میراث‌های یک زلزله پس از بازسازی شهر/ بمی‌ها در باتلاق بدهکاری بانکی گرفتارند

میراث‌های یک زلزله پس از بازسازی شهر/ بمی‌ها در باتلاق بدهکاری بانکی گرفتارند

http://www.bananews.ir/با وجود گذشت سال‌ها از اتمام بازسازی شهر زلزله زده بم اما مردم این شهر همچنان با تبعات ناشی از این زمین لرزه دست و پنجه نرم می‌کنند که وجود هزار معبر خاکی و طرح‌های عمران شهری نیمه کاره و سودهای بانکی وام‌های قبل از زمین لرزه و ارگ بازسازی نشده بم از جمله این مشکلات محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir بم سال‌ها پس از زمین لرزه ویرانگرش همچنان سرپا ایستاده اما علیرغم اعلام اتمام بازسازی این شهر تاریخی برخی از پروژه‌های عمرانی بم نیمه تمام رها شده اند و هزار معبر فرعی بم نیز همچنان خاکی است.

بسیاری از مردم این شهر همچنان در خانه‌های نیمه ساخته‌ای زندگی می‌کنند که به دلیل عدم تمکن مالی امکان تکمیل آنها را ندارند.

از سوی دیگر به دلیل تخریب ساختار اقتصادی بسیاری از خانواده‌های بمی این روزها با مشکل بزرگ سررسید اقساط نیز مواجه هستند اقساطی که توان باز پرداخت آنها را ندارند و اینگونه است که وامهای بازسازی این شهر مردم بم را به یکی از مقروض‌ترین مردم ایران تبدیل کرده است و علیرغم درخواست‌های مکرر مردم متاسفانه به دلیل عدم پیگیری مسئولان و نمایندگان همچنان مشکل بدهی مردم این شهر به بانکها پا برجا مانده است.

بیشترین حجم پروژه‌های نیمه کاره مانده بازسازی شهر بم مربوط به عمران شهری است، اما عملا کمبود شدید اعتبار دست شهرداری بم را برای اجرای پروژه‌ها بسته است و کار هر چند ادامه دارد اما به کندی پیش می رود.

به دلیل اینکه تمامی خانه‌های شهر بم در جریان بازسازی این شهر بار دیگر ساخته شده‌اند روند اخذ پروانه ساخت و به تبع آن پرداخت عوارض شهرداری متوقف شده و عملا مهمترین منبع در آمد شهرداری بم پس از زمین لرزه دچار اخلال شده است، عدم تخصیص بودجه مناسب برای اتمام بازسازی شهر و همچنین عدم توانایی مردم در پرداخت سایر عوارض شهرداری را با کمبود شدید نقدینگی مواجه کرده است.

هر چند که گفته شده که بازسازی هزاران خانه مسکونی در این شهر نیز متوقف شده است اما عملا مردم به مرور زمان در حال تکمیل خانه ها هستند و همین موضوع موجب تجمع گسترده نخاله های ساختمانی در قسمتهای مختلف شهر شده است.

در واقع در ابتدای آغاز طرح بازسازی مبلغی محدود در راستای بازسازی خانه های مسکونی به مردم اختصاص یافت که امکان اتمام واحدهای مسکونی را برای مردم فراهم نکرد و اینگونه شد که از دید ستاد بازسازی کار اتمام ساخت و ساز خانه‌ها به اتمام رسید اما منظر شهر عملا همچنان نیمه کاره مانده است.

این روند موجب وجود گسترده نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر شده است بطوری که شهرداری و فرمانداری بم چندی قبل مجبور شدند با اجرای طرحی هماهنگ نخاله‌های باقی مانده از بازسازی و ساخت و سازهای شهری را بار دیگر از سطح شهر بم جمع آوری کنند.

مردم بم در حال تکمیل خانه‌های نیمه ساخته هستند

شهردار بم در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت کنونی شهر بم اظهارداشت: مهمترین مشکل شهر بم کمبود اعتبار در شهرداری برای تکمیل پروژه‌های عمران شهری و مبلمان این شهر تاریخی است.

علیرضا ریاضی اظهارداشت: عملا به دلیل انجام ساخت و سازها در زمانی محدود امکان اخذ عوارض از مردم برای ساخت و ساز که مهمترین منبع درآمد شهرداری‌ها محسوب می شود وجود ندارد در واقع ساخت و ساز جدید در شهر انجام نمی شود و مردم نیز در حال تکمیل خانه‌های نیمه تمام هستند.

وی گفت: اگر به شهر بم سفر کنید تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی را همچنان در حال ساخت و ساز می بینید این مسئله به این دلیل روی می‌دهد که در زمان بازسازی دولت اعتباری را در قالب بازسازی به هر واحد مسکونی در قالب طرحهای تعریف شده پرداخت کرد اما برخی از مردم واحدهایی با زیربنای بیشتر احداث کرده اند و به دلیل محدود بودن اعتبار بازسازی نتوانستند واحدها را تکمیل کنند و به همین دلیل برخی خانه‌ها نیمه تمام مانده‌اند.

ریاضی گفت: این خانه های نیمه تمام در اکثر مناطق شهر وجود دارند و به مرور، مردم اقدام به ساخت و ساز می کنند و در واقع کار ساخت شهر همچنان ادامه دارد.

