خانه‌دار شدن با حداقل ۱۰۰ میلیون!

خانه‌دار شدن با حداقل ۱۰۰ میلیون!

http://www.bananews.ir/افزایش میزان وام مسکن به ۳۵ و ۵۰ میلیون تومان هم کمک چندانی به خانه‌دار شدن مردم و زوج‌های جوان نکرده و همچنان دغدغه خانه‌دار شدن برای مستاجران باقی مانده چراکه با احتساب دریافت وام مسکن، حداقل آورده برای خرید کوچکترین واحد آپارتمانی در پایین شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irبا توجه به افزایش میزان سقف تسهیلات مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان، با بررسی قیمت خانه از شمال، جنوب و مرکز شهر تهران می‌توان نتیجه گرفت که این میزان وام مسکن درصد ناچیزی از مبلغ تمام شده یک آپارتمان کوچک در تهران را تامین می‌کند.

 

بررسی میدانی از میزان قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که قیمت یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در شمال تهران حدود ۳۵۰ میلیون تومان، در مرکز شهر حدود ۲۰۰ میلیون تومان و در جنوب تهران حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.

حال می‌توان محاسبه کرد با احتساب دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی، متقاضیان باید برای خرید یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در شمال تهران حداقل ۳۱۵ میلیون تومان آورده داشته باشند و زوج‌های جوان هم که برای اولین بار می‌توانند از وام‌های ۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند باید ۳۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند.

همچنین برای خرید یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در مرکز شهر تهران نیز باید حداقل ۱۶۵ میلیون تومان آورده از سوی متقاضی باشد و زوج‌های جوان هم با احتساب دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی باید ۱۵۰ میلیون تومان نقد داشته باشند.

بر این اساس متقاضیان خرید یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در جنوب شهر تهران نیز با احتساب دریافت وام ۳۵ میلیونی حداقل باید ۹۵ میلیون تومان آورده داشته باشند و زوج‌های جوان هم به غیر از دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی باید ۸۰ میلیون تومان سهم آورده شخصی داشته باشند.

البته متقاضیان برای دریافت هر یک از این وام‌ها باید برای خرید اوراق مشارکت بانک مسکن از طریق فرابورس حدود پنج و هشت میلیون تومان به عنوان کارمزد بپردازند که سهم قابل توجهی از این وام را دربر می‌گیرد؛ در واقع باید به سهم آورده متقاضیان این مبلغ را هم اضافه کرد؛ بنابراین کمترین میزان آورده برای خرید کوچکترین خانه در جنوب تهران ۱۰۰ میلیون تومان است.

این مسئله در حالی است که افزایش میزان تسهیلات بانکی یکی از راه حل‌های مهمی است که کارشناسان به آن توجه ویژه‌ای دارند اما با توجه به قیمت‌های بالا در بازار مسکن قدرت خرید متقاضیان همچنان کم است و مبلغ وام فعلی برای خانه‌دار شدن در کلان‌شهرها کافی نیست که اغلب کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار مسکن نیز به آن اذعان دارند.

در این باره مجتبی بیگدلی - رییس انجمن انبوه‌سازان تهران به ایسنا می‌گوید افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵ و ۵۰ میلیون تومان تاثیری در افزایش قیمت خانه یا روند خانه‌دار شدن ندارد چراکه این مبلغ حدود ۱۰ درصد از هزینه‌ یک واحد مسکونی در تهران را تامین می‌کند و برای کمک خرید یک واحد مسکونی در تهران حداقل ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است.

همچنین عطاءالله آیت‌الهی یکی از کارشناسان مسکن نیز تاکید دارد که خرید خانه در شهرهای بزرگ با ۵۰ میلیون تومان غیر ممکن است و باید متقاضیان پس‌انداز و آورده زیادی داشته باشند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز معتقد است: وام ۳۵ میلیون تومانی خرید خانه ۱۲ درصد هزینه مسکن را در شهرهای بزرگ همچون تهران را تامین می‌کند و این مبلغ وام ۱۰ سال پیش مردم را صاحبخانه می‌کرد.

حال با گذشت چهار ماه از زمان تصویب افزایش سقف تسهیلات بانکی، آمارهای خرید و فروش خانه نیز حاکی از آن است که افزایش سطح تسهیلات بنا به پیش‌بینی‌ها نتوانسته کمک چندانی به خانه‌دار شدن مستاجران کند؛ به این ترتیب همچنان تامین سقف بالای سر، یک دغدغه بزرگ برای افراد جامعه به حساب می‌آید.

 

ایسنا

    نظرات