گاز طبیعی مهم‌ترین منبع انرژی جهان خواهد بود

گاز طبیعی مهم‌ترین منبع انرژی جهان خواهد بود

http://www.bananews.ir/شرکت بریتیش پترولیوم در تازه ‌ترین گزارش خود به نام "چشم انداز انرژی ۲۰۳۵" اعلام کرد که انتظار می‌رود گاز طبیعی رو به رشدترین منبع انرژی جهان تا سال ۲۰۳۵ باشد.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irشرکت نفتی بریتیش پترولیوم گزارش داد: پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۳۵ تقاضای گاز طبیعی به طور متوسط سالانه ۱٫۹ درصد افزایش پیدا کند و دیگر منابع انرژی را جا بگذارد.

احتمال می‌رود که این امر به افزایش بهای گاز طبیعی از جمله ال‌ان‌جی بیانجامد. قطر بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان است.

در گزارش بریتیش پترولیوم پیش‌بینی شده که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۳۵ مصرف انرژی جهان ۴۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

احتمالا بیش از ۹۵ درصد این رشد تقاضا از جانب بازارهای نوظهور نظیر چین و هند خواهد بود به طوریکه این کشورها در مجموع حدود یک چهارم تقاضای انرژی جهان را تا سال ۲۰۳۵ به خود اختصاص خواهند داد.

این درحالی است که مصرف انرژی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی انتظار می‌رود به کندی افزایش پیدا کند و در سالهای پایانی این بازه زمانی شروع به کاهش کند.

 

مطمئنا کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به لحاظ مصرف سوخت در حال کارآمدتر شدن هستند و درآمد بیشتری را از واحدهای انرژی خود به دست می‌آورند که به کاهش تقاضای انرژی آنها خواهد انجامید.

انتقال از اقتصاد صنعتی به خدماتی، افزایش یکپارچگی جهانی، تجارت پذیری سوخت در مرز و تداوم ارتقای تکنولوژیکی در کنار حذف یارانه‌های سوخت و سیاست‌های اتخاذ شده برای افزایش کارایی سوخت همگی بیانگر این هستند که شدت انرژی کاهش خواهد یافت.

برای پاسخ به افزایش تقاضای انرژی جهان، ترکیب عرضه در حال تغییر به سمت گاز طبیعی است. سوخت‌های فسیلی همچنان پرمصرف‌ترین منابع انرژی خواهند بود. نفت،‌ گاز و زغال سنگ انتظار می رود که حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد بازارهای انرژی را تا سال ۲۰۳۵ به خود اختصاص دهند و سوختهای غیرفسیلی نظیر انرژی هسته‌ای، انرژی برق‌ آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر هر یک حدود پنج تا هفت درصد بازار را به خود اختصاص خواهند داد. در بین سوختهای فسیلی گاز طبیعی رو به رشدترین مورد است، زیرا به شکل روز افزونی به عنوان جانشین پاک‌تر زغال سنگ برای نیروگاه‌ها و دیگر بخش‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در همین حال پیش بینی می‌شود سهم زغال سنگ به سرعت کاهش پیدا کند. در حال حاضر این سوخت بزرگترین منبع رشد است اما تا سال ۲۰۲۵ انتظار میرود زغال سنگ رشد کمتری را نسبت به نفت در پی داشته باشد و فقط از انرژی برق آبی جلوتر باشد.

افزایش تقاضای انرژی کشورهای در حال توسعه به افزایش قابل توجه آلایندگیهای کربن خواهد انجامید. براساس گزارش بریتیش پترولیوم انتظار می‌رود گاز دی اکسید کربن در جهان به میزان ۲۹ درصد افزایش پیدا کند و بخش عمده‌ای از این افزایش از کشورهای نوظهور خواهد بود اما زمینه‌هایی برای خوش بینی وجود دارد. انتشار کربن نسبت به سطوح سال ۱۹۹۵ در آمریکا به مدد افزایش کارایی انرژی و تغییر نیروگاه‌های زغال سنگی به گاز طبیعی کاهش یافته است.

در مجموع گاز طبیعی انتظار می رود که رو به رشدترین سوخت فسیلی در این بازه زمانی باشد کشورهای خارجی از سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی که در راس آنها هند و چین قرار دارند انتظار می رود ۷۸ درصد رشد تقاضای گاز طبیعی را به خود اختصاص دهند. صادرات ال.ان.جی انتظار می‌رود دو برابر مصرف گاز افزایش پیدا کند که این افزایش سالانه به طور متوسط ۳٫۹ درصد خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود عرضه گاز شیل ۴۶ درصد تقاضای گاز و ۲۱ درصد گاز جهان و ۶۸ درصد گاز تولیدی آمریکا را تا سال ۲۰۳۵ تامین کند. چنین تقاضای بزرگی احتمالا فشار روی قیمت‌های گاز طبیعی از جمله ال.ان.جی را افزایش خواهد داد و قطر احتمالا از این تحولات نفع بسیاری خواهد برد.

ایسنا

    نظرات