شرایط بتن ریزی در فصل گرما

شرایط بتن ریزی در فصل گرما

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، شرایط ویژه بتن ریزی در این فصل باید رعایت شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، مهندس امیر متینی فرد افزود: با توجه به اینکه دمای بتن تولیدی حداکثر بایستی ۳۲ درجه سانتیگراد باشد، لذا در فصل گرم و با بالا رفتن دمای هوا و در نتیجه مصالح سنگی (شن و ماسه) پشت دستگاه تولید بتن و آب مصرفی، امکان افزایش دمای بتن وجود دارد.
وی تصریح کرد: در چنین مواردی باید با کاهش دمای آب توسط دستگاه های چیلر در محل تولید و یا اضافه کردن یخ به آب مصرفی، همچنین خنک کردن مصالح سنگی با آب پاشی مکرر یا قرار دادن پوشش موقت برزنت روی مصالح، بایستی دمای مصالح سنگی پایین تر نگهداری شود.
متینی فرد گفت: دمای سیمان مصرفی در بتن باید در سیلوها با چرخش مداوم و هوادهی به سیمان پایین نگه داشته شود، همچنین فراموش نکنیم در بدو ورود سیمان به کارخانه نباید آن را استفاده کرد، چرا که دمای سیمان بشدت بالا خواهد بود باید دمای آنرا کنترل و سیمان خنک به داخل دیگ اضافه شود.
رئیس نظام مهندسی ساختمان یادآور شد: در زمان حمل بتن باید پوشش چتائی در بدنه بیرونی تراک میکسر به عنوان حفاظ حرارتی کشیده و در محل تولید بتن نیز پوشش مرتبا مرطوب شود تا گرمای بدنه فلزی تراک میکسر به بتن منتقل نشود، چرا که باعث بالا رفتن دمای بتن می گردد.
متینی فرد تصریح کرد: در محل اجرا نیز باید میلگرد و قالب با پاشیدن آب قبل از بتن ریزی خنک شود تا دمای بتن اجرا شده افزایش پیدا نکند.

    نظرات