وی یکی از مشکلات شهرداری را وجود مصالح رها شده در سطح شهر دانست و گفت: این امر منظر شهر را مخدوش کرده است و به همین دلیل نیز با همکاری فرمانداری بم و اختصاص چند دستگاه خودرو بخشی از این نخاله های باقیمانده در سطح شهر را که از بازسازی شهر به جای مانده است را جمع آوری کردیم.

نیمی از معابر فرعی بم خاکی هستند

وی ادامه داد: اما یکی از اصلی ترین مشکلات شهرداری بم خاکی بودن نیمی از معابر فرعی شهر است.

ریاضی گفت: اعتباری برای بازسازی عمران شهری و همچنین آسفالت معابر اختصاص یافته بود که این اعتبار به پایان رسیده است.

شهردار بم ادامه داد: با اعتباری که در دسترس بود حدود هزار کوچه فرعی آسفالت شده است و همچنان همین تعداد کوچه خاکی در شهر باقی مانده که وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است.

شهردار بم ادامه داد: تکمیل عمران شهری و آسفالت معابر شهر نیاز به اعتبار دارد که امیدواریم با مساعدت دولت این مشکل رفع شود.

ریاضی گفت: از مردم نیز انتظار داریم در راستای رفع مشکلات ناشی از نیمه کاره ماندن منظر شهر با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

وی از طرح زیباسازی ورودی‌های شهر بم خبر داد و گفت: این پروژه با توجه به توریستی بودن شهر بم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سود وام‌های گذشته، مردم بم را گرفتار کرده است

نماینده مردم بم در مجلس نیز در گفتگو با مهر خواستار اختصاص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های عمران شهری شد و گفت: مهمترین مشکل شهر بم عمران شهری است.

موسی غصنفرآبادی افزود: وجود خانه های نیمه تمام، کوچه های خاکی متعدد، برخی خانه‌های نیمه ویران در سطح شهر از جمله مشکلات موجود در زمینه بازسازی ارگ بم است.

وی افزود: از مسئولان میخواهیم با حضور در این شهر مشکلات را از نزدیک مشاهده کنند و اقدام عملی برای رفع آنها انجام دهند.

نماینده مردم بم ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند وام‌های قبل از زمین لرزه است که موجب مقروض شدن مردم این شهر شده است.

وی گفت: پیش از زمین لرزه مردم این شهر در مجموع ۴۲ میلیارد تومان وام به منظور ساخت خانه های مسکونی و املاک تجاری در یافت کرده‌اند که بعد از زمین لرزه به دلیل مشکلات اقتصادی که برای مردم ایجاد شد نتوانستند این وامها را پرداخت کنند و به مرور سود بالایی به این وامها تعلق گرفته است و مبلغ وامها چندین برابر افزایش یافته است.

وی از مسئولان خواست راهکاری برای رفع این مشکل در نظر بگیرند.

لزوم بازگشایی سینمای بم

محمد کمال‌الدینی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت بازسازی بم گفت: بازسازی بم زمانی تمام شد که دولت به دلیل هزینه بر بودن بازسازی برای اتمام دوره بازسازی تحت فشار قرار داشت اما عملا بسیاری از کارهای برای بازسازی بم انجام نشده است.

وی گفت: ۹ هزار و ۵۱۷ میلیارد ریال در جریان بازسازی در راستای بازسازی عمران شهری بم و بروات و شبکه آب و برق هزینه شد اما هنوز هم کارهای زیادی برای بازسازی در این بخشها باقی مانده است.

کمال الدینی افزود: پیش بینی می شود برای تکمیل بازسازی در این بخش هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بودجه نیاز باشد.

وی گفت: زمین لرزه موجب صدمه روحی عمیقی در بین مردم باقیمانده از زلزله شد و برای رفع این مشکل برپایی برنامه های تفریحی و رفاهی در شهر ضروری است اما عملا اکثر این طرحها یا انجام نشده و یا نیمه کاره مانده است.

مردم بم در باتلاق بدهکاری به بانکها گرفتار شده‌اند

وی خواستار بازگشایی سینما و شهربازی و مراکز رفاهی و همچنین تکمیل بازسازی ارگ بم شد و گفت: مسئولان برای اتمام عملی بازسازی این شهر باید همت لازم را داشته باشند که البته بدون بودجه های ملی امکان پذیر نیست چون شهرداری بم و بروات عملا از منابع مالی لازم برخوردار نیستند.

کمال‌ الدینی گفت: اما مشکل اصلی شهر بم وامهایی است که قبل از زمین لرزه گرفته اند و صرف کشاورزی، ساختمان‌سازی و یا هر موردی دیگری کرده اند که در زمین لرزه از بین رفته است و در حقیقت سرمایه آنها نابود شده است و به دلیل افت توانمندی اقتصادی مردم و همچنین وام‌هایی که برای بازسازی دریافت کرده اند دیگر امکان باز پرداخت وامهای قبل از زمین لرزه را ندارند و به تدریج سودهای این وامها چندین برابر شده و از سوی دیگر بانکها به دلیل این معوقات دیگر به مردم تسهیلات لازم را پرداخت نمی‌کنند.

 

مهر

    نظرات