فلک‎الافلاک فاکتورهای جهانی شدن را دارد

فلک‎الافلاک فاکتورهای جهانی شدن را دارد

http://www.bananews.ir/یک عضو سازمان نظام مهندسی لرستان گفت: قلعه فلک‎الافلاک فاکتورهای جهانی شدن را دارد.

به گزارش بنانیوز؛ عبدالرحمن قلاوند در گفت‎وگو با ایسنا، درباره معماری قلعه فلک‌الافلاک بیان کرد: دژ شاپورخواست (قلعه فلک‎الافلاک) برگرفته از نام‎های مختلفی شابرخواست، شاپورخواست، شاپورخواشت، شاپورآباد و... است.

وی با اشاره به اینکه قلعه فلک‎ الافلاک برای اولین بار توسط شاپور ساسانی در قرن سوم میلادی بنا نهاده شد، افزود: در ادوار مختلف جای شهر کمی بالا و پایین رفته، ولی در هر صورت همواره برج پابرجا بوده و حالت دفاعی داشته است.

قلاوند تصریح کرد: برج قلعه فلک‎الافلاک طی سالیان متمادی چندین بار تخریب و بازسازی شده که معماری کنونی این اثر تاریخی، یک معماری قاجار است.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان ادامه داد: ورودی قلعه به سمت جنوب متمایل به غرب با دو ستون نما و به سبک معماری قاجار است؛ استفاده از پنجره‎های کوچک، ستون نماها، نگاره‎ها و کارهای ریز روی آجر از ویژگی‎های معماری قاجار است.

 وی اضافه کرد: مردم قدیم و ساکن در اطراف قلعه فلک‎الافلاک در گذشته دژ شاپورخواست را "دوازده برجی" می‎خواندند؛ در زمان والیان قاجار نام قلعه فلک‎الافلاک رواج پیدا کرد، زیرا در آن دوران به اتاقی که بیش از ۴۰ متر از زمین فاصله داشته چنین لقبی می‎دادند.

قلاوند با بیان اینکه تا زمان قاجار، قلعه فلک‎الافلاک یک حیاط داشت، اظهار کرد: در زمان قاجار یک دسته اتاق در راستای شمالی و جنوبی حیاط را به دو نصف تقسیم می‎کردند.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی و حمام در قلعه فلاک‎الافلاک از چاهی که در ضلع جنوبی حیاط اول این اثر تاریخی قرار دارد، گرفته می‎شد، دهانه این چاه دو متر قطر و ۴۱ متر عمق داشته که ۲۰ متر آن سنگ‎چین است.

وی یادآور شد: از کنگره‎های روی سقف قلعه و سوراخ‎های زیر آنها به‎عنوان جان‎پناه و برای ریزش آب جوش یا قیر داغ بر روی سربازهایی که دژ شاپورخواست را محاصره کرده‎اند، استفاده می‎شد.

قلاوند با پاسخ به چرایی نام ۱۲ برجی بر قلعه فلک‎الافلاک کنونی، گفت: این قلعه در اصل دارای ۱۲ برج بوده که هم اکنون میراث فرهنگی در حال احیاء آن است.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان با توضیح اینکه اتاق‎های حیاط دوم قلعه فلک‎الافلاک موزه مردم شناسی است، افزود: معماری قلعه فلک‎الافلاک در سالیان متفاوت سبک‎های مختلفی داشته است، آجرکاری و تزئینات آجری این قلعه به برج سلجوقی شهرت دارد.

وی اظهار کرد: مصالح به کار رفته در ساخت قلعه فلک‎الافلاک از مصالح بوم‎آور چون خشت، سنگ، آجر و ملات گچ است.

قلاوند تصریح کرد: کل قلعه حالت مخروط ناقص داشته که این نشان از ایستایی بالای این اثر و شاهکار تاریخی است.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان تصریح کرد: با وجود کم‎کاری مسئولین و همه دخیلان در جهانی شدن قلعه فلک‎الافلاک، این شاهکار تاریخی صددرصد ظرفیت جهانی شدن دارد. قلعه‎ای که بعد از گذر دو هزار سال ماندگاری داشته و حالت استراتژیک خود را از دست نداده، پتانسیل جهانی شدن را دارد.

وی با بیان اینکه این قلعه در زمان پهلوی دوم به‎عنوان زندان سیاسی بوده، اضافه کرد: قلعه فلک‎الافلاک به کل محاط و تمامی شهر به آن محیط است و از هر جای شهر به این نگین بنگری، قلعه پیداست.

قلاوند همچنین جستاری به آزادسازی حریم قلعه فلک‎الافلاک زده و بیان کرد: هنوز برای ما روشن نیست که کدام سازمان و ارگان مانع آزادسازی قلعه فلک‎الافلاک است؟!

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان با اشاره به برخی فاکتورهای لازم برای جهانی شدن یک اثر تاریخی، یادآور شد: مهمترین فاکتور برای جهانی شدن یک اثر تاریخی منحصر به فرد بودن و بار فرهنگی داشتن آن است که قلعه فلک‎الافلاک به‎حق از این دو امتیاز بهره‎مند است؛ بار فرهنگی دژ شاپورخواست تمام جوانب زندگی مردم را پوشش داده است.

وی افزود: متأسفانه ما مزایای جهانی شدن یک اثر تاریخی را نمی‎دانیم چرا که اگر نسبت به این قضیه آگاهی داشته باشیم با کورذهنی و وعده سر خرمن مانع از ثبت جهانی شدن قلعه فلک‎الافلاک نمی‎شویم.

قلاوند اظهار کرد: ثبت جهانی قلعه فلک‎الافلاک مشکل‎های بارز استان چون اقتصاد، اشتغال‎زایی و مشکلات فرهنگی را حل خواهد کرد.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان گفت: می‎بایست با چشم تجارت جهانی شدن، قلعه فلک‎الافلاک را نگاه کرد و موانع پیش‎روی این کار مهم را دست به دست هم از بین ببریم.

    نظرات