خسارت سالانه تصادفات جاده‌ای بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است

خسارت سالانه تصادفات جاده‌ای بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است

WWW.BANANEWS.IRتهران- رئیس پژوهشکده حمل و نقل با تاکید برسرمایه گذاری برای آموزش نیروی انسانی، اظهارداشت :‌ خسارت ناشی از تصادفات جاده ای سالانه ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است .

به گزارش بنا نیوز به نقل از ایرنا، 'هوشنگ عامری' روز دوشنبه که در نشست خبری نخستین نمایشگاه بزرگ راه و ترابری حضور یافته بود، افزود: برآوردهای انجام شده درمورد هزینه تصادفات جاده ای ایران نشان می دهد در سال ۸۶ بدون احتساب یارانه ۵۷۰ میلیون تومان خسارت به وجود آمد که با محاسبه یارانه به رقم ۷۸۰ میلیون تومان می رسد

وی ادامه داد: در سال ۸۸ هزینه تصادفات منجر به فوت رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بود درحالی که هزینه تصادفات اعم از جراحات سرپایی و یا سخت از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان می رسد.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل از عامل انسانی،جاده،محیط و خودرو به عنوان عامل بروز تصادفات نام برد و افزود:‌ باید فقدان سیستم کنترلی را به عنوان پنجمین عامل بروز تصادفات به شمار آورد.

وی با بیان اینکه سیستم‌ کنترلی عبارت است از نبود دستگاه‌های کنترلی همچون نیروی انتظامی در محل وقوع سوانح جاده ای، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می دهد که در ۶۵ درصد از تصادفات جاده‌ای راننده مقصر است که از این میزان ۴۱ درصد ناشی ازعدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

وی با بیان اینکه با کنترل محسوس پلیس درصد تصادفات ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی به سه درصد کاهش می یابد ،‌اظهار داشت : ۲۶ درصد از تصادفات به دلیل نبود نیروی کنترل کننده در محل‌های وقوع حوادث است.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابری سهم جاده را در بروز تصادفات جاده ای ۱۸ درصد،وسایط نقلیه را ۱۳ درصد و سهم عوامل محیطی را در بروز تصادفات سه تا چهار درصد عنوان کرد.

عامری در خصوص نقاط حادثه خیز درجاده‌ها نیز گفت: اگر در یک دوره سه ساله حداقل ده تصادف در یک نقطه رخ دهد، آن مکان به عنوان نقطه حادثه خیز به شمار می رود.

وی با اشاره به فرایند ایمن سازی مسیرها نیز افزود:‌ با استفاده از سه راهکار اصلاح طرح مهندسی راه‌ها، بهبود سیستم‌های علائم و تجهیزات و ارتقای سطح راه‌ها می توان مسیرها را ایمن سازی کرد.

نخستین نمایشگاه بزرگ راه وترابری وصنایع وابسته از ۱۲ آذرماه جاری در مصلی بزرگ تهران آغاز شده و به مدت چهار روز دایراست.

 

 

    نظرات