نظام فنی مهندسی ساختمان باید به صورت ریشه‌ای بازنگری شود

نظام فنی مهندسی ساختمان باید به صورت ریشه‌ای بازنگری شود

http://www.bananews.ir/ترکان از بازنگری در نظام فنی منهدسی ساختمان در کشور خبر داد و گفت: نظام فنی مهندسی و ساختمان باید به نظام واحد تبدیل شود تا بستر برای یکپارچه‌سازی نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی و مهندسی فراهم شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی) اظهار داشت: با توجه به تجربه ۲۰ ساله در قانون نظام مهندسی ساختمان ما در آستانه بازبینی این قانون هستیم و از همه مسولان می‌خواهیم در این زمینه مساعدت کنند تا بتوانیم از فرصتی که مجلس شورای اسلامی برای بازبینی قانون نظام مهندسی فراهم کرده بخوبی استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۳۴ همزمان با تاسیس برنامه و بودجه نظام فنی و مهندسی در کشور اجرایی شد، این نظام یک نظام سه جزیی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) را شامل می‌شود. این نظام برای ساخت و ساز عمرانی و آنچه که به کارفرما عمومی دولت مربوط است نزدیک به ۶۰ سال سابقه دارد.

ترکان تاکید کرد: تا به امروز این سازمان عملکرد مثبتی داشته و همزمان با نظام مهندسی فنی اجرایی کشور شرایط عمومی برای پیمانکاران و تیپ قراردادها به کارفرما و دولت محقق شده و تاکنون کارنامه مثبتی را از خود به جا گذاشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: امروز در مرحله قرار دادیم که باید به سمت تکامل و پیشرفت در این عرصه حرکت کنیم. قانون نظام مهندسی به اندازه کافی در کشور اجرایی نشده است هم چنانکه وزیر راه فرمودند نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی و کارفرمایی و نظام مهندسی ساختمان باید به یک نظام واحد تبدیل شود و این به معنای بازنگری ریشه قانون ساختمان است.

وی تاکید کرد: سرمایه گذار طرح، بهره بردار و ناظر ساختمان بایستی در یک چرخه حیاتی طرحهای بهره برداری قرار گیرند. باید به چرخه حیاتی توجه اساسی شود. امیدواریم با اجرایی شدن این موضوع بستر برای یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی و مهندسی فراهم شود.

 

باشگاه خبرنگاران

 

    نظرات