بازار مسکن نیازمند تنوع در سرمایه‌گذاری

بازار مسکن نیازمند تنوع در سرمایه‌گذاری

http://www.bananews.ir/افزایش میزان سقف تسهیلات بانکی تا مبلغ ۳۵ میلیون تومان نتوانسته به خانه‌دار شدن مردم کمک کند و شاید بتوان با تصویب وام ۵۰ درصدی ارزش یک خانه به طوری که طول زمان بازپرداخت آن افزایش یابد به افزایش قدرت خرید مردم در این بخش امید داشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir یکی از طرح‌های دولت یازدهم برای بهبود شرایط بازار مسکن،افزایش مبلغ وام بانکی بوده است که نهایتا تا سقف ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت، اما بررسی‌ها در این بخش نشان می‌دهد که افزایش وام بانکی تا این میزان نتوانست آنطور که باید از مشکلات در این بخش بکاهد به طوریکه وزیر راه در آخرین اظهارات خود در این باره گفته است:«افزایش وام مسکن تا سقف ۳۵ میلیون تومان نتوانسته تاثیر چندانی در قدرت خرید مردم بگذارد و ما مذاکرات فشرده‌ای را آغاز کرده‌ایم که در صورت به نتیجه رسیدن، سقف تسهیلات پرداختی خرید مسکن به ۵۰ درصد از قیمت کل خانه افزایش خواهد یافت.»

 

این روزها با مطرح شدن طرح تامین ۵۰ درصدی ارزش قیمت یک خانه از طریق وام مسکن، زمزمه‌های جدیدی برای کمک به این بخش مهم اقتصادی بوجود آمده است. اما برخی کارشناسان این بخش معتقدند تا مشخص نشدن جزئیات این طرح نمی‌توان ارزیابی درستی از آن ارائه کرد و در صورت اجرا شدن آن باید اثرات مثبت و منفی که در بازار به دنبال دارد، مدنظر قرار گیرد.

آخوندی در این باره می گوید: «چنین تغییری در بازار مسکن نیاز به لازم و ملزومات بسیاری دارد که از جمله تاسیس صندوق‌های مالی و پولی برای تامین این تسهیلات و رفع مشکلات منابع و اعتبارات آن‌ها، همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شد نیاز به مذاکره و تصمیم‌گیری جدی دارد».

وزیر راه و شهرسازی تاکید می کند: «از طریق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار می توان به متقاضیان مسکن این اطمینان را داد که در صورت تامین ۵۰ درصد از هزینه یک واحد مسکونی می‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌های آینده خود تصمیم‌گیری کنند».

هم چنین مظاهریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - در این باره به ایسنا گفت: بازار مسکن همچنان نیازمند تنوع در سرمایه‌گذاری است؛ به طوری که میزان وام خرید مسکن و طول زمان بازپرداخت آن باید افزایش یابد و نسبت به سهم مسکن از کل درآمد خانوار کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های جاری انتظار می‌رود حوزه‌های مختلف بخش مسکن اعم از مسکن کم درآمدها، روش‌های تامین مالی، احیای بافت فرسوده و ... طی یک دوره پنج ساله با بهبود مواجه شوند و در همین راستا طرح هایی از جمله تامین ۵۰ درصدی ارزش یک واحد مسکونی از جمله طرح هایی است که مورد ارزیابی قرار گرفته است.

با این وجود به اعتقاد کارشناسان معلوم نیست تا زمان اجرایی شدن این طرح‌ها بازار مسکن چه روندی را پیش می گیرد و در صورت اجرا شدن طرح‌ها و برنامه ها آیا پیامدهای احتمالی آن قابل کنترل خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات