ترکیب مسکن اجتماعی با بخش بهسازی بافت‌های فرسوده و شهری

ترکیب مسکن اجتماعی با بخش بهسازی بافت‌های فرسوده و شهری

http://www.bananews.ir/وزیر راه تصریح کرد: به نظر من مسکن اجتماعی باید با بخش بهسازی بافت‌های فرسوده و شهری ترکیب شود و با توجه به این که بنیاد مسکن تجربه‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد باید برای اجرای سیاست‌های عمومی به کمک مردم بیاید.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران درباره مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است چرا که براساس این سیاست‌ها مداخله دولت نباید وجود داشته باشد که ما شاهد حداکثر مداخله دولت هستیم؛ همچنین تاکید شده بود که مکان‌یابی صحیح و قابل سکونت صورت بگیرد که بعضا این محل‌ها قابل سکونت نیست.

وی افزود: براساس این سیاست‌ها، باید مسکن را خود مردم بسازند و دولت زمینه ساخت و خدمات زیربنایی را تامین کند اما در مسکن مهر این اتفاق نیفتاد و من باید این موضوع را با شفافیت کامل اعلام کنم تا دیگر اشتباه نشود.

وزیر راه و شهرسازی درباره مسوولیت مسکن اجتماعی که به بنیاد مسکن واگذار شد گفت: امروز ۲۱ فروردین روز تاریخی صدور فرمان امام (ره) در تشکیل حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. حضرت امام (ره) در همان زمان فرمودند که مساله مسکن یک مساله اجتماعی است که به کمک مردم و با هدایت و حمایت دولت و ایجاد تاسیسات زیربنایی انجام شود تا مردم بتوانند خانه‌دار شوند.

آخوندی تاکید کرد: آنچه من از مسکن اجتماعی تصور دارم در واقع بازگشت به فرمان امام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در این فرمان مسکن گروه هدف که به عنوان پایین‌ترین گروه درآمدی مدنظر است تامین شود.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ انتخاب مسکن باید در محله‌های قابل سکونت باشد و در مجموع اساسا این که شهرها به محله‌های فقیرنشین و عیان نشین تقسیم بندی شوند یک سیاست طبقاتی است که اساسا از سوی رهبری و سیاست‌های تعالی دولت مردود ست.

آخوندی در ادامه درباره طرح هادی روستایی خاطرنشان کرد: من با صحبت‌هایی که با رییس بنیاد مسکن داشتم، تاکید کردم که ما باید به گفتمان امام (ره) در زمینه بحث مسکن اجتماعی برگردیم به طوری که قاعدتا در دولت باید جهت تامین منابع مالی، تامین تاسیسات زیربنایی و کمک‌های بانکی سیاست گذاری کنیم.

وی افزود: بنیاد مسکن هم به عنوان نهادی که مسوولیت این امر را به عهده می گیرد، باید گروه‌های هدف را شناسایی کند و این شناسایی هم به شکل اقتصادی و هم در پهنه شهرها انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره تقسیم‌بندی وظایف بین دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: با قبول مسوولیت بخش مسکن اجتماعی از طرف بنیاد باید اعتبارات مورد نیاز اعلام شود و از سوی دیگر فعال کردن نهادهای عمومی اعم از خیرین خانه‌ساز، شهرداری و انواع انجمن‌هایی که علاقه‌مند هستند به امر خانه‌سازی؛ به طور کلی بنیاد باید بخش همکاری با مردم را ساماندهی کند.

آخوندی در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنیم از طریق فعال کردن شهرداری‌ها و شورای شهر می‌توانیم بحث مسکن اجتماعی را به دل جامعه بازگردانیم به طوری که همه جامعه را درگیر آن کنیم.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت‌ها به طور دقیق بررسی شوند تا پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور مشخص شود و برآورد اولیه این است که حدود یک برنامه ۱۰ ساله برای ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی برنامه طراحی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با مطالعه دقیق‌تری که در آینده بنیاد مسکن اعلام می‌کند آمار دقیق‌تری اعلام خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اجاره بها در آینده گفت: نشانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی در جامعه بسیار آرام است و روند تندی پیش‌بینی نمی‌شود.

آخوندی تاکید کرد: تمام شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده این است که هیچ تلاطمی در بازار پیش بینی نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امام (ره)، مقام معظم رهبری و دولت همگی نظر بر این دارند که دولت نباید بیهوده در بازار مداخله کند.

وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن پاک هم گفت: در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران داشتیم طرح بازنگری مسکن پاک را مطرح کردیم و پیش نویس‌هایی در این زمینه تهیه شده که امیدواریم در آینده اجرایی شود.

 

ایسنا

    نظرات