‌فرودگاه مشهد در مقابل زلزله آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط شهر است

‌فرودگاه مشهد در مقابل زلزله آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط شهر است

http://www.bananews.ir/عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از نظر زمین‌شناختی بافت خاک فرودگاه مشهد در مقابل زلزله آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط شهر است.

به گزارش بنانیوز ؛ ناصر حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ناحیه فرودگاه مشهد براساس پروژه پهنه‌بندی خطر زلزله که توسط سازمان زمین‌شناسی برای شهر مشهد انجام شده‌، آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط شهر در مقابل زلزله است.

وی ادامه داد: بافت خاک ناحیه مشهد از نظر آیین‌نامه‌ی لرزه‌ای ایران طبقه‌بندی دو را دارد، یعنی خاک رسی است و احتمال پدیده تشدید خاک بسیار زیاد است.

حافظی در خصوص پدیده تشدید خاک افزود: اگر زلزله‌ای رخ دهد، در اثر پدیده تشدید قدرت آن دو برابر می‌شود، البته گسل خاصی از فرودگاه مشهد عبور نمی‌کند، اما منطقه فرودگاه مشهد در نزدیکی گسل جنوب بیرجند قرار دارد.

حافظی اظهار کرد: اگر سازه‌های بزرگ براساس شتاب‌های در نظر گرفته شده، در آیین‌نامه لرزه‌ای ایران ساخته شوند، از نظر ایمنی مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: ممکن است در نواحی بافت خاک سست هزینه بیشتری صرف ایمن‌سازی شود، اما با رعایت استانداردها، مشکلی از نظر ایمنی وجود ندارد.

در این زمینه نگرانی وجود ندارد

سعید چلندری مدیر‌کل فرودگاه‌های مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با موقعیت زمین‌شناختی فرودگاه مشهد گفت: این موضوع جدیدی است که باید با مدیریت شهری و شهرداری در این زمینه مطالعاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه موقعیت کنونی فرودگاه مشهد توسط متخصصان داخلی وخارجی قبل از انقلاب در سال ۱۳۴۸ تعیین شده است، گفت: کاملا مطمئن هستم که کارشناسان تمام معیارهای مهم در انتخاب مکان مناسب برای فرودگاه را در نظر گرفته‌اند.

وی بیان کرد: فرودگاه مشهد دارای امکانات و تجهیزات بسیار خوبی است و اگر زلزله‌ای رخ دهد با توجه به اینکه تمام استانداردهای مبحث آیین‌نامه ساختمان در سازه‌های موجود در فرودگاه رعایت می‌شود، نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل فرودگاه‌های مشهد گفت: فرودگاه‌های مشهد به خاطر داشتن سازه‌های قوی و محکم کمتر در زلزله‌های بزرگ رخ داده، دچار تخریب می‌شوند.

    نظرات