان یا گروه خاص نیست، ادامه‌داد: همه گروه‌ها از کوچکترین جز جامعه تا نهادها و دستگاه‌های مربوطه باید برای مقابله با آلودگی هوا برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی تصریح‌کرد: هر فرد جامعه برای پاک نگاه داشتن هوا مسئولیتی دارد که انتخاب در نوع ماشینی که خریداری می‌شود، انتخاب نوع سوخت خودرو، حفاظت از محیط زیست و درختان و ... از جمله این وظایف است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هیلو سازمان‌های مربوطه نیز وظایف سنگین‌تری برای حفظ پاکی هوا بر عهده دارند و البته در این بین سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

جعفرپور به نقش فرهنگ سازی برای حفظ محیط‌زیست و پاک نگه‌داشتن هوا اشاره کرد و یادآور شد: آگاهی دادن به مردم در خصوص مسئولیتی که در برابر محیط‌زیست و هوای اطراف خود دارند، گامی موثر برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

وی همچنین از پیامدهای منفی آلودگی هوا نیز سخن گفت و اضافه کرد: تنفس هوایی که از انواع ذرات آلاینده اشباع باشد برای کودکان، بیماران و افراد مسن خطرناک است و به علاوه جانوران، حیات‌وحش و گیاهان را نیز تهدید می‌کند.

مدیرعامل انجمن هیلو صنایع، خودروها و وارونگی هوا در روزهای سرد زمستان را از مهمترین دلایل آلوده شده هوا دانست و اظهار داشت: هجوم ریزگردها نیز از دیگر عواملی است که سلامت هوا را تهدید می‌کند و در سال‌های اخیر پیامدهای فراوانی از جمله از بین‌رفتن جنگل‌های بلوط زاگرس را در پی داشته است.

    نظرات