تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری به تملک خانه «اتحادیه»

تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری به تملک خانه «اتحادیه»

http://www.bananews.ir/شورای شهر تهران سرانجام به وعده‌هایش برای تملک و احیای خانه‌ی «اتحادیه» عمل کرد و به یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی این خانه» رأی داد.

به گزارش بنانیوز ؛  نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در چهل‌وچهارمین جلسه‌ی علنی خود، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه - باغ معروف به «اتحادیه» واقع در محدوده‌ی منطقه‌ی ۱۲ شهرداری تهران و بهره‌برداری از آن را به‌عنوان مرکز فرهنگی - هنری به رأی گذاشتند که با نظر مثبت اعضای شورا مواجه و مصوبه‌ی آن نیز صادر شد.

این طرح پس از تصویب به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه‌ی شورای اسلامی شهر تهران می‌رود تا چگونگی تأمین منابع خریداری این اثر تاریخی و کیفیت خریدن آن بررسی شود و در مدت یک‌ماه به صحن علنی شورای شهر بازمی‌گردد تا دوباره به رأی گذاشته شود.

خانه - باغ «اتحادیه» یکی از آثار باقی‌مانده از باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده‌ی منطقه‌ی ۱۲ شهر تهران است که ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۴ به شماره‌ی ۱۲۰۵۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد؛ اما درپی رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی و خریده نشدن آن، مالکان خانه‌ی «اتحادیه» درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجام این خانه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ از فهرست ملی خارج شد.

خانه - باغ «اتحادیه» براساس منابع تاریخی، خانه‌ی «امین‌السلطان» صدراعظم ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه بوده است که پس از کشته شدن او، توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریده شد. در دهه‌ی ۵۰ نیز فیلم «دایی‌جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی در این خانه - باغ فیلمبرداری شد.

    نظرات