تخریب ساختمان و اماکن عمومی نوساز؛ ‌دغدغه مدیران بحران

تخریب ساختمان و اماکن عمومی نوساز؛ ‌دغدغه مدیران بحران

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: در حال حاضر بحث تخریب ساختمان و اماکن عمومی نوساز در حوادث باید به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش بنانیوز ؛ مهندس قدمی صبح امروز در سمینار کاهش خطر پذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری که توسط جمعیت هلال احمر برگزار شد، با بیان اینکه حوادث و بحران طبیعی همواره یکی ازدغدغه‌های بشر بوده است گفت: با این حال با وجود غفلت‌های صورت گرفته در پوشش حوادث و پیشگیری از آن نتوانستیم به شرایط مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه در سه دهه گذشته بر اثر حوادث و مخاطرات طبیعی در دنیا صدها هزار نفر دچار آسیب دیدگی شده و میلیاردها دلار خسارت ایجاد شده است، گفت: توسعه بی حساب و کتاب و بی منطق شهرها یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات است.

وی با بیان اینکه میزان گرایش مردم به سکونت در شهرها افزایش یافته است، گفت: در سال ۱۳۳۵ جمعیت شهری ایران ۳۱٫۴ درصد بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۷۱ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در سال ۱۳۳۵ تنها ۱۹۹ شهر در کشور وجود داشت، افزود: این در حالیست که در شهریور ماه ۱۳۸۹ تعداد شهرها به ۱۲۲۸ شهر رسیده است اما میزان آمادگی به این نسبت افزایش نیافته است.

قدمی با بیان اینکه همگان به دنبال تغییر تقسیمات شهری هستند، گفت: این در حالیست که مشکلات، مخاطرات و ... شهرنشینی در نظر گرفته نمی‌شود و تنها همگان به دنبال تغییر تقسیمات هستند.

 

وی حاشیه‌نشینی افراد در کلانشهرها را یکی از معضلات اساسی در حوادث عنوان کرد و گفت: بعضا حاشیه‌نشینان به دلیل فقر و مشکلات فرهنگی از ساخت و ساز غیراصولی استفاده می‌کنند و باید فکری به حال این افراد اندیشید.

قدمی با بیان اینکه مقاوم‌سازی اماکن عمومی می‌تواند گام موثری در کاهش خسارات و میزان تلفات باشد، گفت: جالب است بدانید که ما در علم امروز مدیریت بحران نگران ساختمان‌های فرسوده نیستیم بلکه بحث ما ساختمان و اماکن عمومی نوساز است که تخریب می‌شود اما شما می‌دانید که بر اساس شرایط علمی دنیا ساختمان‌های نوساز نباید در برابر زلزله پنج ریشتری آسیب ببینند که در صورت آسیب دیدن مشخص می‌شود که حداقل امکانات فنی و سازه‌ای در آن رعایت نشده است.

وی افزود: بیمارستان‌ها در مدیریت بحران اصلی‌ترین وظایف را بر عهده دارند اما در حوادث اخیر دیدیم که وقتی بیمارستانی خراب می‌شود مدیریت بحران دچار افت شدید می‌شود که باید برای بیمارستان‌های فرسوده نیز چاره‌ای اندیشید.

قدمی با اشاره به موفقیت‌های این سازمان در مقام‌سازی بافت‌های روستایی گفت: در دو سال اخیر اکثر روستاهای کشور بازسازی شده‌اند به گونه‌ای که در گذشته برخی از روستاها با زلزله ۳٫۵ ریشتر نیز خراب می‌شد اما در حال حاضر روستاهای مقاوم سازی شده تا زلزله ۶٫۲ ریشتری نیز مقاوم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نگرانی مدیران بحران در شهرهای بزرگ معطوف به مقاوم نبودن ساختمان‌های جدید است، گفت: بسیاری از ساختمان‌هایی که بر روی ورق عنوان شده است که تا هشت ریشتر مقاوم هستند، با زلزله پنج ریشتری فرو می‌ریزند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با انتقاد از اینکه سازمان‌های متولی در امر کاهش خسارات و تلفات طبیعی بر بحث پیش بینی و پیشگیری تمرکزی نداشته‌اند گفت: همه دستگاه‌ها بر روی بحث آمادگی و پوشش حوادث متمرکز شده‌اند که این درست نیست و باید در بحث پیش‌بینی و پیشگیری نیز وارد شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متولی آموزش همگانی در بحث آمادگی در برابر زلزله هلال‌احمر است، گفت: هلال‌احمر در زمینه آموزش موفق عمل کرده است اما باید تلاش خود را بر روی آموزش دقیق و سریع متمرکز کند.

همچنین محمدی عراقی - معاون امور بین المللی و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در تشریح اهداف سمینار کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری گفت: در بهمن ماه سال گذشته با کمیته بین المللی صلیب سرخ با طرح ایران مبنی بر شناسایی میزان خطرپذیری کلان شهرها مورد توافق قرار گرفت که بر همین اساس پنج شهر بزرگ از جمله تهران، نایروبی، هندوراس، ایروان و ... مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هدف نهایی این برنامه تهیه سندی راهبردی برای جمعیت‌های هلال احمر در مواقع بحران بود، گفت:‌امیدواریم با انجام این تحقیقات که به صورت پایلوت در تهران انجام می‌گیرد میزان خطرپذیری در کلان شهری همچون تهران مشخص شود و مدیران مسئول در این زمینه برنامه‌های راهبردی را اتخاذ کنند.

نظرات