مسکن مهر باری اضافه بر دوش مردم کردستان/ احداث مدارس در مسکن مهر فراموش شده است

مسکن مهر باری اضافه بر دوش مردم کردستان/ احداث مدارس در مسکن مهر فراموش شده است

http://www.bananews.ir/اجرای طرح مسکن مهر در راستای کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه صورت گرفت ولی با گذشت زمان و با استقرار مردم در واحدهای ساخته شده در قالب این طرح مشکلات ریز و درشت همچنان ادامه دارد و در حالی که در گذشته حرف از نبود زیرساخت ها مطرح بود امروز نبود مدرسه در نزدیکی واحدهای احداث شده به مشکل اصلی مردم تبدیل شده است.

به گزارش بنانیوز ؛ با آغاز طرح مسکن مهر که هدف اصلی آن کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه بود مشکلات و نارسایی های متعددی مردم متقاضی برای بهره مندی از این امکان را اذیت می کرد و هر چند که مدیران و مسئولان خبر از رفع مشکلات می دادند ولی با گذشت زمان نه تنها مشکلات قبلی حل نشد که نارسایی های جدیدی مردم ساکن در این واحدها را با مشکلاتی دیگر مواجه کرده است.

در سال ‌های اخیر با اجرای طرح مسکن مهر در کشور، استان کردستان نیز از این طرح بی ‌بهره نماند و طرح احداث هزاران مسکن ارزان و مناسب در کردستان نیز اجرایی شد و شهروندان استان با تصور بهره‌ مندی از مسکنی مناسب و آبرومند از این طرح استقبال کردند ولی متاسفانه گذشت زمان باعث شد که مشکلاتی تازه و جدید زندگی ساکنان این واحدها را تحت تاثیر قرار داده و نکته نگران کننده تر بی تفاوتی مدیران و مسئولان در راستای رفع این مشکلات و نارسایی هاست.

ساکن شدن هزاران خانوار در یک محل مشخص و در قالب شهرک های تازه تاسیس مسکن مهر که تقریبا با خدمات شهری نیز فاصله دارد باعث شد که مردم برای تامین اولیه ترین نیازهای خود با مشکلاتی مواجه شوند که یکی از این مشکلات عدم احداث مدرسه در نزدیکی واحدهای مسکن مهر در کردستان است.

۲۳ هزار واحد مسکن مهر در کردستان بهره برداری شد

خسرو ویسی مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آمار موجود از وضعیت ساخت و بهره برداری از مسکن مهر در این استان اظهار داشت: سهم کردستان از پروژه مسکن مهر ۴۱هزار و ۸۵۴ واحد است که تاکنون ۲۳ هزار واحد آن به بهره ‌برداری رسیده است.

 

در طول سال ‌های اجرای طرح مسکن مهر علاوه بر مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کل کشور بوده، مدیریت ضعیف و نبود نظارت کافی باعث شد این طرح تبدیل به باری بر روی مشکلات قبلی استان‌ های مختلف از جمله کردستان شود.

کردستانی که خود با کمترین زیرساخت‌ ها در راستای رسیدن به توسعه و پیشرفت بهتر در تمامی بخش ها مواجه است، ‌امروز با شهروندان و ساکنانی روبه‌ رو شده است که در مسکن‌ هایی با زیرساخت‌ های کمتر از خود کردستان ساکن شده‌اند و شیرینی داشتن مسکن به کام ‌شان تلخ شده است.

متاسفانه بسیاری از مسکن های مهر کردستان در جاهای نامناسب و با شرایط کارشناسی نشده ساخته شده و به لحاظ واگذاری انشعابات مشکل دارند و عدم دسترسی به امکانات مختلف مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

اگر چه آورده مردم در بحث مسکن مهر نسبت به کم درآمد بودن استان تقریبا خوب است ولی متاسفانه در قبال تمام دارایی افراد مسکن ساخته شده در قالب مهر در دورترین نقاط و با بدترین چیدمان داخلی در اختیار مردم قرار می گیرد و این روند نارضایتی های متعددی را به دنبال داشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس نیز وضعیت کنونی مسکن مهر کردستان را غیرقابل سکونت دانست و خواستار جدیت مدیران و مسئولان در راستای نظارت بر روند اجرایی شدن این طرح شد.

وضعیت مسکن مهر کردستان قابل قبول نیست

سالار مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت مسکن مهر در استان کردستان افزود: طرح مسکن مهر در روی کاغذ بسیار عالی است، اما در اجرا بسیار نا مناسب اجرا شد و اکنون مسکن‌ هایی تحویل مردم شده که حتی قابل سکونت نیست و مسکن‌ های بدون زیر ساخت باری بر مشکلات دیگر استان شده‌اند.

در مجموع به جز این مشکلات، مشکلاتی از جمله نبود بیمارستان، مراکز درمانی، آموزشی و تفریحی در محل احداث پروژه های مسکن مهر از دیگر مشکلاتی است که تازه مسئولان به وجود آن پی برده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکل کمبود مدرسه برای تحصیل دانش آموزان در جوار طرح های مسکن مهر استان کردستان به ویژه در شهرستان سنندج افزود: براساس میانگین ساخت اماکن مسکونی در فاز اول نیازمند ۳۷ باب مدرسه در قالب پروژه ‌های مسکن مهر استان هستیم که متاسفانه این مهم مورد توجه قرار نگرفت و تنها ۱۲ باب مکان آموزشی برای این طرح‌ها به تصویب رسید.

سالار عرفانی ‌نسب افزود: با تمام این توصیف ها متاسفانه در حال حاضر تنها یک مدرسه در سنندج و یک مدرسه در بیجار ساخته شده است و به دلیل نامناسب بودن زمین مسکن مهر امکان شناسایی زمین مناسب برای مدرسه امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: بر اساس قوانین کشور باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه شش کلاسه ساخته شود، که متاسفانه به بعد آموزش و ساخت مدرسه در مسکن مهر کردستان هیچ توجه ای نشده است و ادامه این روند استان را با چالش های جدی طی سالهای آینده مواجه می کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز از نقدینگی ۲٫۵ میلیارد تومانی برای ساخت دو باب مدرسه ۱۲ کلاسه در سنندج و بیجار خبر داد و گفت: این مدرسه ‌ها هر کدام در زمینی به مساحت یک هزار و ۴۸۰ مترمربع ساخته می شوند که بر اساس برآورد های هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم دارند.

محمد صادق وجدی اظهار داشت: عملیات خاکبرداری پروژه بهاران سنندج تا اوایل اسفند ماه تمام می شود و این طرح به پیمانکار واگذار می شود و پروژه شهرستان بیجار نیز در مرحله عقد قرارداد است.

با توجه به تمامی این اظهارات متاسفانه بعد از تحویل بسیاری از واحدهای مسکن مهر تازه مسئولان به فکر شناسایی مکان و محلی مناسب برای اماکن درمانی، بیمارستانی، آموزشی و رفاهی افتاده اند و ساکنان در واحدهای مسکن مهر به ویژه در سنندج به دلیل این کمبودها با مشکلات جدی مواجه شده اند.

گزارش؛ سرور احمدی

    نظرات