مبادله ۱۰۰ هزارمیلیارد ریال قرارداد تولید برق از انرژی‌های نو

مبادله ۱۰۰ هزارمیلیارد ریال قرارداد تولید برق از انرژی‌های نو

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از مبادله بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد تولید برق از انرژی های نو خبر داد و گفت: قیمت تضمینی خرید برق از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از ۱۷۶ تومان به ۴۴۳ تومان به‌ ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز ؛ هوشنگ فلاحتیان امروز در آئین گشایش ششمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و مولدهای مقیاس کوچک در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: تا ابتدای اسفندماه سال‌ جاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد تولید برق از منابع تجدیدپذیر با بخش خصوصی مبادله شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهارداشت: مبادله بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد تولید برق از انرژی‌های نو با اقدام‌هایی که در طول ۶ ماه برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است، تاکنون ۵۰۰ مگاوات قرارداد با بخش خصوصی مبادله شده و امیدواریم تا پایان سال ۹۳ این نیروگاه‌ها احداث شود.

فلاحتیان ادامه داد: براساس مفاد بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ که محتوای این بند در سال ۱۳۹۳ نیز مورد تایید قرار گرفت، به وزارت نیرو فرصت داده شده که معادل ۱۲۰ هزارمیلیارد ریال برای افزایش بازده نیروگاه‌ها و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی و کاهش تلفات و بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق بیع متقابل قرارداد مبادله کند.

معاون وزیر نیرو افزود: این قراردادها جهت فرهنگ‌سازی در زمینه کاربرد بیشتر برای انرژی‌های خورشیدی برنامه‌ریزی شده، ضمن آنکه قرار است بر روی بام تعدادی از مساجد، مدارس و اماکن عمومی، نیروگاه‌های خورشیدی فعال شوند تا مردم با این نیروگاه‌ها آشنایی پیدا کنند و با تسهیلاتی که در سال آینده پیش‌بینی شده است، کاربرد نیروگاه‌های خورشیدی بیش از پیش بر روی بام منازل ایرانی‌ها توسعه یابد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به‌ دنبال این است که بخشی از نیاز اماکن مسکونی را ازطریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی برطرف کند گفت: قرار است تسهیلاتی به علاقه‌مندانی که می‌خواهند بخشی از انرژی برق خود را به وسیله خورشید تامین کنند، پرداخت شود. اولویت احداث نیروگاه‌ها در مناطقی است که بیشترین پتانسیل بار در کشور را دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه بند ۱۹ قانون بودجه ۹۲ این فرصت را ایجاد کرده است که هر فرد حقیقی و حقوقی که به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام می‌کند، می‌تواند بازگشت سرمایه خود را ازطریق سوخت صرفه‌جویی شده از تولید انرژی به دست بیاورد گفت: سرمایه‌گذارانی که به احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در ایران علاقه‌مند هستند، می‌توانند به سازمان انرژی‌های نو و شرکت توانیر مراجعه کرده و نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند و سرمایه آنان معادل سوخت صرفه‌جویی شده ظرف دو سال پس از راه‌اندازی نیروگاه‌ها برگردانده می‌شود و هیچ ریسکی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

فلاحتیان تصریح کرد: قیمت تضمینی خرید برق از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از ۱۷۶ تومان به ۴۴۳ تومان به‌ ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته و این درحالی است که متوسط قیمت برقی که به مشترکان عرضه می‌شود، ۴۳ تومان به‌ ازای هر کیلووات ساعت است که ۱۶ تومان از این میزان برای هدفمندی یارانه‌ها به مردم برگردانده می‌شود و تنها ۲۶ تومان در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

وی افزود: وزارت نیرو قصد دارد سبد تولید برق را متنوع کند تا همه نیازهای برق کشور در آینده ازطریق سوخت فسیلی تامین نشود. به‌ گفته فلاحتیان، در حال حاضر وابستگی تولید برق به سوخت‌های فسیلی ۹۵ درصد است که با استفاده از گاز، گازوئیل و مازوت صورت می‌گیرد، اما براساس ردیف‌های جدید باید از ظرفیت انرژی بادی، خورشیدی و زغال‌سنگ برای تولید برق استفاده شود.

    نظرات