تحویل مدارس تخریب شده در برف شمال کشور تا مهر ۹۳

تحویل مدارس تخریب شده در برف شمال کشور تا مهر ۹۳

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان به اعتبار سیستم‌های گرمایشی مدارس افزوده شده است، گفت: این مبلغ برای سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

به گزارش بنانیوز ؛ مرتضی رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات ملی آموزش و پرورش افزوده شده است که این افزایش اعتبار در صورت تخصیص، سازمان نوسازی را در اجرای برنامه‌ها کمک خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس این افزایش، سهم اعتبارات ملی عمرانی آموزش و پرورش از ۸۳۰ میلیارد تومان به ۹۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که این میزان مربوط به افزایش ۱۰۰ میلیارد تومانی در استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی است؛ به طوری که مبلغ آن از ۲۰۰ میلیارد تومان که پیشنهاد دولت بود که ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس نیز مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سیستم‌های گرمایشی، ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و چنانچه ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده و ۳۰۰ میلیارد تومان سال ۹۳ نیز تخصیص پیدا کند، می‌توانیم ۵۰ درصد از کلاس‌هایی که دارای سیستم‌های گرمایشی ناایمن هستند را به سیستم‌های پکیج حرارتی مجهز کنیم.

به گفته رئیسی، اکثر کلاس‌های دارای سیستم‌های گرمایشی ناایمن که در آخرین برآوردها ۱۵۰ هزار کلاس درس گزارش شده است، در مناطق محروم، دورافتاده و روستایی قرار دارند و برنامه جدی سازمان نوسازی و آموزش و پرورش، استانداردسازی این مدارس از لحاظ سامانه گرمایشی است.

 

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، به آخرین جلسه مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت امور مجلس ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه یکی از موضوعات مهم که در دستور کار قرار گرفت، کمبود فضاهای آموزشی و تراکم کلاس‌های درس در شهرک‌های جدیدالتاسیس مسکن مهر بود و پس از ارائه گزارش از پروژه‌های نیمه تمام واحدهای مسکن مهر، مقرر شد اقداماتی صورت بگیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با توجه به شرایطی که از لحاظ کمبود فضای آموزشی در پروژه مسکن مهر وجود دارد، وزیر مسکن و شهرسازی قول اتمام پروژه‌های نیمه تمام فضاهای آموزشی را داد و بر این اساس مقرر شد تا مهر ۹۳ در صورتی که ۲۰ میلیارد تومان کمک وزارت مسکن و شهرسازی محقق شود، طبق برآوردها ۳۰ پروژه نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی آن بالای ۷۰ درصد است، تکمیل و به آموزش و پرورش واگذار شود.

رئیسی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات استانی و کمک استانداران در سراسر کشور، مشکل کمبود فضای آموزشی در پروژه‌های مسکن مهر مرتفع شود.

۴۰ میلیارد تومان، خسارت مراکز آموزشی مناطق برفی شمالی

وی درباره آخرین خسارات‌های وارده به مدارس و مراکز آموزشی مناطق شمالی در اثر حادثه غیرمترقبه بارش برف، گفت: تا جمعه هفته گذشته بر اساس برآوردهایی که از گزارش‌های رسیده استخراج شد، ۲۷ واحد آموزشی دچار خسارت‌های جدی شده‌اند که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: عمده خسارت‌های وارد شده بر سقف مدارس است که قدیمی‌ بودن این مدارس و سنگینی برف، باعث این خسارت‌ها شده است؛ ضمن آنکه اکثر این مدارس قدمت‌شان بالای ۴۰ سال بود و عمدتا در دهه ۵۰ از جمله سال‌های ۵۲-۵۱ احداث شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها، ۴۰ میلیارد تومان خسارت به مراکز آموزشی مناطق شمالی وارد شده، افزود: با توجه به اینکه حوادث غیرمترقبه ردیف‌ ویژه‌ای برای جبران خسارت‌ها دارد، امیدواریم به کمک دولت از محل این اعتبارات بتوانیم تا قبل از مهر سال آینده، مدارس مستحکم و استاندارد را تحویل این مناطق دهیم.

رئیسی درباره ساماندهی دانش‌آموزان این مدارس، گفت: در حال حاضر عده‌ای از دانش‌آموزان در شیفت مخالف مدارس دیگر و یا مدارس همجوار در حال تحصیل هستند و سازمان نوسازی این قول را می‌دهد تا مهر سال آینده مدارس زیبا، مستحکم و استانداردی جایگزین این مدارس آسیب‌دیده خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیشترین خسارت‌های وارد شده به مدارس، مربوط به تنکابن و اطراف این شهر است.

    نظرات