بانک ها تسهیلات بهسازی مسکن روستایی را پرداخت نمی کنند

بانک ها تسهیلات بهسازی مسکن روستایی را پرداخت نمی کنند

http://www.bananews.ir/رییس گروه نظام فنی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: تسهیلات بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی کشور از سوی بانکهای عامل پرداخت نمی شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،اکبر کلانتری افزود: عدم پرداخت تسهیلات بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی توسط بانکهای عامل اجرای برنامه های مدون شده در این بخش را با تاخیر مواجه کرده است.

 

وی یادآور شد: وضعیت نابسامان تامین اعتبارات موجب شده حتی تسهیلات بهسازی مسکن روستایی مربوط به سالهای ۹۱ و ۹۲ نیز دریافت نشود.

کلانتری تاکید کرد: توسعه روستاها و ماندگاری روستاییان در محل زندگی خود در گرو تامین زیرساختهای لازم به ویژه فراهم کردن مسکن مقاوم روستایی است و بی توجهی به این امر آسیب جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده دربازه زمانی ۸۳ تا ۹۳ سالانه ۲۰۰ واحد مسکونی روستایی در کشور باید بااستفاده از تسهیلات بانکی بهسازی و مقاوم سازی می شد.

رییس گروه نظام فنی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در صورت تصویب نهایی، سقف تسهیلات بهسازی و مقاوم سازی هر یک از واحدهای مسکونی روستایی از ۱۲۰ میلیون ریال به ۱۸۵ میلیون ریال افزایش خواهد یافت.

وی، خلاهای قانون نظام فنی روستایی را از چالش های پیش رو در پیشبرد فعالیت ها در این بخش برشمرد و اظهار داشت: قانون فعلی نظام فنی روستایی آنگونه که باید و شاید جامع و کامل نیست و بازنگری و ساماندهی آن نتایج بهتری درپی خواهد داشت.

کلانتری با بیان این که هم اکنون بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور مقاوم سازی شده است، افزود: از مجموع چهار میلیون واحد مسکونی هدف گذاری شده تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شده است. وی یادآور شد: واحدهای مسکونی روستایی یاد شده بر اساس مقررات ملی مقاوم سازی شده و بررسی های نشان می دهد پس از وقوع زلزله های اخیر در مناطق روستایی کشور ساختمایی که توسط ناظران فنی روستایی مقاوم و بهسازی شده اند خسارات و تلفات جانی نداشته اند.

وی گفت: مطمئن هستیم واحدهای مسکونی روستایی که توسط گروه نظام مهندسی بهسازی و مقاوم سازی شده اند در برابر زلزله ایمنی بالاتری دارند.

کلانتری، همچنین عدم فرهنگ سازی و ترویج نشدن نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در میان روستاییان را از دیگر موانع مهم تحقق برنامه های این بخش اعلام و اظهار داشت: با وجود مشارکت و همکاری فعالانه ناظران فنی این مهم به خوبی در روستاها نهادینه نشده و هم اکنون ۱۲ هزار ناظر فنی کاردان و کارشناس در ۱۳۰۰ دفتر فنی در مناطق روستایی سراسر کشور بر امر ساخت و ساز واحدهای مسکونی نظارت می کنند.

 

ایرنا

    نظرات