محیط زیست زیر بار تخلیه آب هورالعظیم نرود

محیط زیست زیر بار تخلیه آب هورالعظیم نرود

http://www.bananews.ir/شمسایی تاکید کرد: می‌دانید که هر چاه نفت حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال آینده در آن نقطه فعالیت خواهد کرد و تا این مدت، مجموعه نفت می‌خواهند که آب وارد این نقاط نشود که این امر، اکوسیستم منطقه را بر هم می‌زند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،مدیرعامل سازمان و آب و برق خوزستان به فعالیت مجموعه نفت در تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: قرار بود منطقه‌ای که برای فعالیت‌های نفتی در نظر گرفته شده، از آب تخلیه و آب به نقطه دیگری منتقل شود که ظاهرا با تغییر وزیر نفت، آقای زنگنه مخالف احداث سیفون توسط نفت است.

 محمدرضا شمسایی در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: گویا مجموعه محیط زیست مجوز فعالیت در این منطقه را به نفت داده است.

 

وی تصریح کرد: محیط زیست نباید زیر بار تخلیه آب نقاطی از تالاب هورالعظیم برود تا چاه نفت زده شود.

شمسایی تاکید کرد: می‌دانید که هر چاه نفت حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال آینده در آن نقطه فعالیت خواهد کرد و تا این مدت، مجموعه نفت می‌خواهند که آب وارد این نقاط نشود که این امر، اکوسیستم منطقه را بر هم می‌زند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است جلسه‌ای در خصوص مسایل نفت برگزار شود، چرا که ذی‌نفعان در این موضوع، ۵ ارگان بوده که نفت و نیروهای مسلح از جمله آن هستند.

شمسایی درباره طرح سامان‌دهی زه‌آب‌های کشاورزی غرب اهواز نیز توضیح داد: این طرح به طور کامل مطالعه و به وزارت نیرو ارسال شده است ولی بحث این است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی در استان، تکلیف زه‌آب‌ها چیست؟

وی ادامه داد: اعتبار مورد نظر شبکه‌های آبیاری سطحی، فرعی و شبکه آبیاری اصلی در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی ، ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به زهکش‌های سراسری و ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مورد نیاز شبکه‌های اصلی است. ابتدا باید شبکه‌های آبیاری اصلی اجرا شود تا شبکه فرعی اجرایی شود که حدود ۲۱۳ هزار هکتار می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: مقرر شده جلسه‌ای در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شود و اعداد و ارقام عنوام شده، بررسی شود. در خصوص زهکش‌ها نیز باید قبل از سفر ریاست جمهور به استان، طرح به طور کامل به اطلاع ارسال می‌رسید و در کنار اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، اعتبارات زهکش‌ها نیز تامین می‌شد، لذا باید برای منابع آن فکری شود.

شمسایی در ادامه در خصوص ساماندهی زه‌آب کشاورزی غربی اهواز گفت: واحدهای غربی و پایین‌دست اهواز در گذشته زه‌آب خود را در پیچ کوشک و در عراق تخلیه می‌کردند که این موضوع مورد اعتراض عراق قرار گرفت و پس از آن این واحدها موظف شدند زه‌آب را از آب منطقه جمع‌آوری کنند که این اقدام منجر شد که آنها زه‌آب این واحدها را در همان منطقه، قبل از مرز در داخل کشور و در منطقه‌ای وسیع منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه اکنون به تالابی شبیه شده و به نام تالاب ناصری معروف شده است، ایجاد تالاب ناصری خیانتی بوده که انجام شده است و باید سریعا آن را خشک و به یک کانال تبدیل کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: انتقال آب به این منطقه موجب شده زمین‌های آن به زیر آب برود، بنابراین خشک کردن این آبگیر بسیار ضروری است.

شمسایی اظهار کرد: از جمله اقداماتی که با آن مخالفیم تغییر اراضی کشاورزی به مزارع پرورش ماهی است.

وی در ادامه با توجه به گزارشی که سرپرست معاونت آب‌رسانی سازمان آب و برق در خصوص روند پیشرفت طرح آبرسانی غدیر در خوزستان ارایه کرد، گفت: برای تکمیل طرح‌آبرسانی غدیر، ۵۰ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، ۳۵ میلیارد تومان از محل نقدینگی و ۱۶ میلیارد تومان از اعتبارات قبلی خود، در دست داریم که این منابع در مقابل نیازهای مالی پروژه، تقریبا صفر است!

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: دو راه استفاده از اوراق مشارکت و فایناس خارج باری تامین منابع مالی این طرح وجود دارد که با توجه به این‌که اوراق مشارکت ما را بدهکار می‌کند و عاقلانه نیست یک پروژه مهم و ضروری برای تامین آب شرب مردم به اوراق مشارکت بند شود و از طرف دیگر معلوم نیست که محقق می‌شود یا خیر، بنابراین تنها راه، استفاده از فایناس خارجی است.

شمسایی افزود: با توجه به این‌که ۴۶ درصد هزینه‌های پروژه به ورق و لوله اختصاص داده می‌شود باید از فایناس استفاده کنیم و فایناس به نفع پروژه است و راه دیگری از آن برای تامین منابع مالی نداریم.

 

ایسنا

    نظرات