هیچ شرکتی حق داشتن شبکه جداگانه فروش بلیت قطار را ندارد

هیچ شرکتی حق داشتن شبکه جداگانه فروش بلیت قطار را ندارد

http://www.bananews.ir/مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد هیچ شرکتی برای خودش شبکه جداگانه فروش بلیت و خارج از کنترل و نظارت راه‌آهن کشور راه‌اندازی کند.

به گزارش بنانیوز ؛ محسن پورسید آقایی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه توسعه حمل‌ونقل چند وجهی و صنایع وابسته در شبکه تجارت بین‌المللی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نرم‌افزار و سیستم شرکت رجاء سال‌هاست که در این حوزه فعالیت کرده و امتحان خود را پس داده است؛ بنابراین این شرکت را به عنوان پیمانکار خود انتخاب کردیم اما موضوع مهم این است که فروش بلیت قطار توسط شرکت رجاء صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این تفکر اشتباه بوده و شاید عده‌ای عمدا به این موضوع دامن می‌زنند چون رجاء شبکه فروش بلیت را در اختیار راه‌آهن قرار داده و به دلیل این‌که این شبکه قدرت اینترنتی و آژانسی خیلی خوبی دارد و سال‌هاست که در این زمینه تجربه دارد آن را انتخاب کردیم تا زمانی که نرم‌افزار جامع‌تر و کامل‌تری را راه‌آهن تنظیم و اجرایی کند.

 

مدیرعامل راه آهن با اشاره به سیستم it راه‌آهن گفت: سیستم it راه‌آهن در حال حاضر کارایی ندارد چون بحث فروش اینترنت از ابتدا در آن دیده نشده؛ بنابراین بحث فروش اینترنتی نداشت در صورتی که تاکید اصلی ما بر بحث شبکه فروش اینترنتی و توسعه‌ آن است که مردم بتوانند با تسهیلات بیشتری بحث خرید بلیت خود را از طریق اینترنت انجام دهند.

پورسید آقایی ادامه داد: با توجه به این موضوع ما نمی‌توانستیم آن شبکه را به عنوان یک سیستم جامع پایه‌ریزی کنیم؛ بنابراین به طور موقت و برای این چند ماه که بتوانیم فروش بلیت عید را به صورت متمرکز از طریق اینترنت و آژانس به صورت مشترک انجام دهیم سیستم رجاء را انتخاب کردیم ولی به موازات آن راه‌آهن به دنبال تهیه سیستم جامع و کامل‌تری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تعدد زیاد سیستم‌های فروش بلیت اجازه نظارت را از ما می‌گیرد و این در ایام پیک باعث می‌شود نظارت ما کاهش یابد. بنابراین این کار باید اجرایی می‌شد.

وی با بیان این‌که ما مردم را برای بحث خرید اینترنتی تشویق می‌کنیم، در پاسخ به اینکه بسیاری از شرکت‌های ریلی از بحث پیمانکار‌ شدن شرکت رجاء در رابطه با فروش بلیت شاکی هستند و آن را سلیقه‌ای می‌دانند؟ تاکید کرد: این موضوع قدیمی است و حل شده است؛ سو‌ء تفاهمی برای چند شرکت بود که در حال حاضر بحثی در این رابطه مطرح نیست.

پورسید آقایی توضیح داد: در حال حاضر شرکت رجاء به عنوان پیمانکار راه‌آهن کار فروش بلیت را به صورت متمرکز انجام می‌دهد و ما یک سیاست جدی داریم و آن این است که شبکه فروش بلیت باید در یک شبکه متمرکز باشد چون در غیر این صورت صدماتی به مردم می‌خورد و این وظیفه‌ حاکمیت است که از حقوق مردم دفاع کند؛ بنابراین بر این موضوع پافشاری داریم که یک شبکه فروش بلیت در راه‌آهن باید وجود داشته باشد.

مدیر عامل راه آهن با بیان این‌که مزیت اصلی حمل‌ونقل ریلی صرفه‌جویی در مصرف سوخت است، گفت: اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها کمک می‌کند که مزایای بخش ریلی بیشتر نمود کند و امیدواریم منابع مورد نیاز برای توسعه‌ی حمل‌ونقل ریلی از فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها تامین شود.

وی ادامه داد: در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها از ابتدا هم قید شده بود که بخشی از درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور اعم از ریلی برون‌شهری یا درون‌شهری اختصاص یابد که در فاز اول رقمی را به این امر اختصاص نداده بودند اما لایحه‌ای که دولت به مجلس داده بود در آن پیش‌بینی شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های هدفمندسازی فاز دوم به توسعه‌ حمل‌ونقل ریلی و کمک به تولید کشور اختصاص یابد که در مجلس تغییراتی کرده و به چند ماه بعد موکول شد.

پور‌سید آقایی ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به رشد اقتصادی بیشتر کمک کرده و تبعات مثبتی خواهد داشت.

مدیر عامل راه آهن گفت: حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری اولیه زیادی نیاز دارد و بعد از سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری مزایای خودش را در کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده‌ای و صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی در محیط زیست نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه امسال مجموعا ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه راه‌آهن اضافه شده که این عدد چهار برابر بودجه سال‌های عادی است که بخش ریلی بتواند کارهای زیربنایی و توسعه‌ای خود را انجام دهد.

پور‌سید آقایی افزود: از هدفمندسازی یارانه‌ها بیش از سه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به شرکت راه‌آهن در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اصولا حمل‌ونقل ریلی نقش بسیار مهمی در ترانزیت دارد، گفت: بنادر نقش درهای ورودی و خروجی بار برای کشور محسوب می‌شوند و بخش ریلی شاهراهی است که باید بار را از بنادر به مراکز کشور آورده و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز برای توزیع بار در اطراف شهرهای بزرگ و مراکز مختلف فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: این همایش با این محوریت دنبال می‌شود که بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی با یکدیگر متحد شده و به جای این‌که بار در بنادر نگهداری شود مستقیما به چند بندر خشک به وسیله راه‌آهن برده شود و پس از آن برای مسیر‌های کوتاه از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده شود. در این زمینه بندر آپرین از پیش از انقلاب طراحی شده بود که به دلیل مشکلات بودجه‌ای متوقف بود که در این دولت به آن توجه جدی شد و آیین‌نامه‌های مربوطه نوشته شده و امیدواریم بتوانیم به زودی بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

پورسید آقایی تاکید کرد: علی‌رغم این‌که در قانون پیش‌بینی شده باید تعرفه‌ی دسترسی در بخش ریلی به نحوی که سودآوری بخش خصوصی بیشتر باشد اما این مهم صورت نمی‌گیرد که البته در حال حاضر پیشنهاداتی مطرح است که از درآمدهای حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها، منابع مورد نیاز راه‌آهن در نگهداری خطوط تامین شود و ما حق دسترسی ریلی را برای شرکت‌های خصوصی حذف کنیم تا سودآوری در بخش ریلی افزایش یابد.

    نظرات