تابستان آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه/ تنها ۷ درصد مساحت آب باقی مانده‌است

تابستان آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه/ تنها ۷ درصد مساحت آب باقی مانده‌است

http://www.bananews.ir/مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تابستان امسال را آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه دانست و خواستار عزم جدی مردم و مسئولان برای حفظ این تالاب با ارزش بین‌المللی شد.

به گزارش بنانیوز(Bananews.irحسن عباس‌نژاد بعد از ظهر یکشنبه در جلسه مشترک ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه و کارگروه استانی مدیریت حوضه آبریز دریاچه با اشاره به سرعت رو به رشد خشک شدن دریاچه ارومیه، افزود: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا تابستان سالجاری انجام نشود متاسفانه جنوب دریاچه را نیز از دست خواهیم داد و امیدها برای احیا کمرنگ تر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون در مرحله تنش آبی در کشور بوده و طی ۱۳ سال آینده، شاهد وقوع بحران آب خواهیم بود، اظهار داشت: انتقال آب به جزایر و تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه برای حفظ ذخایر ژنتیکی و حیات وحش موجود در جزایر ضروری بوده همچنین کانون ریزگردهای داخلی در حال رشد بوده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای احیای تالابهای حاشیه دریاچه ارومیه طی یک دوره ۳ ساله با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شده است، ادامه داد: همچنین ۲۰۰ کیلومتر لایروبی انهار سنتی انجام و ۳۰۰ میلیارد ریال برای استقرار سیستم‌های تصمیم یاب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.

عباس‌نژاد بر لزوم ایجاد ایستگاههای هیدرومتری در مصب رودخانه‌های آذربایجان غربی منتهی به دریاچه ارومیه تاکید و با بیان اینکه سال گذشته ۲ ایستگاه خریداری و هم اکنون در حال نصب تجهیزات است، عنوان کرد: حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تعیین ظرفیت پوشش گیاهی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، تجهیز یگان‌های حفاظتی، ایجاد ایستگاه‌های سنجش ریزگردهای نمکی و ایجاد سطوح آبگیر در جزایر دریاچه ارومیه باید اجرایی شود.

وی از وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد و اذعان داشت: با توجه به مشکلات پیش رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و در حال حاضر ۲٫۳ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم ۷ درصدی را به خود اختصاص داده که به این معناست، ۹۳ درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه ۴۰۰ گرم در هر لیتر است که تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.

وی اظهار داشت: ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگردها، خروج حیات وحش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تاثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه های جانوری بخشی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه در طی چندین سال اخیر است.

رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه گفت: دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ به عنوان پارک ملی و در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های جهان به ثبت رسیده و جدیدا رتبه یک جهان در شورترین دریاچه را به خود اختصاص داده و این بیانگر اهمیت برای نجات این دریاچه و سرمایه ملی را دو چندان می کند.

رحیم حب نقی در ادامه افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دکتر حسن روحانی با پیگیری های زیادی که در ابتدای دوره آن‌ها را وعده داده بود به آن عمل کرده و این وظیفه بر دوش تک تک آحاد جامعه و دستگاه های اجرایی می باشد.

وی با اشاره به نقش دانشگاه و دانشگاهیان در احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: باید شرایطی فراهم آید تا تمامی دانشگاه‌های استان به خصوص دانشگاه ارومیه به رسالت ملی و تاریخی خود عمل نماید و از هیچ تلاشی برای نجات این دریاچه دریغ ننماید.

رئیس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: نقش بشر در تخریب محیط زیست غیرقابل انکار است و توسعه بیش از حد کشاورزی و مصرف بی رویه آب در ۱۵ سال گذشته باعث ایجاد تنش در دریاچه ارومیه شده و ما امروز شاهد از بین رفتن این سرمایه عظیم ملی هستیم.

 

مهر

    نظرات