دعوت به سرمایه‌گذاری در «پرند»

دعوت به سرمایه‌گذاری در «پرند»

http://www.bananews.ir/نایب‌رئیس شرکت عمران پرند: آماده پذیرش سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی در چهار بخش هستیم جزئیات تسهیلات دولت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پرند
به گزارش بنانیوز ؛ عضو تازه هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند که مسوولیت شناسایی، جذب و هدایت سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای توسعه این شهر را برعهده دارد با اشاره به اینکه مدیران وقت در دوره قبلی، حجم قابل‌توجهی آپارتمان مسکونی بدون پشتوانه‌‌های خدماتی و رفاهی در پرند ایجاد کرده‌اند، می‌گوید:
سکونت در مناطق مسکن‌مهر این شهر به خاطر نبود خدمات با مشقت و سختی همراه است، از این رو دولت یازدهم بنا دارد صرف‌نظر از افزایش آمار کمی ساخت‌‌وساز مسکن، سطح کیفی سکونت در شهر جدید پرند را از طریق جذب سرمایه‌گذاران با اولویت سرمایه‌گذاری در چهار حوزه شهری ارتقا دهد.
برای اولین‌بار در شرکت عمران شهر جدید پرند، حوزه معاونت سرمایه‌گذاری در ترکیب هیات‌مدیره تعریف شده است. سیدعلی‌اکبر طاهری اطاقسرا نایب‌رئیس شرکت عمران شهر جدید پرند و مسوول این حوزه معتقد است: تامین خدمات سکونتی برای جمعیتی که تا ۲سال آینده از تهران به پرند منتقل می‌شود، مهم‌تر از ساخت سری جدید مسکن‌مهر است. متن گفت‌وگو با وی را در زیر بخوانید:
پرند را این روزها برخی کارشناسان شهری به بیابانی توصیف می‌کنند که از ساختمان مسکونی اشباع شده، اما سایر خدمات رفاهی، سکونتی، شهری و حتی برخی امکانات زیرساختی در آن شکل نگرفته است. برداشت شما از وضع موجود شهر جدید پرند چگونه است، آیا تشبیه‌ این چنینی نوعی زیاده‌روی و بیشتر با هدف انتقاد از ساخت‌وسازهای وسیع مسکن‌مهر مطرح است یا واقعا زندگی در پرند غیرممکن است؟
صرف‌نظر از مطالعات زیرساختی و کلان‌یابی شهر جدید پرند که یک موقعیت منحصربه‌فردی را از لحاظ شبکه‌های ارتباطی حمل‌ونقل جاده‌ای، شاهراه‌های ارتباطی زمینی، هوایی و ریلی ایجاد نموده، به‌دلیل نزدیکی به شبکه‌های کشوری تامین انرژی (گاز و برق) یک موقعیت خاص به شهر جدید پرند داده است. اما به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و متوازن در ارائه خدمات که در عدم پروژه‌های مسکن مهر این انتقاد کارشناسان وارد بوده و به هر ترتیب به‌دلیل عجله مدیران وقت صرفا هزینه‌های اجرایی بیشتر در بخش تولید مسکن بدون پشتوانه خدماتی، رفاهی و آموزشی شده است و در حال حاضر به‌دلیل تعهد دولت یازدهم به تکمیل سیاست‌های مسکن مهر قطعا تامین این خدمات در دستور کار مقام محترم وزارت و معاون محترم وزیر در شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته و مدنظر است به جای افزایش تولید مسکن مهر و ارائه آمار کمی، نسبت به کیفی‌سازی و ارائه خدمات رفاهی، فرهنگی و آموزشی به پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید و به‌ویژه شهر جدید پرند اقدام شود. در هر صورت تا وقتی که زندگی و حیات در بخشی از مملکت آغاز نشود و تقاضا ایجاد نشود، قطعا عرضه‌ای هم وجود نخواهد داشت و در حال حاضر ساکنان فعلی پروژه‌های مسکن‌مهر به‌دلیل کمبود خدمات در سختی و مشقت هستند. چه‌بسا در سایر نقاط شهر جدید پرند به‌ویژه فاز ۲ این مساله صدق نمی‌کند. در فاز ۲ حدود ۷ هزار واحد مسکونی احداث شده است که مسکن مهر هم نیست و مازاد خدمات دارند و به سایر فازها ارائه خدمات می‌کنند؛ گرچه هنوز تا استانداردها فاصله وجود دارد.
تا پیش از این در هیات‌مدیره شهر جدید پرند، پست معاونت سرمایه‌گذاری وجود نداشت. چه نیازی از طرف دولت احساس شده که شما در این سمت منصوب شدید؟
اصل موضوع تامین خدمات جهت جمعیتی است که تا ۲ سال آینده به شهر وارد خواهند شد؛ چون عمده بودجه‌های تامین خدمات از محل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تامین خواهد شد، در نظر است تا با ایجاد فضاهای معاملاتی مناسب برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکان تامین خدمات رفاهی، فرهنگی، تفریحی و آموزشی فراهم شود.
