ضرورت رعایت استانداردها در تولید آسفالت

ضرورت رعایت استانداردها در تولید آسفالت

http://www.bananews.ir/استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در کارگاه‌های راهسازی باید استانداردهای تولید آسفالت به صورت جدی رعایت شود و نظارت لازم بر این موضوع صورت گیرد.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irفریدون مقدس‌نژاد در گفتگو با ایسنا گفت:در بعضی کشورها مثل انگلستان کنترل استاندارد مصالح آسفالت به لحاظ مقاومت به اصطحکاک چرخ و لاستیک خودرو امری اجباری است تا آسفالت در زمان بارندگی با لغزندگی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه برخی از سوانح جاده‌ای در مناطق و شهرهایی که بارندگی زیادی وجود دارد به دلیل لغزندگی سطح جاده‌ه است، تصریح کرد: آسفالت باید اصطحکاک کافی با لاستیک داشته باشد تا زمان بارندگی، خودرو دچار لغزش نشده و مشکل ساز نشود.

مقدس‌نژاد درباره تاثیرات افزایش قیمت قیر اظهار کرد: با افزایش کیفیت مخلوط‌ های آسفالتی و تغییر در دانه‌بندی با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی می‌توان عمر آسفالت‌ها را افزایش داد که همین موضوع تبعات منفی افزایش قیمت قیر را کاهش داده یا از بین می‌برد.

 

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در برخی مناطق به جای آسفالت می‌توانیم به سراغ روسازی بتن رفته یا با کاهش ضخامت لایه آسفالت و اضافه کردن مواد برای افزایش کیفیت آن در مصرف قیر صرفه‌جویی کرد.

در پی افزایش هزینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش اعتبارات این حوزه، وزارت راه نسبت به توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آینده هشدار داده است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت قیر یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژه‌هاست که موجب شده در چهار سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راه‌ها صرف خرید قیر شود.

علی نورزاد ضمن اشاره به فرآیند کاهش بودجه در زیرساخت‌های حمل و نقل طی سال‌های اخیر تصریح کرد که در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راه‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح به خصوص قیر شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه نیز هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان و نبود توازن در توسعه کشور می‌انجامد.

به گفته مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با احتساب قیمت روز سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم ۳۰ درصد از تخصیصی‌های شرکت ساخت و توسعه را شامل می‌شود.

طبق اعلام شرکت ساخت برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزادراه ۴۰۰ تن قیر لازم است که حداقل برای توسعه انواع راهها وزارت راه در سال ۹۳ نزدیک به ۴۰۰ هزار تن قیر لازم دارد که به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جاده‌ها و بهسازی آنها تاثیرگذار می‌گذارد لذا باید مشکل تامین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری به دست پیمانکاران برسد.

در سال گذشته براساس توافق وزارت راه و شهرسازی، معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارت نفت قیر به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شد که در نهایت ۲۲ درصد از قیمت قیر را می‌پرداخت و مابقی بصورت اعتبارات خاص از سوی معاونت نظارت راهبردی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گرفت.

    نظرات