فعال‌تر شدن بیمه‌ها راهی برای کاهش تصادفات

فعال‌تر شدن بیمه‌ها راهی برای کاهش تصادفات

http://www.bananews.ir/مهم‌ترین محلی که می‌تواند اثرگذاری بسیار بهتری درباره سوانح جاده‌ای ایجاد کند بیمه است.

به گزارش بنانیوز ؛ علیرضا مقدسیان - عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه ایمنی از آنجاکه بیمه‌ها بیشترین خسارت مستقیم را از تصادفات می‌بینند بر تمامی مراحل مرتبط با ایمنی حمل‌ و نقل از ابتدای آموزش و دریافت گواهینامه تا سیستم‌های حمل و نقل هوشمند .... تعامل دارند؛ بنابراین خودشان در پیشگیری تصادفات پیش قدم اصلی هستند.

ابتدایی‌ترین کار برای کاهش سوانح فعال‌تر شدن بیمه‌هاست

وی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین کار برای کاهش سوانح این است که بیمه در این زمینه فعال‌تر شود، افزود: این در حالی است که در کشور ما الزام قانونی مبنی بر این که دستگاه‌های درگیر در موضوع ایمنی جاده‌ها، بررسی‌های خود را در اختیار ییمه قرارداده و نحوه هزینه‌کرد دریافتی از بیمه را به تفصیل به بیمه گزارش دهند، وجود ندارد.

 

مقدسیان اظهار کرد: به نظر می‌رسد بیمه مرکزی آنچنان که باید و شاید پیگیر هدایت موضوع و اولویت‌دهی به فعالیت‌های کم‌هزینه و زودبازده ایمنی نیست.

بسیاری از سوانح به‌ خاطر عواملی ساده رخ می‌دهند

عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اظهار کرد: بسیاری از سوانح در کشور ما به‌ واسطه عواملی ساده و قابل جلوگیری رخ می‌دهند و مناسب است که فعالیت‌های ناظر بر کاهش تصادفات، عمدتا بر روش‌هایی که ضریب نفوذ بیشتری در بدنه جامعه داشته و با بهره‌گیری از الگوهای موفق کشورهایی با وضعیت نسبتاا مشابه جمعیتی،‌ اقلیمی و حمل‌ونقلی پیگیری شود.

این کارشناس با بیان اینکه از مهم‌ترین عوامل منجر به سوانح عبور و مرور، بی دقتی و بی حوصلگی ذاتی‌ ایرانی‌هاست، گفت: عمدتا رانندگان و بعضا عابران قوانین مربوطه را به درستی رعایت نکرده و آموز‌ه‌ها را جدی نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که بحث ایمن سازی و هشدارسازی عمدتا در محورهای شریانی متمرکز است، گفت: این در حالی است که بسیاری از تصادفات با جراحت و تلفات قابل توجه در محورهای فرعی یا اصلی درجه دو و روستایی اتفاق می‌افتد که آنچنان باید و شاید مورد توجه نیست و اقدامات ایمنی لازم و فرهنگ سازی مناسب در این معابر صورت نمی‌گیرد.

انحصار اطلاعات تفصیلی سوانح در اختیار پلیس است

کارشناس مرکز مدیریت راههای کشور در سازمان راهداری تاکید کرد: انحصار اطلاعات تفصیلی سوانح در اختیار پلیس است و این داده‌های استخراج شده از سوانح با تمامی جزئیات، در زمان مناسب و به شکل سهل الوصول و قابل نقد و بررسی در اختیار سازمان راهداری، اورژانس و به ویژه عموم صاحب نظران، اساتید و محققان قرار نمی‌گیرد و عمدتا دستگاه‌های ذیربط هر یک برشی از اطلاعات سوانح را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: طبعا به دلیل فقدان جامعیت و تفصیل نتیجه گیری اثربخشی حاصل نمی‌شود و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، قوانینی (تصریحی تا تفسیری) وجود دارد که جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات بدون منطق مشخص یا ضرورت محرمانگی حکومتی، خلاف قانون تلقی می‌شود.

مقدسیان افزود: به‌عنوان مثال کشور کمتر توسعه‌ یافته کامبوج از سال‌ها پیش اقدام به انتشار اطلاعات سوانح خود به‌طور آنلاین کرده و این اطلاعات در همه‌جای جهان قابل دسترس است.

این کارشناس تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته کلیه اطلاعات تصادفات در یک مجموعه گردآوری شده و همگان می‌توانند به آن دسترسی داشته و آن را مطالعه و تحلیل کنند.

بدیهی‌ترین مشکل ایمنی حمل و نقل نداشتن متولی واحد است

وی تصریح کرد: بدیهی ترین مشکل ایمنی حمل و نقل در کشور ما نداشتن متولی واحد در این زمینه است.

کارشناس مرکز مدیریت راههای کشور در سازمان راهداری با بیان اینکه در حال حاضر در خود وزارت راه عملا چند دفتر متولی ایمنی هستند و این به جز پلیس راهور و برخی نهادهای دیگر است، اظهار کرد: روی کاغذ این وظیفه در اختیار کمیسیون ایمنی راه‌هاست اما در عمل به نظر می‌رسد که نظرات کمیسیون برای دستگاه‌ها الزام‌آور نیست و عملاً هدایت جلسات و مصوبات به‌صورتی است که دستگاه‌های ذی‌مدخل، به‌دنبال بهره‌برداری از کمیسیون برای تجهیز سازمان خود هستند.

وی ادامه داد: البته جای خوشحالی است که در دولت جدید، جلسات کمیسیون بعد از دو سال وقفه به‌ طور جدی و منظم تشکیل می‌شود، هرچند هنوز جلسات کمیته‌های تخصصی که باید از یکطرف خوراک برای کمیسیون تهیه کرده و از طرف دیگر با بدنه جامعه حمل‌ونقل، صنوف، رسانه‌ها، متخصصان و ... در ارتباط باشند، تشکیل نشده یا قوام مناسبی ندارد.

مقدسیان گفت: به‌رغم آنکه روز به روز اهمیت موضوع ایمنی حمل‌ونقل برای مسئولان بیشتر برجسته می‌شود واقعیت این است که حساسیت موضوع و تبعات ویرانگر سانحه رانندگی برای عموم مردم، بسیار پایین‌تر از حد واقعی تبیین می‌ شود.

وی اظهار کرد: در این خصوص احساس مسئولیت رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما و مطرح کردن تبعات تصادف، بالاخص برای بازماندگان، به اشکال مختلف، بسیار موثر بوده و منتهی به جدی گرفتن احتیاط از سوی مردم در عبور و مرور می‌شود.

    نظرات