دولت در پرداخت یارانه به حمل و نقل تکنولوژی را مدنظر قرار دهد

دولت در پرداخت یارانه به حمل و نقل تکنولوژی را مدنظر قرار دهد

WWW.BANANEWS.IRتهران - رئیس شورای رقابت گفت: دولت اگر قرار است یارانه‌ای به بخش حمل و نقل اختصاص دهد تکنولوژی را مدنظر قرار دهد و به سمتی برود که صرفه‌جویی سوخت را به دنبال داشته باشد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا 'جمشید پژویان' در همایشی که در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و ترابری و صنایع وابسته تشکیل شد،‌ افزود: مشکلات اقتصاد ایران ساختاری و تاریخی بوده و عمده آنها به زمان ورود صنعت به ایران بازمی گردد که دولت متولی آن بوده است.

وی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل نیازمند تدوین سیاست‌های بلندمدت و دقیق هستیم تا ضمن جلوگیری از وارد شدن آسیب‌ها نقاط ضعف تبدیل به نقاط قوت شود.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از مسافرت‌های خارج از برنامه جلوگیری شده و به سمت استفاده از حمل نقل عمومی خواهیم رفت.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه ورود صنعت به ایران از طریق دولت صورت گرفت، گفت: از همان زمان بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت تحت الشعاع قدرت دولت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران می‌توانست همپای بخش خصوصی سایر نقاط ایفای نقش کند، خاطرنشان کرد: ضعف بخش خصوصی ما از نوع ضعف در منابع و نفوذی است که در جهت تامین خواسته‌های عمومی وجود دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی از اهداف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را انتقال درآمد به گروههای کم درآمد ذکر کرد و افزود: علاوه بر حرکت در جهت عدالت محوری باید به سمت تغییر نظام پرداخت‌ها و مالیات‌ها برویم.

رئیس شورای رقابت حضور گسترده دولت در اقتصاد و پرداخت یارانه به شکل منحصر به فرد در ایران را دو عامل مهم در عدم توسعه رشد اقتصادی کشورها دانست و تاکید کرد هر کس با الفبای اقتصاد آشنا باشد غلط بودن این ساختارها را درک می‌کند.

پژویان پرداخت یارانه به شکل موجود را به علائم راهنمایی و رانندگی تشبیه کرد که مسیر غلطی را به مسافران نشان می‌دهد و در اقتصاد کشور هم باعث می‌شود منابع کشور به هدر برود.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها منجر به دادن علائم درست به نهادهای اقتصادی می‌شود ، اضافه کرد: باید به سمتی برویم که خریدار در تهیه اقلام مورد نیاز خود علاوه بر قیمت، میزان مصرف انرژی را هم مدنظر قرار دهد و تولیدکننده هم در این مسیر حرکت کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در دنیا غریب نیست، اظهار داشت: این برنامه از۱۹۷۳ تاکنون به اشکال مختلف در دنیای صنعتی و حتی کشورهای جهان سوم اجرا شده است.

 

 

    نظرات