تبعات منفی افزایش قیمت قیر برای پروژه‌های راهسازی کشور

تبعات منفی افزایش قیمت قیر برای پروژه‌های راهسازی کشور

http://www.bananews.ir/مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد:‌ افزایش قیمت قیر تبعات منفی برای پروژه‌های راهسازی کشور خواهد داشت.

به گزارش بنانیوز ؛ فریبرز واحدی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن بیان اینکه ‌قیر در بورس عرضه می‌شود و قیمت آن تابع قیمت تحولات جهانی و اتفاقات آن است، اظهار کرد: فعالان حوزه راه و ساخت و ساز با افزایش قیمت قیر موافق نیستند.

وی گفت: با توجه به کاهش اعتبارات طبیعی است که این افزایش قیمت مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

واحدی با بیان اینکه این معادله، معادله همگونی نیست و مخالف افزایش قیمت قیر هستیم، گفت: البته موضوع مهم دیگر آن است که رویکردهای وزارت راه در حال تغییر است و از رویکرد آسفالتی به سمت بتنی پیش می‌رود اما این موضوع باز هم به تنهایی کافی نیست.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه عمده مشتریان قیر در واقع وزارت راه و شهرسازی و پس از آن وزارت کشور و شهرداری است، تاکید کرد: طبعا باید کسانی که در حوزه تنظیم قیمت قیر مسئولیت دارند به این موضوع توجه داشته باشند و با توجه به اینکه بیشترین مصرف قیر را وزارت راه در کل کشور دارد این افزایش قیمت قطعا در پروژه‌های ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، در پی افزایش هزینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، وزارت راه نسبت به توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده هشدار داده است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت قیر یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژه‌هاست که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راه‌ها صرف خرید قیر شود.

علی نورزاد ضمن اشاره به فرآیند کاهش بودجه در زیرساخت‌های حمل و نقل طی سال‌های اخیر تصریح کرد که در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راه‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح به خصوص قیر شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه نیز هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان و نبود توازن در توسعه کشور می‌انجامد.

به گفته مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با احتساب قیمت روز سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم ۳۰ درصد از تخصیصی‌های شرکت ساخت و توسعه را شامل می‌شود.

طبق اعلام شرکت ساخت برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر لازم است که حداقل برای توسعه انواع راهها وزارت راه در سال ۹۳ نزدیک به ۴۰۰ هزار تن قیر لازم دارد که به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جاده‌ها و بهسازی آنها تاثیرگذار می‌گذارد لذا باید مشکل تامین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری به دست پیمانکاران برسد.

 در سال گذشته براساس توافق وزارت راه و شهرسازی، معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارت نفت قیر به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شد که در نهایت ۲۲ درصد از قیمت قیر را می‌پرداخت و مابقی بصورت اعتبارات خاص از سوی معاونت نظارت راهبردی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گرفت.

در حال حاضر قیمت هر تن قیر یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.

    نظرات