فکر نمی‌کنید در شهری که طی دو سال گذشته به‌رغم کلی نامه‌نگاری در سطح استانداری تهران برای دعوت از بانک‌ها جهت راه‌اندازی شعب بانکی، هنوز به تعداد انگشتان دست بانک‌دولتی در آن وجود ندارد، راه‌اندازی حوزه سرمایه‌گذاری کمی زود باشد؟ در پرند اول باید مجموعه دولت رغبت به حضور پیدا کند و ابتدا بسترهای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی فراهم شود. اولین نشانه این حضور هم ورود بانک‌ها به شهر است. به نظر شما چرا بانک‌ها در شهری که حداقل ۸۰ هزار نفر در آن ساکن هستند، هنوز وارد نشده‌اند؟
چند بانک دولتی مطرح و مرتبط با حوزه‌های مالی و شهرسازی و تعاونی (ملی- مسکن- توسعه تعاون) مستقر شده‌اند و با چند بانک خصوصی نیز در حال مذاکره هستیم تا در آینده نزدیک شاهد حضور سایر بانک‌ها باشیم. قطعا با ورود سرمایه بخش خصوصی به شهر امکان حضور بانک‌های تجاری و خصوصی فراهم خواهد شد. ما فضای تجاری مناسب برای ایجاد بانک‌ها در اختیار داریم و اعلام می‌کنیم این فضاها اعم از زمین جهت واگذاری برای ساخت و فضای ایجاد شده تجاری را برای اجاره حداقل سه ساله و در صورت تمایل بانک‌ها واگذار کنیم و حتما شرایط بسیار مناسبی را در این خصوص در نظر داریم تا نظرات بانک‌ها تامین شود.
پرند از نگاه یک سرمایه‌گذار حاوی چه ظرفیت‌های متمایزی در مقایسه با مثلا تهران است و چه نقاط ضعفی دارد که اگر برطرف شود، باعث جذب سرمایه‌گذاران می‌شود؟
یکی از امتیازهای ویژه خلأ موجود در سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف خدماتی است. شما در هر جای شهر تهران مدرسه‌ها، مهدکودک‌ها، مجتمع‌های آموزشی، درمانی و فرهنگی می‌بینید؛ ولی در شهر جدید پرند اینها خیلی محدود است. از طرف دیگر رشد جمعیتی که در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. ضمن اینکه زمین با قیمت‌های کارشناسی یا به‌صورت مشارکت یا BOT در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت؛ ضمن اینکه حجم سرمایه و نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در پرند نسبت به سرمایه‌گذاری در شهر تهران بسیار کمتر خواهد بود.
خبر دارید حدود ۱۰ سال پیش قرار بود «دریاچه‌مصنوعی» در پرند ساخته شود و کنار آن، مجموعه‌های تفریحی توسط سرمایه‌گذار ایجاد شود؟ ظاهرا این پروژه کلا منتفی شده است.
این پروژه هنوز منتفی نشده، به‌دلیل تغییر مدیریت رویکرد شهری یعنی ایجاد شهرداری در شهر جدید پرند تا فاز ۳ تحویل شهرداری شده و این زمین مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گرفته و دوستان ما در شهرداری نیز به دنبال احیای مورد یاد شده فوق هستند.
گفته می‌شود خاک پرند قابلیت توسعه فضاهای سبز و درختکاری را ندارد. این موضوع به عنوان ویژگی طبیعی منطقه، مشکلی در روند سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد نمی‌کند؟
در حال حاضر در دنیا در اقلیم بسیار بدتر از شهر جدید پرند امکان باروری گیاهان وجود دارد. مشکل اساسی انتخاب گونه است. چه بسیار وجود گونه‌های مقاوم به شرایط آب و هوایی پرند امکان ایجاد فضای سبز مناسب را فراهم کرده و در فصل‌های متفاوت زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه فضای سبز را ایجاد می‌کند. به نظر بنده باید در طرح‌های توسعه‌ای شهری نسبت به انتخاب گونه‌های مناسب اقدام شود.
هوای آلوده و فضای متراکم و پرترافیک شهر تهران، امروز دهک‌های پردرآمد ساکن این کلان‌شهر را به دنبال یافتن منطقه‌ای در اطراف برای مهاجرت تشویق کرده است. پرند قطعا می‌تواند یکی از گزینه‌های جذب ساکنان فعلی تهران باشد، اما شرایط سکونت طبقات بالای اجتماعی در این شهر هنوز فراهم نیست. برنامه‌ای برای توسعه سکونتی پرند با رویکرد جذب پردرآمدها دارید؟
در فاز صفر و شمال فاز‌های ۲ و ۳ ساختمان‌های ویلایی فراهم شده و پروژه‌های بسیار لوکس است و در نظر است در دامنه‌های کوه‌های شمالی شهر جدید پرند فضاهای ویلایی و لوکس برای اقشار پردرآمدتر ایجاد شود.

    نظرات