عدم ساخت‌وساز، خط قرمز توسعه طبیعت‌گردی

عدم ساخت‌وساز، خط قرمز توسعه طبیعت‌گردی

http://www.bananews.ir/معاون دفتر زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عدم ساخت و ساز در محیط‌های طبیعی خط قرمز سازمان‌ حفاظت محیط زیست برای توسعه اکوتوریسم در کشور است.

به گزارش بنانیوز ؛ مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: درباره دلایل عدم توسعه مناسب اکوتوریسم در ایران و احساس ترس نسبت به اجرای طرح‌های طبیعت گردی اظهار کرد: از نظر اقتصادی ساز و کارهای مناسبی نداشته و از سویی با رانت‌ها و ملاحظات دولتی و غیردولتی مواجه هستیم، ضمن آنکه برای توسعه اکوتوریسم نیز از نظر قانونی مشکل داریم.

وی ادامه داد: برای توسعه اکوتوریسم یا طبیعت گردی با موانع دیگری نیز مواجه هستیم؛ از جمله اینکه بخش خصوصی بیشتر به دنبال جاذبه‌های پولی چون سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و سازو تصاحب زمین بوده و در پی توسعه طبیعت گردی نیست.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت ضعیف را از دیگر چالش‌های توسعه اکوتوریسم دانست و افزود: همیشه این دلنگرانی وجود دارد که مناطق طبیعی به اسم طبیعت گردی برای مقاصد دیگر استفاده شود به عنوان مثال افرادی طرح داده‌اند که در قلب منطقه حفاظت شده میانکاله، دلفیناریوم یا جت اسکی درست شود و اصلا برایشان مهم نیست که این منطقه پناهگاه حیات وحش و محل رفت و آمد بسیاری از پرندگان است. از سویی دیگر آنها می‌توانند جت اسکی یا دلفیناریوم را در دریاها ایجاد کنند.

 

باقرزاده کریمی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما زمانی که حرف از طبیعت گردی می‌شود، احداث بناهای توسعه گردشگری مدنظر قرار می‌گیرد، در حالی که ساخت و ساز باید در حد نصب تابلوها، راهنما، صندوق‌های کوچک برای ثبت اطلاعات گردشگران و تهیه زیر ساخت‌های اینچنینی باشد و ما با هرگونه انتقال آب، برق و ساخت هتل و تاسیسات مخالفیم.

وی ادامه داد: سر و صدای ساخت و ساز مشکلات بسیاری برای حیات وحش ایجاد می‌کند به عنوان مثال اگر در جنگل‌های شمال یک حیوان مرال بوی انسان را استشمام کند در جفت گیری و زادآوری دچار مشکل می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره اثرات مثبت طبیعت گردی در جهت حفاظت از محیط زیست، گفت: زمانی که طبیعت گرد در مناطق حفاظت شده حضور پیدا می‌کند عرصه برای فعالیت متخلفین و شکارچیان تنگ می‌شود و گردشگران می‌توانند بهترین گزارشگران محیط زیست باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین این افراد می‌توانند به عنوان مبلغین محیط زیست، فضا را برای کاهش تخریب فراهم کنند همانگونه که در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم، طبیعت گردانی که زیبایی جنگل ابر را دیده‌اند تا چه اندازه با ساخت و ساز و تخریب این جنگل‌ مخالفت کردند.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: گسترش اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده باید با مشخص شدن زمان حضور گردشگران،‌ نحوه رفت و آمد و تعداد آنها انجام شود که این موارد در زون‌های گردشگری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده مشخص شده است.

از سال ۸۳ با موضوع «طبیعت گردی» غیرتخصصی برخورد شده است
وی گفت: از سال ۸۳ به بعد که سازمان میراث فرهنگی حجیم شد و گردشگری و صنایع دستی را به آن اضافه کردند با موضوع «طبیعت گردی» به صورت غیرتخصصی برخورد شده است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه تاکید کرد: توسعه اکوتوریسم باید بر اساس ظرفیت محیط‌های طبیعی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌کند انجام شود، درغیر این صورت باعث تخریب محیط زیست خواهد شد.

    نظرات