عدم بررسی کارشناسی دلیل اصلی راکدماندن طرحهای راهسازی آذربایجان غربی

عدم بررسی کارشناسی دلیل اصلی راکدماندن طرحهای راهسازی آذربایجان غربی

http://www.bananews.ir/مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی عدم بررسی کارشناسی و مطالعات امکان سنجی را دلیل اصلی راکد ماندن برخی طرحهای راهسازی استان اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز ؛ خلیل محبت خواه در گفتگو با مهر اعلام اینکه در حال حاضر علت راکد ماندن بسیاری از پروژه های راهسازی به نبود مطالعات و بررسی های کارشناسانه کافی در سالهای گذشته مربوط می شود، افزود: در این راستا مطالعات امکان سنجی پروژه های راهسازی آذربایجان غربی قبل از اجرا از جنبه های اقتصادی، فنی، امکانات زیر بنایی و برآورد سرمایه گذاری به دقت انجام می شود.

وی دلیل کندی اجرای عملیات راهسازی در طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه-تبریز را کمبود منابع مالی دانست و اظهار داشت: این در حالی است که خدمات راهداری از جمله اجرای روکش آسفالت حفاظتی، لکه گیری و درزگیری، نصب علایم و تابلوهای ایمنی به منظور رفاه مردم و رعایت حقوق شهروندی با استفاده از امکانات و منابع اداره کل راه و شهرسازی استان انجام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از در دست احداث بودن ۲ هزار و ۷۶۹ کیلومتر بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و روستایی طی امسال در سطح استان خبر داد و اعلام کرد: امسال ۲۹ پروژه بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و تقاطع غیر همسطح به طول ۵۲۰ کیلیومتر در دست احداث بوده که ۵۶۰ پروژه به طول یک هزار و ۷۳۴ کیلیومتر در بخش راه روستایی، ۲۱ طرح به طول ۳۰۰ کیلومتر توسط قرار خاتم الانبیا و ۹ طرح به طول ۲۲۰ کیلیومتر در محورهای مرزی توسط قرار گاه حمزه سید الشهدا در دست اجرا هستند.

 

محبت خواه با بیان اینکه در این راستا ۶۲۰ پروژه به طول ۲ هزار و ۷۶۹ کیلومتر طرح راه سازی در استان در حال انجام است، اظهار داشت: ۲۲۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف آذربایجان غربی در حال بهره برداری بوده و ۲۷۱ کیلومتر نیز در دست احداث است که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طرحها به ازای هر یک کیلومتر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال این طرحها تا یک تا ۲ سال آینده آماده بهره برداری می شوند.

مطالعه ۲۵ پروِژه تغییر کاربری راه در آذربایجان غربی

وی از در دست مطالعه بودن ۲۵ پروژه به طول ۸۲۱ کیلومتر شامل تغییر کاربری راه روستایی به اصلی ،راه اصلی به بزرگراه و ... خبر داد و اعلام کرد: مهمترین طرح در دست احداث حوزه راهسازی آذربایجان غربی در حال حاضر اتمام آزادراه شهید کلانتری با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه تقاطع غیر همسطح ابوذر بعنوان یکی از ۵ قطعه اصلی آزادراه شهید کلانتری در مسیر ورودی شهر ارومیه برای اتمام به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: این طرح با مشارکت بنیاد تعاون ناجا و وزارت راه و شهرسازی در حال اجرای عملیات بوده که طی پروسه ۲ ساله باید به اتمام برسد که با توجه به حمایتهای استاندار از این طرح امیدواریم تا پایان نمیه اول امسال این طرح آماده بهره برداری شود.

وی خواستار همکاری مردم برای آزادسازی اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح و توجه ویژه شهرداری ارومیه به این موضوع شد و گفت: اتمام بزرگراه ارومیه- مهاباد که در قالب ۶ قطعه به طول ۱۸۰ کیلومتر در دست اجرا است، برای کاهش تصادفات بین شهری بعنوان یکی از پرحادثه خیزترین محورهای استان نیز جر اولویتهای طرحهای مهم حوزه راهسازی امسال استان است.

وی با اشاره به مورد بهره برداری بودن ۳۷ کیلومتر از این بزرگراه در حال حاضر، ادامه داد: هم اکنون ۵۰ کیلومتر در دست اجرای عملیات بوده که در صورت فراهم بودن همه امکانات و شرایط اعتباری لازم امیدواریم ۳۰ کیلومتر تا پایان سالجاری آماده افتتاح و بهره برداری شود، که این طرح شامل محورهای ارومیه- مهاباد- میاندوآب و کمربندی دارلک می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور شد: بزرگراه سلماس- خوی، سلماس- صوفیان، ارومیه- سرو، نقده- پیرانشهر و میاندوآب- شاهین دژ و تکاب نیز سایر طرحهای مهم در دست اجرا بوده که با افتتاح این طرحها ضمن کاهش تصادفات و تلفات جانی سوانح رانندگی شاهد رونق و توسعه تجارت مرزی با کشورهای همسایه خواهیم بود.

اجرای طرح‌های زودبازده برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های آذربایجان‌غربی

محبت خواه از اجرای طرحهای زودبازده برای اصلاح نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی استان طی سالجاری خبر داد و گفت: اجرای طرح های زودبازده و کم هزینه برای ایمن سازی جاده ها و محورهای ارتباطی استان آغاز شده که در این راستا راه اندازی سیستم روشنایی، خط کشی، اصلاح رمپ های آسیب دیده تقاطع های غیرهمسطح، رفوژ و درزگیری آسفالت به صورت گسترده در جاده های اصلی و فرعی منطقه در دست اجرا است.

وی با اشاره به افزایش شاخص ایمنی راه ها با اجرای عملیات راهداری و برنامه ریزی برای ارتقای ضریب ایمنی محورهای ارتباطی آذربایجان غربی، اظهار داشت: در این راستا با بررسی فنی-ایمنی جاده ها با هدف حذف نقاط حادثه خیز و ارتقای سطح ایمنی سفرهای برون شهری، نقاط پرحادثه شناسایی و با اجرای زودبازده اصلاح می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی محورهای جنوب آذربایجان غربی را پر حادثه ترین جاده های استان اعلام و اضافه کرد: بر اساس بررسی و پایشهای انجام شده عامل بسیاری از سوانح رانندگی در راه های اصلی و فرعی، تردد ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتورها بوده که باید برنامه های فرهنگی برای آگاه سازی روستاییان از مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا شود.

محبت خواه عنوان کرد: همکاری همه جانبه دستگاه های دخیل در امر ایمنی راه ها برای کاهش آمار سوانح رانندگی ضروری است و نصب تابلوها و علائم ایمنی در نقاط پرحادثه جاده ها، راه اندازی پل عابر پیاده، ایمن سازی تقاطع راه های روستایی با محور اصلی از برنامه‌های آتی این دستگاه است

وی با بیان اینکه با هماهنگی این اداره کل و پلیس راه تاکنون ۶۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است افزود: از این نقاط ۱۲ نقطه پر حادثه خیز هستند که از جمله می توان به حذف پیچ جاده ها ، نصب گاردریل اشاره کردکه با شناسایی و حذف نقاط حادثه خیز می توان شاهد کاهش تصادفات در سطح استان بود که این امر نیازمند همکاری و تعامل سازنده تمامی دستگاه های ذیربط است.

    نظرات