تشویقی برای پرداخت عوارض نوسازی

تشویقی برای پرداخت عوارض نوسازی

http://www.bananews.ir/جریمه عوارض نوسازی معوق املاک مسکونی مشمول ۵۰ درصد تخفیف شد. اعضای شورای شهر تهران دیروز در راستای تشویق مالکان واحدهای مسکونی پایتخت به پرداخت بدهی عوارض نوسازی لایحه‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن بدهکاران عوارض نوسازی که به‌دلیل پرداخت نکردن بدهی معوق خود مشمول جریمه ۹ درصدی عوارض شده‌اند، در صورتی که تا پایان تیرماه سال آینده نسبت به پرداخت اصل بدهی اقدام کنند مشمول تسهیلات تشویقی(۵۰ درصد تخفیف در مبلغ جریمه) خواهند شد.
به گزارش بنانیوز ؛ مجموع بدهی‌های معوق شهروندان تهرانی به شهرداری تهران بابت عوارض نوسازی در سال‌های گذشته حدود ۷۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است که از این رقم حدود ۲۷۰ میلیارد تومان سهم املاک مسکونی و مابقی به املاک دولتی و موسسات عمومی غیردولتی مربوط می‌شود. به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برخی از این عوارض به ۲۰ سال گذشته مربوط می‌شود و میزان دیرکردی که براساس جریمه سال‌های گذشته به عوارض املاک مسکونی اضافه می‌شود حدود ۶۸ میلیارد تومان خواهد بود که به این ترتیب جریمه‌های میلیونی به مالکان مسکونی تعلق گرفته است. به همین دلیل شورای شهر تهران با وجود مخالفت برخی از اعضا، لایحه تسهیلات تشویقی عوارض نوسازی را به تصویب رساند که براساس آن مالکان واحدهای مسکونی که بابت عوارض نوسازی به شهرداری بدهی معوق دارند در صورتی که تا پایان تیرماه بدهی خود را به صورت یکجا پرداخت کنند برای ۹ درصد جریمه سالانه مشمول تخفیف ۵۰ درصدی خواهند شد. در این باره علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یکی از موافقان اعمال تخفیف برای بدهکاران به شهرداری اظهار کرد: تشویق مردم آنها را با فرهنگ پرداخت عوارض آشنا می‌کند و آمارها نشان می‌دهد اگر افراد یک بار فیش عوارض خود را به روز پرداخت کنند هر سال این کار را انجام می‌دهند.
او با اشاره به اینکه این برنامه تشویقی شامل دستگاه‌های دولتی نمی‌شود، گفت: به عنوان نمونه وزارت نفت ۳ میلیارد تومان عوارض نوسازی و پسماند به شهرداری بدهکار است.
اما معتقد هستیم دستگاه‌های دولتی توانایی پرداخت این عوارض را دارند و باید دیرکردشان را هم پرداخت کنند.
ضمانت اجرایی نداریم
معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی برای گرفتن درآمدهای پایدار برای شهرداری وجود ندارد، تصریح کرد: در برنامه دوم تکلیف شده شهرداری تهران به سمت درآمدهای پایدار برود، اما برای تحقق این اهداف ابزاری در دست مدیریت شهری وجود ندارد. حسین محمد پورزرندی معاون شهرداری تهران ادامه داد: برای محقق کردن درآمدهای پایدار به ابزارهایی نیاز داریم تا بتوانیم فیش مطالبات قبلی از عوارض نوسازی را که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است و بعضی از آنها مربوط به ۲۰ سال قبل می‌شود وصول کنیم. در نهایت لایحه تسهیلات تشویقی عوارض نوسازی برای املاک مسکونی با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

    نظرات