همکاری با بانک جهانی برای ارتقای ایمنی راه‌ها

همکاری با بانک جهانی برای ارتقای ایمنی راه‌ها

http://www.bananews.ir/رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به شروع مجدد همکاری با بانک جهانی برای افزایش ایمنی راه‌ها، گفت: سهم صنعتی سازی در کشور کمتر از ۱۵ درصد است.
به گزارش بنانیوز ، محمد شکرچی زاده در نشست خبری با اشاره به برگزاری ۴ سمینار تخصصی همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تاسیس چنین مرکز تحقیقاتی در ۴۰ سال پیش نشانگر بلوغ فکری و اهمیت این مرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه تحقیقاتی فراتر از نگاه کارشناسی است گفت: موضوع گواهینامه های فنی، ارتقای کیفی محصولات فنی و سیستم های ساختمانی از مراحل اصلی صدور گواهینامه های فنی است که این گواهینامه فراتر از استاندارد مصالح ساختمانی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در مراسم چهلمین سال تاسیس مرکز گزارشی نقادانه از گواهینامه فنی مطرح می کنیم گفت: مرکز تحقیقات می تواند یک برند باشد و ما این ظرفیت را در مجموعه مرکز داریم تا در کشورهای منطقه در خصوص تضمین کیفیت یک برند باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که شورای راهبردی برای رسیدن به این اهداف تاسیس کردیم افزود: گسترش بی رویه شهرها و عدم توجه به توسعه پایدار و پلشت شدن معماری از موضوعاتی است که بر عهده مرکز گذاشته شده است.

 

شکرچی زاده در پاسخ به پرسش مهر در خصوص سهم صنعتی سازی در کشور گفت: در حال حاضر این رقم کمتر از ۱۵ درصد است و باید از منابع و زمان استفاده کنیم تا این رقم را افزایش دهیم ضمن آن که بهره برداران هم تمایل زیادی به سکونت در واحدهای صنعتی سازی ندارند که نیاز به اقدامات فرهنگی دارد.

وی با بین یا که مرکز الگوی شهرهای پایدار را مطرح کرده است گفت: با همکاری دانشگاه برلین یک منطقه نمونه را تعریف کردیم تا در جهت صرفه جویی مصرف انرژی یک شهر را به صورت پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه معماری شهرسازی مقوله حقوق شهروندی در حال بررسی است افزود: لایحه حقوق شهروندی با تمرکز بر معماری و شهرسازی در حال تدوین است همچنین در حوزه راه مقوله ایمنی راه ها در دست بررسی قرار دارد زیرا سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در جاده ها کشته می شوند و ۲۵ درصد تخت های بیمارستانی مربوط به تلفات جاده ای است.

شکرچی زاده افزایش سطح ایمنی جاه ها را از وظایف این مرکز دانست و گفت: برخی از کشورها به سمت صفر قربانی در سال پیش می روند و ما نیز باید این طرح را آغاز کنیم.

وی با اشاره به این که پروژه ای در سال ها قبل با بانک جهانی برای کاهش تلفات جاده ای داشتیم افزود: متاسفانه در دولت قبل این پروژه متوقف شد اما ما دوباره به دنبال فعال کردن این پروژه هستیم تا ایمنی راه ها با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه ساختمان و مسکن مبحث انرژی برای ما بسیار مهم است افزود: ۴۰ درصد از انرژی کشور صرف صنعت ساختمان می شود در حالی که این رقم در کشور هند ۲۱ درصد است بنابراین به دنبال کاهش مصرف انرژی با همکاری دیگر سازمان ها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بتن پرمصرف ترین مصالح بشر است گفت: با توجه به تولید ۶۰ تا ۷۰ تن سیمان در کشور و مصرف ۲٫۵ تا ۳ برابر دیگر کشورهای جهان کیفیت بتن در ایران مربوط به سه دهه قبل بر می گردد.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه پروژه ای را تحت عنوان بتن ۱۴۰۴ شروع کردیم گفت: قصد داریم تا در سال ۱۴۰۴ بتن هایی را با مقاومت ۵۰ مگاپاسکال ارایه شود. البته در دانشگاه ها تا ۳۰۰ مگاپاسکال هم تولید شده اما به تولید انبوه نرسیده است.

وی با اشاره به اجرای بتن غلطکی به جای آسفالت اظهار داشت: رویه های بتنی در کشور با نظارت مرکز باید انجام شود زیرا نمی خواهیم تجربه ناموفقی از این طرح داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن ۴۵ روزه برای افزایش سهم صنعتی سازی پیگیری می شود افزود: اجرای صنعتی سازی در کشور روند خوبی دارد و ما توان صادراتی را هم داریم. همان طور که بخش خصوصی در کشور عراق این اقدام را انجام می دهد.

وی در خصوص نظارت بر طرح مسکن مهر افزود: مسئولیت اصلی نظارت بر عهده ما نیست اما اگر در مواردی از ما درخواست شود این کار را انجام می دهیم.

    نظرات