سامانه «هشدار زلزله» تهران کار می‌کند؟

سامانه «هشدار زلزله» تهران کار می‌کند؟

http://www.bananews.ir/معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد وجود سامانه‌ای که در دولت قبل از سوی مسوولان وقت این مرکز ادعا می‌شد در این مرکز مستقر شده و قابلیت پیش‌بینی زلزله چند دقیقه قبل از وقوع آن را دارد، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
به گزارش بنانیوز ؛ به گفته محمد شکرچی‌زاده در دوره‌های قبلی فعالیت‌هایی در مورد مسائل مرتبط با زلزله در مرکز تحقیقات مسکن صورت گرفته است، اما وی از وجود چنین سامانه‌ای در مرکز بی‌اطلاع است. شکرچی‌زاده همچنین در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت چهل سالگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، درگفت‌وگو با دنیای اقتصاد به تشریح مهم‌ترین ماموریت‌های فعلی مرکز تحقیقات مسکن و همچنین تاکید بر توان تحقیقاتی این مرکز از طریق نیروهای داخلی و خارجی پرداخت. متن گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» را با وی در ادامه بخوانید.
*در دولت قبل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وجود سامانه‌ای صحبت می‌کرد که در این مرکز نصب شده و می‌تواند پیش از وقوع زلزله در تهران، زلزله را پیش‌بینی کند. شما وجود چنین سامانه‌ای را در این مرکز تایید می‌کنید و چنین سامانه‌ای در حال حاضر در مرکز فعال است؟
من اطلاعی از این سامانه ندارم.
*یعنی اصلا چنین سامانه‌ای در مرکز تحقیقات فعال نیست؟
من اطلاعی در این زمینه ندارم، باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنم و بعد اظهارنظر کنم، البته فعالیت‌هایی در این زمینه در مرکز انجام شده است، اما از نتایج آن اطلاعی ندارم.
*تاسیس پژوهشکده اقتصاد مسکن که قرار بود با تاسیس در مرکز تحقیقات، اطلاعات به‌روزرسانی شده و شفاف در مورد قیمت و سایر مشخصات معاملات صورت گرفته در آن منتشر شود، در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟
ما الان محلی را به اعضای این پژوهشکده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اختصاص داده‌ایم و این افراد تحت مسوولیت دکتر عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی به‌تدریج در حال استقرار در این مکان هستند و با ورود کارشناسان مربوطه این پژوهشکده آرام آرام در حال شکل‌گیری است. در ساختار جدید مرکز تحقیقات هم ما ۵ پژوهشکده داریم که یکی از این پژوهشکده‌ها، پژوهشکده اقتصاد مسکن است.
*اولویت‌های کاری این پژوهشکده به‌طور مشخص قرار است چه باشد؟
قرار است بانک‌های اطلاعاتی مسکن، راه‌وشهرسازی به‌منظور شفاف‌سازی کلیه اطلاعات موجود در این حوزه در این پژوهشکده استخراج، تهیه و منتشر شود.

*ماموریت‌های اصلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال حاضر چیست؟
ما در کل ماموریت داریم دغدغه‌های کلی وزارت راه‌وشهرسازی را که وزیر در زمان پذیرش مسوولیت خود در این زمینه برعهده گرفته را با عمق و تامل بیشتر و انجام کار کارشناسی متکی بر یک تیم تحقیقاتی به انجام برسانیم و برطرف کنیم.
حوزه‌های کاری ما هم در این زمینه شامل حمل‌ونقل، راه‌ها، مسکن و شهرسازی، ایمن‌سازی، معماری و... است. اولویت ما این است که بتوانیم به صورت کلی با انجام تحقیقات مورد نیاز به سمت توسعه پایدار پیش برویم. آنچه که بتواند ما را به این سمت برساند در زیرمجموعه‌ها و زیرپروژه‌های مختلف متفاوت است.
وقتی ما بهینه‌سازی منابع را در راستای افزایش سهم خود در پیشبرد تکنولوژی و رسیدن به توسعه پایدار مطرح می‌کنیم در واقع به دنبال برداشتن گامی رو به جلو به سمت توسعه پا یدار خواهیم بود.
*بازنگری طرح جامع مسکن در حال حاضر جزو اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی است که به سازمان ملی زمین و مسکن سپرده شده است، با توجه به اینکه سازمان ملی زمین و مسکن بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات مسکن بازوی تحقیقاتی این وزارتخانه است، بهتر نبود مسوولیت این بازنگری بر عهده مرکز تحقیقات قرار می‌گرفت؟
در حال حاضر همکاران ما در بخش معماری و شهرسازی با پروژه بازنگری در طرح جامع مسکن همکاری دارند منتها به صلاحدید وزیر راه و شهرسازی مسوولیت بازنگری به لحاظ تامین منابع بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن سپرده شده است و حتما ملاحظاتی در این زمینه برای این تصمیم از سوی وزیر در نظر گرفته شده است. به این ترتیب اگرچه مرکز تحقیقات در این پروژه محوریت ندارد اما از توان تحقیقاتی این مرکز در بازنگری طرح جامع استفاده می‌شود.

    نظرات