پیگیری مسکن اجتماعی برعهده بنیاد مسکن گذاشته شد

پیگیری مسکن اجتماعی برعهده بنیاد مسکن گذاشته شد

http://www.bananews.ir/در سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irعباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - در جلسه‌ای که به مناسبت سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شده بود، اظهار کرد: مسوولیت ساخت مسکن اجتماعی با توجه به سخن امام خمینی (ره) در حوزه مسکن و صحبت مقام معظم رهبری ماموریت، به عهده بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.

وی افزود: این مساله اجتماعی دارای چند ویژگی است که در ابلاغیه روز ۲۱ فروردین امام (ره) ذکر شده است. حضرت امام (ره) در این فرمان موضوع مسکن را یک موضوع و معضل اجتماعی دانستند که انقلاب اسلامی درصدد حل این معضل اجتماعی برآید.

آخوندی در ادامه تاکید کرد: در ژیم منفور پهلوی یکی از مصیبت‌بارترین مسائل اجتماعی مردم معضل مسکن بوده است و بنده هم اعتقاد دارم این مساله یک مساله کاملا اجتماعی است.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره مسکن اجتماعی تاکید کرد: مسکن اجتماعی درواقع مدنظر قرار دادن گروه‌هایی است که در پایین‌ترین سطح درآمدی هستند و این نکته مهم باید مدنظر باشد که چگونه می‌توان مساله و مشکل این افراد را حل کنیم و به کجای آن بپردازیم.

وی افزود: در فرمان امام (ره) تاکید شده مسکنی که ساخته می‌شود باید در مناطق مرغوب و قابل سکونت باشد.

آخوندی با بیان این‌که فرمان امام خمینی به تقسیم کار میان مردم و دولت توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: اساسا کار ساخت باید توسط مردم انجام شود و دولت نیز وظیفه تامین زیربنا را دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همه افرادی که توانایی تامین مصالح ساختمانی را دارند باید به دولت کمک کنند به طوری که در تقسیم کار مدنظر امام (ره) کل کار را توسط نهادهای مردمی انجام می‌شود و وظیفه دولت تامین عوامل زیربنایی است.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که بتوانیم وظایف روشنی را بین دولت و نهادهای عمومی تعریف کنیم و به تاکید امام خمینی (ره) که می‌فرماید باید طرح‌های عمومی را مدنظر قرار دهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

آخوندی در ادامه درباره مسکن مهر افزود: مشکل من با ساخت مسکن مهر این بود که این واحدها در جاهایی ساخته شده‌اند که قابل سکونت نبوده‌اند و بزرگترین مشکل در این زمینه آن بود که مردم از مدیریت ساخت خارج شدند و دولت با یک ساخت و ساز بسیار وسیع روبرو شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر تاکید کرد: من به فقری که در مسکن مهر وجود دارد و مشکلات خدمات زیر بنایی و روبنایی در این بخش اعتراض دارم ولی همچنان ما به تعهدات دولت پایبند هستیم و در جلسه‌ای که با بانک مسکن داشتیم اعلام شد فروش اقساطی بیش از یک میلیون واحدهای مسکونی مسکن مهر آغاز شده و برنامه‌شان برای سال جدید فروش اقساطی ۷۰۰ هزار واحد ادامه دارد و بخش کمی برای سال ۹۴ باقی خواهد ماند.

وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ در حالی که اگر ما به سیاست‌هایی در فرمان امام (ره) و ابلاغیه مقام معظم رهبری بود توجه داشتیم و سیاست‌های ابلاغی فرمان ۴۴ را مدنظر قرار می‌دادیم باید هر جایی که مردم می‌توانستند در آن زمینه کار کنند، دولت از آن قسمت فاصله بگیرد ولی در مقوله مسکن مهر دولت وارد ساخت دو میلیون واحد مسکونی شد که این کار اشتباه بود.

وی تاکید کرد: دولت باید از درگیر شدن مستقیم در ساخت و ساز فاصله گیرد به طوری که زمینه ساز و پشتیبان در این بخش باشد.

آخوندی با بیان این‌که مساله مسکن یک معضل اجتماعی است اظهار کرد: ما نمی‌توانیم تصور کنیم که مساله مسکن گروه‌های کم درآمد مستقل از مسائل بهداشت، اشتغال و ... این گروه‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره بحث تمرکززدایی تصریح کرد: سال‌هاست که ما در مورد تمرکزدایی بحث می‌کنیم و در هشت سال گذشته هم در این بخش بحث‌های فراوانی شده است. در ابتدای انقلاب جمعیت تهران حدود سه میلیون نفر بود و تمام طرح‌هایی که در تهران طراحی شد جمعیت حدود هفت میلیون نفر را مدنظر قرار داد اما تعداد خانه‌هایی که در تهران ساخته شده حدود ۱۲ میلیون نفر را در خود جا می‌دهد. همچنین این تمرکز جمعیت در تمام شهرهای بزرگ مثل اصفهان، شیراز، تبریز و ... هم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: سهم زمین در بخش مسکن به شدت افزایش پیدا می‌کند وظیفه ما این است که امکانات زندگی را در سراسر کشور با یک رفاه خوب تامین کنیم.

آخوندی در ادامه درباره اولویت‌های بحث مسکن اظهار کرد: در بحث مسکن حتما باید عدالت جغرافیایی و امکانات زیستی را مدنظر قرار دهیم و مقوله مسکن را در کنار دیگر مسائل اجتماعی ببینیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بنیاد مسکن یکی از نهادهایی است که با حاشیه‌های کم و سیاست‌های خوب به وظایف خود عمل کرده است به طوری که بعد از زلزله رودبار و منجیل که بزرگترین زلزله در کشور بوده و حدود ۲۲۰ هزار واحد مسکونی آسیب دید‌ه‌اند بنیاد مسکن با حجم بزرگ بازسازی در کوتاه‌ترین مدت به این شهرها کمک کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره مباحث هادی و بازسازی مسکن روستایی تصریح کرد:‌ در سال ۱۳۷۲ هنگام نوشتن برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران بحث هادی و بازسازی مسکن روستایی تدوین شد که این طرح‌ها در آن زمان طرح‌های نوین بودند که خوشبختانه امروز ما شاهد آمار خوب و امید بخشی در زمینه این طرح‌ها هستیم.

آخوندی خاطرنشان کرد:‌ ما باید با نگاه کلی نگری به مسائل روستایی داشته باشیم و اگر بخواهیم مسائل روستایی را تک تک نگاه کنیم به مشکلات مدیریتی برمی‌خوریم.

وی در ادامه افزود: امیدوارم بنیاد مسکن در بحث مسکن اجتماعی بتواند به خوبی پیش رود و مسائل را پیگیری کند به طوری که این واحدها باید در نقاط قابل سکونت ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که اگر بنیاد مسکن بتواند مساله مسکن اجتماعی و بهسازی بافت‌های فرسوده را در کنار هم تلفیق و به سرانجام برساند ما به دو هدف بزرگ در کنار هم دست پیدا کردیم.

آخوندی در ادامه گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور در وضعیت رکود تورمی است و دولت تدبیر و امید، دولت را با تورم حدود ۴۴ درصد و رکود فراوانی تحویل گرفت که در این مدت کوتاه توانست تورم را متوقف کند.

وی گفت: امیدواریم که بتوانیم بحث مسکن را به صورت کلی فعال کنیم و این بخش را از رکود به وجود آمده خارج کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: من هم به نوبه خودم مبلغی را به حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) کمک می‌کنم و چک این مبلغ را به آقای علیرضا تابش - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - تقدیم می‌کنم.

 

ایسنا

    نظرات