ثبات بازار مسکن در گرو رونق ساخت و ساز

ثبات بازار مسکن در گرو رونق ساخت و ساز

http://www.bananews.ir/هنوز قیمت مسکن به کف بازار نرسیده اما در صورت رونق‌ گرفتن ساخت و ساز در این صنعت بزرگ قیمت‌ها رو به کاهش می‌رود.

به گزارش بنانیوز ؛ حسن ابوتراب - عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به نوسانات قیمت مسکن در ماه‌های اخیر گفت: با توجه به تاثیر پارامترهای مختلف در بازار مسکن، زمین و مستغلات، نگاه به این بخش سرمایه‌ای و کلی شده است.

وی با بیان این که مسکن در کشور به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید فعالیت در زمینه‌ ساخت‌وساز برای نیاز مصرفی مردم صورت گیرد و این بازار را با رونق همراه کند.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به عوامل موثر بر قیمت مسکن در کشور گفت: برخی عوامل با عنوان نگهدارنده بازار تلقی می‌شوند که در نهایت رکود بازار مسکن را ایجاد می‌کنند.

ابوتراب با بیان این‌که در حال حاضر رکود در بخش مسکن کشور حاکم است، افزود: تورم ایجاد شده در مدت اخیر دلیل رکود در این بخش بود چرا که مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازار‌های اقتصادی کشور و مخارج خانوار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار دیگر بر بازار مسکن تاکید کرد: عوامل داخلی هم‌چون سیاست‌های دولت و برنامه‌های اقتصادی از جمله تامین مسکن مناسب برای اقشار آسیب‌پذیر و برنامه‌های کنترلی دولت برای تورم نیز در بازار موثر هستند.

 

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که صنعت ساختمان با بیش از ۱۳۰ شغل مرتبط است، افزود: در صورت برطرف شدن مشکلات کشور از جمله تحریم‌ها، واردات مصالح ساختمانی اوضاع ساخت‌وساز نیز بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر و تاثیر آن بر بازار نیز گفت: این طرح در ابتدا تاثیر خود را بر بازار گذاشت اما با گذشت مدتی نواقص آن مشخص شد و به دنبال بهبود اوضاع این واحد‌های مسکونی پیگیری‌هایی صورت گرفت.

ابوتراب در پیشنهاد خود برای بهبود اوضاع مسکن در سال آینده اظهار کرد: تشویق بخش خصوصی و انبوه‌سازان برای ساخت واحد‌های مسکونی بیشتر به کمک بخش دولتی موجبات ثبات بازار مسکن را فراهم می‌کند.

به گفته‌ وی یکی از عوامل دخیل در مشکل بخش مسکن تهران، نبود زمین کافی برای ساخت‌وساز است که این امر می‌تواند از بافت فرسوده تامین شود.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه تهران دارای بافت فرسوده زیادی است که باید از نگاه شهرسازی و معماری به آن نگریسته شود، گفت: توجه به بافت فرسوده می‌تواند در ساخت‌وساز و عرضه‌ مسکن تاثیر‌گذار باشد.

ابوتراب اظهار کرد: بسیاری از آثار و خسارات در تهران ناشی از نبود عدالت شهروندی است که منجر به ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌ها شده است.

    نظرات