برگزاری پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان

برگزاری پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان

http://www.bananews.ir/پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه، ۳ و ۴ اردیبهشت ماه امسال به همت جهاد دانشگاهی استان کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز ؛ دکتر رضا کامیاب مقدس، رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان با اعلام این خبر افزود: پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه توسط پژوهشکده زلزله و سوانح طبیعی جهاد دانشگاهی استان کرمان و با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و صنعتی، سازمانها و دستگاه‌های مرتبط با مقوله زمین لرزه و ساختمان از جمله دانشگاه شهید باهنر، شهرداری و استانداری کرمان، انجمن سازه‌های فضاکار ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: این کنفرانس بزرگترین همایش ملی کشور در زمینه مهندسی سازه و زلزله است و شرکت کنندگان این کنفرانس در ۵ سالن ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان به طور همزمان مقالات خود را ارائه می‌کنند.

کامیاب مقدس گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی همه جانبه دستاوردهای علمی متخصصان کشور در زمینه مهندسی سازه و زلزله و ارتباط مسؤولان اجرایی با آخرین دستاوردهای علمی آنهاست.

وی با بیان این که کنفرانسهای ملی زلزله و سازه یکی از معتبرترین کنفرانس‌های تخصصی در سطح ملی است که از سال ۸۹ به صورت مستمر برگزار می‌شود، اظهار کرد: این همایش با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشگاهیان مواجه شده است و هر سال بیش از دو و نیم برابر سال قبل اصل مقالات به دبیرخانه کنفرانس ارائه می‌شود.

دبیر پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه خاطرنشان کرد: طراحی لرزه‌ای مبتنی بر عملکرد سازه‌ها، روش‌های به‌سازی و مقاوم سازی سازه‌ها، بهینه سازی لرزه‌ای سازه‌ها، مدلسازی و تحلیل دینامیکی سازه‌ها و عیب یابی لرزه‌ای سازه‌ها، کنترل لرزه‌ای سازه‌ها، تحلیل قابلیت اطمینان لرزه‌ای سازه‌ها، اثر زلزله بر سازه‌های بنایی، ارزیابی و مدیریت خطرپذیری لرزه‌ای و آسیب پذیری و به‌سازی شریان‌های حیاتی از جمله محورهای این دوره از کنفرانس ملی زلزله و سازه است.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان برپایی کارگاه آموزشی سازه‌های فضا کار، نمایشگاه کتاب مرتبط با گرایش‌های مهندسی عمران و معماری و رونمایی از نرم افزارهای مرتبط با مهندسی سازه را از برنامه‌های جانبی این کنفرانس عنوان و تصریح کرد: در پنجمین کنفرانس ملی سازه و زلزله، ۴۳۰ شرکت کننده از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند، تاکنون ۴۶۳ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد، ۱۴۳ مقاله پذیرفته شده است که به صورت شفاهی و پوستر ارائه می‌شود.

کامیاب مقدس با بیان این که در این کنفرانس متخصصان، اعضای هیات علمی و دانشجویان از سراسر کشور حضور دارند، یادآور شد: مقالات برگزیده پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در مجله Asian Journal of Structural Engineering به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: مقالات واصله به دبیرخانه کنفرانس در قالب دو جلد به طبع رسیده و مقالات مزبور به دو صورت شفاهی و پوستری طی روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت ماه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان کرمان و به صورت همزمان در ۶ سالن توسط محققان ارائه می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان افزود: همچنین طی برگزاری این کنفرانس شرکت کنندگان مفتخر هستند از سخنرانی ۱۰ تن از استادان بین‌المللی این رشته که به عنوان سخنران کلیدی در این کنفرانس شرکت کرده‌اند، برخوردار شوند.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان آغاز ساخت میز لرزه و برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی را از جمله برنامه‌های امسال جهاد دانشگاهی استان کرمان اعلام و اظهار کرد: در کشور ما هر روز زلزله رخ می‌دهد و استان کرمان هر روز شاهد زمین لرزه است، با این وجود، زلزله جزئی از زندگی روزمره ماست و برای زیستن در چنین شرایطی باید راهکارهای خاصی اتخاذ کنیم.

کامیاب مقدس افزود: در زمینه سازه‌های فضاکار در ایران پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده و تعداد استادان و متخصصان این زمینه روز به روز زیاد می‌شود و پروژه‌های متعددی با کیفیت عالی در حال اجراست و جهاد دانشگاهی کرمان با این رویکرد، گام‌های مهمی را در این راه برداشته و حامی فعالیتها در این زمینه و مشوق کار است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: امروز با پیشرفت علوم و فناوری، نیاز و خواسته‌های جدیدی در زمینه مهندسی سازه بروز کرده است و استفاده از دهانه‌های بزرگ بدون ستون میانی در سازه‌های گوناگون در دنیا و همچنین در ایران از اهمیت زیادی برخوردار شده است، به طور کلی طی دو قرن اخیر، استفاده از سیستم‌های سازه‌ای سبک و جدار نازک گسترش یافته است.

کامیاب مقدس افزود: در حوزه مهندسی سازه، سیستم‌های جدید سازه ای برای ساخت سازه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، علاوه بر ایجاد سطح ایمنی بالاتر و عملکرد بهتر در برابر بارهای استاتیکی یا دینامیکی وارد به سازه، با کاهش زمان اجرا، صرفه جویی در انرژی و کاهش حجم مصالح مصرفی، صرفه اقتصادی بیشتری را به ارمغان می‌آورند.

دبیر پنجمین کنفرانس ملی زلزله و سازه گفت: توسعه روزافزون علوم و فناوری در شاخه‌های مختلف مهندسی عمران، هماهنگی جامعه علمی و مهندسی کشور با این پیشرفتها و به اشتراک گذاری دستاوردها را ضروری می‌کند و از این رو با توجه به پتانسیل‌های فراوان جهاد دانشگاهی استان کرمان در زمینه‌های علمی و تحقیقی در کشور و همچنین تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته چندین دوره کنفرانس ملی مصالح و سازه‌های نوین در کرمان برگزار شده است.

    نظرات