متقاضیان خرید خانه از گردونه خارج نشده‌اند قدرت مالی ندارند

متقاضیان خرید خانه از گردونه خارج نشده‌اند قدرت مالی ندارند

http://www.bananews.ir/متقاضیان خرید مسکن از گردونه تقاضا خارج نشده‌اند بلکه با وام‌های ۵۰ و ۳۵ میلیون تومانی توان خرید مسکن را ندارند.

به گزارش بنانیوز ؛ فرهاد سعید‌لو - کارشناس مسکن - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شکوفایی و رکود مسکن مسیر متفاوتی است که با افزایش تسهیلات مسکن ایجاد نمی‌شود چرا که افزایش تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی تاثیری بر تورم مسکن ندارد.

به گفته وی با وام‌های فعلی مسکن قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود و وامهای ۳۵ و ۵۰ میلیون تومانی ایجادکننده تورم در بازار مسکن نیست.

سعیدلو اظهار کرد: وام ساخت بیش از وام خرید و در کوتاه‌مدت موثر خواهد بود به دلیل این‌که وام ساخت عرضه‌ مسکن را افزایش می‌دهد و باعث رونق کسب و کار در این صنعت بزرگ می‌شود.

این کارشناس افزود: وام ساخت مسکن علاوه بر افزایش عرضه‌ مسکن در شهرهای بزرگ، تثبیت قیمت را در بر دارد.

سعیدلو با اشاره به نیاز کشور به سالانه ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی گفت: باید مکان‌یابی ساخت این واحد‌های مسکونی به گونه‌ای باشد که هم‌چون مسکن مهر با مشکلاتی مواجه نشود.

به گفته وی طی ۳۰ سال اخیر مسکن با بیشترین رکود و شکوفایی مواجه بوده است؛ به‌طوری که هر دو سال و نیم یکبار رکود و شکوفایی در بازار مسکن نمایان شده است.

این کارشناس معتقد است: اکنون باید به این مهم دست یابیم که استاندارد مناسبی برای تثبیت قیمت مسکن ایجاد کنیم تا سقف وام مسکن برای هر واحد مسکونی مشخص شود.

سعید‌لو با بیان این‌که در حال حاضر متقاضی خرید مسکن در بازار وجود دارد اما قدرت خرید کاهش یافته است، گفت: متقاضیان خرید مسکن از گردونه تقاضا خارج نشده‌اند بلکه با وام‌های ۵۰ و ۳۵ میلیون تومانی توان خرید مسکن را ندارند.

وی با پیشنهاد فرموله‌ کردن افزایش تسهیلات مسکن گفت: باید تسهیلات مسکن با در نظر گرفتن متراژ واحد مسکونی و به صورت درصدی از هزینه‌ این واحد مسکونی اعطا شود.

این کارشناس با بیان این‌که در بیشتر شهرها وام مسکن بیش از ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را شامل می‌شود، گفت: در کنار افزایش تسهیلات باید سازنده‌ حرفه‌ای به کار گرفته شود تا ساخت‌وساز مسکن از حالت حرفه‌ای خارج نشود و هر کسی که وارد بازار می‌شود خود را در قیمت‌گذاری دخیل نکند.

سعیدلو معتقد است: قطعا افزایش تسهیلات مسکن، بازار اقتصاد مسکن را دچار تغییراتی می‌کند اما این افزایش تسهیلات تورم‌زا نیست.

نظرات