خانه‌دار کردن مردم در طرح و نظر باقی مانده است

خانه‌دار کردن مردم در طرح و نظر باقی مانده است

http://www.bananews.ir/۱۰ ماه از آغاز فعالیت مسئولان مسکنی دولت یازدهم و مطرح شدن طرح‌های مختلف برای خانه‌دار کردن مردم از جمله مسکن اجتماعی، حمایتی، مشارکتی، پاک، رهن ثانویه، صندوق پس‌انداز، لیزینگ مسکن و ... می‌گذرد اما هنوز هیچ یک از طرح‌ها نهایی نشده و در حد طرح و نظر باقی مانده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاز آنجاکه مسئله مسکن و خانه‌دار کردن افراد جامعه به عنوان یک مسئله مهم اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود و طی سال‌های متمادی دولت‌های مختلف سعی کردند با مطرح کردن طرح‌های مختلف از مشکلات این بخش بکاهند و به خانه‌دار کردن مردم کمک کنند هنوز هم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

بعد از مطرح شدن طرح مسکن مهر از سوی دولت نهم و دهم با هدف کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه، از این طرح به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکنی در طول دهه‌های اخیر یاد شده است که با روی کار آمده دولت یازدهم طرح‌های دیگری هم از قبیل مسکن اجتماعی، حمایتی، مشارکتی، مسکن پاک و ... بارها از سوی مسئولان مطرح شد اما هنوز جزئیاتی برای هیچ یک از این طر‌ح‌ها عنوان نشده و وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است که این طرح‌ها درحال بررسی هستند و هنوز هیچ یک نهایی و ابلاغ نشده است.

البته از آغاز فعالیت دولت یازدهم دو موضوع در بخش مسکن به نتیجه رسید؛ افزایش مبلغ وام مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان و ادامه مذاکرات برای افزایش این مبلغ به میزان ۵۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی و جمع‌بندی شدن پرونده مسکن مهر و تحویل این واحدها تا پایاین سال آینده.

اما طرح‌های که برای خانه‌دار کردن مردم مطرح شدو البته نهایی نشده و جزئیات مصوبی ندارد، بر اساس آنچه مسئولان مربوطه توصیفشان کرده‌اند بدین شرح است:

طرح مسکن اجتماعی:

بر خلاف اکثر طرح‌های دیگر که برای اقشار کم‌در آمد مدنظر است، این طرح برای دهک‌های متوسط است و متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر در نظر گرفته شده و برای خانوارهایی که فرزند دارند به ۷۰ متر می‌رسد و قرار است این واحدها به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

تفاوتی که این طرح با مسکن مهر دارد این است که در مسکن مهر به جز مبلغ وام، مابقی هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با ۴۰ درصد از سهم درآمد، افراد امکان سکونت پیدا می‌کنند.

بازار رهن ثانویه و لیزینگ مسکن:

به گفته وزیر راه و شهرسازی لازمه اجرای بازار رهن ثانویه کاهش تورم و رسیدن به تورم یک رقمی است و افزایش سرمایه یکی از اهداف بازار رهن ثانویه است که هدف از آن ارتباط بین سرمایه‌های بازار و کار تولید مسکن است.

به گفته مسئولان بخش مسکن نیز لیزینگ مسکن همین وضعیت را دارد و با راه‌اندازی لیزینگ، سرمایه در گردش تولید مسکن افزایش خواهد یافت.

طرح مسکن مشارکتی:

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی مسکن مشارکتی تولید مسکنی است که آورده یک طرف می‌تواند زمین و آورده طرف دیگر می‌تواند هزینه ساخت باشد.

این طرح در شهرهای جدید فولاد‌شهر، هشتگرد، گلبهار، صدرای شیراز و بهارستان اصفهان مد نظر قرار گرفته است. همچنین در این طرح چون آورده زمین دست به نقد است آمادگی برای تولید مسکن اقشار متوسط و بالا به وجود می‌آید.

طرح مسکن پاک و صندوق پس‌انداز:

مسکن پاک مخفف پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی است؛ به این معنا که به روش پس‌انداز، مسکن تولید کنیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح روشی مناسب و اقتصادی است که تورمی نیز به جامعه تحمیل نخواهد کرد. ضمن اینکه با استفاده از این روش می‌توان سرمایه‌های مردم را جمع کرد. همچنین اجرای این طرح تسهیلات بانکی مناسبی را با سود مناسب در اختیار افراد قرار می‌دهد.

صندوق پس‌انداز مسکن نیز یکی از محورهای مسکن پاک است که در این‌باره برخی کارشناسان معتقدند صندوق پس‌انداز مسکن باید راه بیفتد تا به بهبود مسکن کمک کند. این گروه عنوان می‌کنند صندوق پس‌انداز مسکن می‌تواند کمک قابل‌توجهی به بهبود بخش مسکن کند.

با مطرح شدن این طرح‌ها طی ماه‌های اخیر، اقشار کم‌در آمد و متوسط جامعه منتظر مشخص جزئیات هستند؛ شاید این طرح‌ها راهی به سوی خانه‌دار شدنشان و تامین سقف بالای سرشان شود.

 

ایسنا

    نظرات